| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Kan det bli dårlig luft (luftsirkulasjon) nede i terrariet til slangen min siden jeg bare har lufting fra lokket?
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
dette kommer litt ann på størrelsen på terrariet/akvariet.
det du kan evt gjøre er å montere en pc vifte på hver ende, hvor den ene blåser ned og den andre opp, og danner da en svak luftstrøm. dette kan påvirke temperaturen i starten men det er slikt man bare justerer etterhvert.
|
|
|
#3 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
ja, men det er glass Allover. unntatt toppen som jeg har laget i tre. har fått montert en liten pc vifte 40 cm over lokket som er fullt av hull virker som det går greit. terrariet er 50H 50B 100L
|
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Hei.
Siden jeg har "vifte fetish", har jeg gjort en del erfaringer med disse. Det er VELDIG lønnsomt å legge til den ekstra 100lappen det koster for en stillegående vifte, med bra kulelager. I pc sammenheng kan dette få opplevelsen din til å endres fra "skurtresker mareritt" til "oj, står maskina på nå?". Anntar at dette kan være like greit i terrarie sammenheng, slik at du slipper å slå av vifter osv. når du skal sove/oppholde deg i samme rom som terrarium. Jeg annbefaler dere å kjøpe så store vifter som mulig 100-250mm, og heller kjøre disse på 5v i steden for 12v. Dette medfører samme eller bedre luftgjennomstrømning enn med en 80mm, og det er en brøkdel av bråket! Huskpå å montere et fin mønstret viftegitter, slik at eventuelle skapninger ikke får samme opplevelse som da jeg stakk finger`n i ei 120mm vifte på 12v.(annbefales kun for ekstrem masochister!) Mvh Robin
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,891
|
glimrende skrivd!
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
|
Takker og bukker, gir all kreditt til jobben, som er eneste i verden som får meg i dette fantastiske humøret!
|
|
|
#7 |
|
Member
Medlem siden: Jun 2006
|
Er selv en hardbarka datanerd og har syslet litt med vifter så jeg kan annbefale å kjøpe SilenX vifter fra vendur!
Kjøp denne 120mm vifta på 11db(A) så kan du kjøre den på 12V, som er spenningen de er beregnet for, (ikke det at det gjør noe å kjøre de på 5/7V...) og du vil allikevel ikke høre en dritt http://www.vendur.no/catalog/product...roducts_id=241 Hvis du setter den på midten av terrariet så den blåser nedover så kommer lufta ut igjen på sidene så det er ikke nødvendig med en til å blåse ut og en til å dra inn luft etter min mening. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
|
Dere skal ikke snart bygge om et Maxi tower til terrarie da?
|
|
|
#9 |
|
Caffeinism
Admin
|
Hmmm..tenke.-..NEI!
Min tid med casemodding er forbi. Siste projektet brukte jeg grenseløst mye penger på, og det blei bare dritt, akkurat som alt annet jeg tar i! Må nok innse at jeg ikke er noen "handyman" snart....
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2007
|
Hvordan skaffer man 12\5V til en 120mm vifte?
Ser liksom ikke helt for meg ei strømforsyning neddi terrariet |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| dårlig, luft, slangen |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Når ett egg går dårlig. | Gobblin | Snoker | 14 | 30-08-2008 01:02 |
| dårlig matlyst | pantera | Taranteller | 4 | 11-09-2007 09:33 |
| Luft fuktighet? korn snok | Sondre | Snoker | 1 | 28-08-2007 14:26 |
| Dårlig erfaring… | nidhogg | Helse og sykdommer hos reptiler | 12 | 24-06-2007 10:03 |
| Det ser jammen dårlig ut:-( | cattamilla | Lover og regler | 6 | 13-04-2006 23:02 |