"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Helse og sykdommer hos reptiler Fargemutasjoner som fører til sykdom/neurologiske problemer.

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Vis meningsmålingsresultat: Synes du det er greit å avle morpher, hvor dyrene får problemer/er syke?
Ja, så lenge de spiser og driter som de skal, ser jeg ingen problemer. 6 6.38%
Nei, jeg synes man burde slutte å avle disse morphene umiddelbart. 71 75.53%
Nja, jeg synes man skal gi det en sjangse, kanskje klarer man å avl det vekk, hvem vet? 17 18.09%
Velgere: 94. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-10-2009, 10:17   #1
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard Fargemutasjoner som fører til sykdom/neurologiske problemer.

Jeg har vurdert en god stund å kjøpe meg en eller annen jaguar teppepyton, men fant ut at det er visse neurologiske problemer som følger morphen (les: mutasjonen). Disse problemene skal også være eksisterende i kryssninger mellom underarter (f.eks 50% jag x jungel). Mens jeg leste meg opp på moreliapythons forumet, kom jeg over en post i en diskusjon med veldig interesant informasjon: LINK.
Brukeren "Kafka" argumenterer her for at mutasjonene vi ser i reptiler, er de samme, eller veldig like de vi kan se hos andre dyr. Noe jeg personlig er veldig enig i, utifra det jeg har lest så langt. Noe som betyr at man til en viss grad kan overføre eksisterende forskning, foretatt på f.eks rotter, til reptiler. Han nevner spesifikt jaguar morphen hos teppepytoner (morelia sp), og spider hos kongepythoner (Python regius), som han mener er en og samme mutasjon. En lignende mutasjon skal også finnes hos rotter, hvor pigmentceller har vandret inn i deler av hjernen, som kontrollerer frivillig bevegelse, humør, stress reaksjoner osv, og derfor skaper problemer.

Dette kan forklare symptomene hos jaguar og spider morphene, siden det er snakk om rare/unaturlige bevegelser, ofte utløst av stress. Problemer som også avkom av dyr uten symptomene har fått, altså kan man ikke bare avle det vekk, det er direkte koblet med pigmentforandringene.

Jeg har ikke lest artikkelen han linker til så nøye ennå, så jeg kan ikke skrive stort mer om det. Men jeg anbefaler alle som har noe med morph-avl å gjøre å lese tråden, innlegget til Kafka og artikkelen han linker til.

Synes dette burde være en liten tankevekker til miljøet, over hvor akseptabelt det skal være å avle på slike morpher, når vi ser at det oppstår dramatiske feil i dyrene, som ødelegger livskvaliteten deres. Alle liker å kjefte og smelle over hundeoppdrettere som har avlet flere raser til helvette, med tanke på genetiske sykdommer og generelle svakheter, men driver vi ikke egentlig med akkurat det samme, bare på et mye tidligere stadium? Det er veldig lette å unskylde seg fra problematikken ved å si at bare noen dyr har det osv, men ettersom hobbyen ekspanderer, prisene på morpher synker samtidig som tilgjengeligheten øker, vil vi få en mer utbredt avl i liten skala. Noe som betyr at folk ikke har samme mulighet for å avle selektivt, plukke ut dyr med ekstra ille symptomer, som de store oppdretterne har. Om vi ikke passerpå kommer vi til å sitte med en haug skikkelig pene dyr, som er pillråtne på innsiden..

mvh,
Jan Philip.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-10-2009, 17:08   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Mulig jeg har forstått det litt feil. Virker som det er mangel på pigmentproduserende celler som gjør at pigmentene i øret og hjernen mangler, som fører til manglende funksjoner.

Member of:
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-10-2009, 17:08   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

I Naturen vil som oftest dyr med genetiske disfunksjoner ganske raskt dø ut. Om ikke ville man nok funnet mange flere slike morpher i naturen. På lik linje bør oppdrettere heller tenke med hodet fremfor lommeboken og heller avle på genetisk friske og raske dyr som ikke ødelegger genmateriale på en art på lang sikt.
Mange velger nok å satse på å avle vekk de genetiske skavankene, for meg er en slik handling forkastelig, veien frem til et stabilt friskt individ hvor man med sikkerhet vet at ikke skavankene dukker opp etter 2-3 ledd kan være lang, hva skjer med idividene som ikke er friske?

Hadde du lagt til spørsmålet om slike arter burde destrueres ville jeg nok klikket på den.

Merker jeg blir forbanna etterhvert som jeg skriver så nå stopper jeg.

Sist endret av Frogger; 05-10-2009 kl 17:17.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-10-2009, 17:44   #4
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Støtter Frosken på alle mulige punkter!
Ser ut til at flesteparten av de som har tatt seg tid til å stemme også er enig. Fint å se at det finnes fornuftig folk der ute som tenker mer på dyrenes ve og vel i stedenfor penger og kule fargemutasjoner og den vemmelige avelen som står bak mange av disse morphene.
Svar med sitat
Gammel 05-10-2009, 23:34   #5
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 898
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Fins mange skrekkeksempler på uvettig avl utelukkende etter utseende i hundeverden også..
Virkelig uklokt spør du meg... Jåleri til svært høy pris.
Oppdrettere på reptiler bør ta lærdom derifra.
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-10-2009, 04:26   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Men er det virkelig så mange morphs som har slike skavanker?
Nå tenker jeg på skavanker som hemmer dem i å leve et normalt liv.

Spideren har wobbling, enigma har en hel rekke forskjellige skremmende syndromer, hva mer finnes det?

Hittil er jeg egentlig ganske todelt på temaet. Så klart er jeg ikke for å avle på usunne dyr, men ellers finner jeg langt mer groteskt og uvettig avl på våre andre kjæledyr, og kanskje mest i hunder, enn hva jeg hittil har sett med reptiler. (sier ikke at jeg veier "smerte" opp mot hverandre, men jeg tenker heller på at folk får alle morphs til å virke så tabu, mens det kanskje bare er snakk om enkelttilfeller her og der?)

Jeg avlet jo i år på enigma, og etter å ha sett resultatet av flere av ungene som kom ut av det, så har jeg bestemt meg for å aldri avle mer på dette genet. Flere av ungene sirkulerer, en unge oppfører seg virkelig merkelig under foring (den hogger etter maten, og hvis den bommer, så vrir den hode sånn merkelig til siden, og har liksom "glemt" hva den drev med??), en begynte plutselig å utvikle en fryktelig merkelig gange, og to har jeg avlivet pga de ikke skifter ham. Dvs, huden gjør seg klar for hamskift, men gekkoen selv gjør ingen interesse av å prøve å få dette av seg og vil gå med hamskiftet helt til huden blir hard og jeg tilslutt må hjelpe til fordi ungen ikke klarer dette selv. (dvs, jeg lot det gå så langt èn gang, for å se om gekkoen tilslutt ville fjerne hamskiftet selv eller ikke... hvilken den da ikke gjorde.. )

Det er godt å se store antall svare "riktig" på denne pollen, men da må jeg også spørre om hvor mange av dere er det som har hund og hva slags rase den er? Boxere, bull terriere, schäfere, golden retrievere, pekingnesere, lhaso apso, mops, cavaliere king charles spaniel - you name it. Alle disse hundene har stygge skavanker, men få mennesker ser ut til å virkelig bry seg om det i den grad de burde.

For å si det anderledes - jeg har fått "hets" av visse personer her inne pga jeg valgte å avlet på enigma, mens de selv sitter der med hunderaser med inntrøkka tryner og smertefulle hofter som er minst like ille produkt av menneskers overfladiske egoisme som hva en morph er. Hvor er logikken i dette??

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-10-2009, 07:13   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Uansett dyr bør man ikke avle på slike som får feil, mangler og sykdommer.!!!

Når man VET at rasen kan få feil, bør man holde seg for god til å avle slikt.

Siden hunder ble dratt opp her, vil jeg si at hunder som ikke kan formere seg ved egen hjelp, bør utryddes. (Menneskers forfengelighet har avlet fram skrekkeksempler som hverken kan parre seg eller få hvalper ved egen hjelp.)
Dette vet man jo, så hva er poenget med å avle videre på de?

Samme er det med reptiler. Når man VET at visse eksemplarer ikke får optimal livskvalitet. Hva er da poenget med å avle på de? At det er penger å tjene er ingen reell grunn.
Oppdrettere som bevisst avler på dyr som de VET kan få feil, bør man styre unna. Disse er ikke seriøse, og bør fratas både rett til å avle på dyr, og retten til å kalle seg oppdretter. (forøvrig bør disse ikke ha dyr i det hele tatt, da interessen utelukkende er penger og ikke dyrene)
For som oppdretter, bør man lese om rasen, pluss høre på erfarne folk FØR man setter i gang og avle på dyrene. Det å oppdage i senere tid at dyrene fikk skavanker, holder ikke. Dette er ting man skal vite FØR man setter i gang. Jeg vet mange som har gjort den feilen, og blir like forbanna hver gang jeg leser eller hører om det!

Det er under enhver kritikk at man heller tenker penger enn å gjøre det som er best for dyrene!
Lailande er online nå  
Svar med sitat
Gammel 06-10-2009, 08:23   #8
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Det er sant at det ikke finnes så mange morpher, hvor vi vet at dyren ikke fungerer ordentlig. Men jeg synes bare måten reptilhobbyen forholder seg til disse morphene er ganske rar.

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-10-2009, 08:36   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lailande Vis post
Siden hunder ble dratt opp her, vil jeg si at hunder som ikke kan formere seg ved egen hjelp, bør utryddes. (Menneskers forfengelighet har avlet fram skrekkeksempler som hverken kan parre seg eller få hvalper ved egen hjelp.)
Dette vet man jo, så hva er poenget med å avle videre på de?
Hunder som ikke kan føde selv er vel i minoritetsgruppen av alle skammelige feil det finnes i dagens hundeoppdrett. Så klart er jo ikke det heller bra, men jeg syns det er mye verre med hunder som daglig sliter med å leve normalt pga menneskers egoisme. Pustevansker, dårlige hofter, lave kryss, for korte ben, for lang rygg, for stor skalle, for liten skalle slik at hjernen presser.. Det er en stygg verden blant hunderaser den dag i dag. Jeg håper for all del at dette er noe som aldri vil nå fullt ut i reptilhobbyen, og at folk klarer å tenke fornuftig før ting går virkelig galt. Første steg ville nok kanskje vært å slutte å avle på enigmaer og spidere, men det er hardt når alle som avler på disse genene mener at dyrene ikke lider eller får minsket livskvalitet over det.....

Ellers er jeg helt enig i resten av det du sier, Lailande.

Sitat:
Opprinnelig postet av Viridovipera Vis post
Det er sant at det ikke finnes så mange morpher, hvor vi vet at dyren ikke fungerer ordentlig. Men jeg synes bare måten reptilhobbyen forholder seg til disse morphene er ganske rar.
Jeg er helt enig. Jeg har snakket med et par oppdrettere jeg stiller litt spørsmålstegn ved når de fortsetter å masseprodusere morphs som helt klart har mange stygge skavanker. Når man snakker til disse oppdretterne om det, så mener de at dyrene har det bra, og at så lenge den spiser normalt og gjør fra seg og ellers gjør alle de "normale" tingene dyret ellers ville gjort, så har den det fint. Men jeg vet nå ikke helt, jeg...

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-10-2009, 13:19   #10
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Tror det blir veeeldig veldig vanskelig å få slutt på Spider og enigma oppdrett, og tenk bare på alle comboene som har dette gènet? Spider er blandt hoved morphene hos ballpython, hva er det som ikke har blitt krysset med en spider mener jeg? Det er en ganske så fin morph, men etter å ha vært vitne på en ball python som har begynt å wobble med tiden, har jeg bestemt meg for å aldri eie en spider selv.

Jeg har en Enigma, om jeg skal avle på den er jeg veldig usikker på, Men etter det jeg cam sier, så har jeg mine tvil.. Jeg er veldig glad i morpher, men jeg har ikke kommet så langt at jeg skal avle på alt og alle bare for å tjene penger, tenker først og fremst på dyrene, Og når vi er inne på morpher, jeg syns det bare blir mer og mer morpher, og mindre og mindre normale? Hvor ofte ser man ikke Jaguar sibliner og jaguarer( teppe python) til salgs? Men ser man normale mcdowellier? Dessuten er teppe slekta ødelagt ganske mye, med alle hybridene som er ute å går nå..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Konto problemer Antena Småprat 22 10-12-2007 16:30
sykdom/ epilepsi på agama iron Agamer 13 12-03-2007 11:43
Sykdom blandt tusenben Randy Myriapoder 2 13-11-2005 00:51
sykdom - HJELP HÃ¥vard Leopardgekkoer og andre Eublepharis 4 05-07-2005 20:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:45.