"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-09-2009, 17:19   #1
Reptilfreak

Seppola89 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Sted: Farsund
Alder: 22
Meldinger: 36
Exclamation Midd, tåler di kulde?

Jeg har en heftig midd epedemi her, og lurte på om midden vil dø hvis jeg lar hele boksen med kakerlakker stå ute over natta? Eller dør kanskje kakerlakkene oxo da? Vet virkelig ikke åssen jeg skal gripe dette an annet enn å kaste ut alt.. Men trenger jo fôr! Kunne trengt en enkel men effektiv løsning, men d er d nok ikke??
Dere som har erfart dette før, er d noen enkel måte å gjøre dette på?
Seppola89 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-09-2009, 17:24   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Du må nok fryse boksen om midden skal dø, du må mao få temperaturen ned et stykke under 0 grader.

Hadde det vært meg hadde jeg skaffet meg nytt fôr..
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-09-2009, 17:39   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

hadde dette problemet med hvite midd hos melormene, det var milliarder av dem, det jeg gjore var å plokka ut alle melormene mine å lag de oppi en bosk med dasspapir strød runt, å lit de vere der 2-3 dager, så var middene døde.

så lenge det er tørt så vill middene tørke ut.
Svar med sitat
Gammel 16-09-2009, 21:34   #4
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

enig med duefjes.. midd er totalt avhengig av fukt.. og kakkisene dine tåler ekstremt mye mere enn midden, så det blir nok en smal sak og fjerne de=)
Svar med sitat
Gammel 18-09-2009, 09:11   #5
Reptilfreak

Seppola89 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Sted: Farsund
Meldinger: 36
Standard

Problemet er d at jeg tror di har bosatt jeg i teppet som sto under bordet:S Kakkisene sto på en stol under bordet, så tror di har kommet seg ned i teppet oxo:S noen forslag til hva jeg kan gjøre mede d? Tusen takk for all hjelp folkens setter stor pris på d
Seppola89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2009, 10:07   #6
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

i et hus er det stor set veldig tørt om du ikke har et garneri der inne, så om midden kommer ned i teppet vill den tørke vekk ganske raskt.

bare set kakelakk boksen vekke fra teppen i 1-2 uker så kan du sette den der du pleier å ha den, da skal det ikke fins mer midd på teppet dit

åssen kakelakk har du ?

de fleste kakelakker man man ha tørt, å da vill vill midden få en større konkuranse for å sette seg hos kakelakkene dine om det er tørt å dermed vill vere middfri

å hos kakelakkene dine, husk å ha god sirkalasjon i lufta
Svar med sitat
Gammel 24-09-2009, 17:12   #7
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 247
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Støvsug teppet ditt grundig, eller ta det ut og rist det, så forsvinner nok middene som evt. er der.

Når det gjelder middene hos kakkisene dine, kan du gjøre forskjellige ting. Det går fint å plukke ut alle kakkerlakkene og flytte de over i et annet terra, - hvis du ikke har kjempemange små da. Men du vil sannsynligvis oppleve etter en stund, at de vender tilbake. Etter at jeg puttet noen Buffalobiller og -larver oppi hos mine kakkiser, er problemet så og si borte.
En tur i fryseren er effektivt, men antakelig ikke aktuelt. Du har vel ikke så mye innredning og substrat i terrariet...?

(Ellers er det kjent at midd må ha fukt for å leve, men det ser nå ut til at enkelte arter klarer seg veldig godt i et temmelig tørt klima også...)
weto er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-09-2009, 11:45   #8
Reptilfreak

Skessa sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hordaland, Stord
Meldinger: 82
Standard

Hvilke type larver da?
Skessa er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-09-2009, 12:14   #9
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

det er en larve som heter baffalo, den spiser opp døde kakelakker å mat slik at midd får en stor konkuranste til å sette seg i kollonien, er mange som bruker disse til å holde midd veke fra sine kulturer.
Svar med sitat
Gammel 27-09-2009, 14:37   #10
Reptilfreak

Skessa sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hordaland, Stord
Meldinger: 82
Standard

Oja. Først nå så jeg bindestreken på larver Men billene var jo knalltøffe da. I hvert fall de jeg så bilde av på google
Skessa er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Tåler slangen min dette? Olsern Snoker 7 02-10-2009 16:41
Hvor mye tåler huden deres? Mtp. bakgrunn, terrarie mandarin Leopardgekkoer og andre Eublepharis 3 17-05-2009 21:23
Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd. Eggy Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr 0 17-02-2009 20:42
hvor mye tåler et terra? Kristian262 Terrarier 5 13-06-2007 18:04
Import + kulde metallica Taranteller 2 20-10-2005 09:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:45.