| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Farsund
Alder: 22
|
Jeg har en heftig midd epedemi her, og lurte på om midden vil dø hvis jeg lar hele boksen med kakerlakker stå ute over natta? Eller dør kanskje kakerlakkene oxo da? Vet virkelig ikke åssen jeg skal gripe dette an annet enn å kaste ut alt.. Men trenger jo fôr! Kunne trengt en enkel men effektiv løsning, men d er d nok ikke??
![]() Dere som har erfart dette før, er d noen enkel måte å gjøre dette på?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
hadde dette problemet med hvite midd hos melormene, det var milliarder av dem, det jeg gjore var å plokka ut alle melormene mine å lag de oppi en bosk med dasspapir strød runt, å lit de vere der 2-3 dager, så var middene døde.
så lenge det er tørt så vill middene tørke ut.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
enig med duefjes.. midd er totalt avhengig av fukt.. og kakkisene dine tåler ekstremt mye mere enn midden, så det blir nok en smal sak og fjerne de=)
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Farsund
|
Problemet er d at jeg tror di har bosatt jeg i teppet som sto under bordet:S Kakkisene sto på en stol under bordet, så tror di har kommet seg ned i teppet oxo:S noen forslag til hva jeg kan gjøre mede d? Tusen takk for all hjelp folkens
setter stor pris på d
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
i et hus er det stor set veldig tørt om du ikke har et garneri der inne, så om midden kommer ned i teppet vill den tørke vekk ganske raskt.
bare set kakelakk boksen vekke fra teppen i 1-2 uker så kan du sette den der du pleier å ha den, da skal det ikke fins mer midd på teppet dit ![]() åssen kakelakk har du ? de fleste kakelakker man man ha tørt, å da vill vill midden få en større konkuranse for å sette seg hos kakelakkene dine om det er tørt å dermed vill vere middfri ![]() å hos kakelakkene dine, husk å ha god sirkalasjon i lufta
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Støvsug teppet ditt grundig, eller ta det ut og rist det, så forsvinner nok middene som evt. er der.
Når det gjelder middene hos kakkisene dine, kan du gjøre forskjellige ting. Det går fint å plukke ut alle kakkerlakkene og flytte de over i et annet terra, - hvis du ikke har kjempemange små da. Men du vil sannsynligvis oppleve etter en stund, at de vender tilbake. Etter at jeg puttet noen Buffalobiller og -larver oppi hos mine kakkiser, er problemet så og si borte. En tur i fryseren er effektivt, men antakelig ikke aktuelt. Du har vel ikke så mye innredning og substrat i terrariet...? (Ellers er det kjent at midd må ha fukt for å leve, men det ser nå ut til at enkelte arter klarer seg veldig godt i et temmelig tørt klima også...)
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hordaland, Stord
|
Hvilke type larver da?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
det er en larve som heter baffalo, den spiser opp døde kakelakker å mat slik at midd får en stor konkuranste til å sette seg i kollonien, er mange som bruker disse til å holde midd veke fra sine kulturer.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hordaland, Stord
|
Oja. Først nå så jeg bindestreken på larver
Men billene var jo knalltøffe da. I hvert fall de jeg så bilde av på google
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Tåler slangen min dette? | Olsern | Snoker | 7 | 02-10-2009 16:41 |
| Hvor mye tåler huden deres? Mtp. bakgrunn, terrarie | mandarin | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 3 | 17-05-2009 21:23 |
| Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd. | Eggy | Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr | 0 | 17-02-2009 20:42 |
| hvor mye tåler et terra? | Kristian262 | Terrarier | 5 | 13-06-2007 18:04 |
| Import + kulde | metallica | Taranteller | 2 | 20-10-2005 09:05 |