"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Helse og sykdommer hos reptiler Reevs Turtle Med et hovent bak ben og løs hud

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-08-2009, 17:54   #1
Junior Member

Medlem siden: Aug 2009
Meldinger: 5
Question Reevs Turtle Med et hovent bak ben og løs hud

Hei !
Jeg har fått meg 3 stk skillpadder for 1 uke siden, er helt ny med å ha skill padder men har hatt akvarie fisk i 3 år.nå har den ene av de fått et hovent bakben med løs hud/flass, jeg ser at den ikke bruker den så mye når den går rundt på bunnen av akvariet. men bruker den litt når den svømmer, så den er iallefall inntakt. Noen som har hatt samme problem/sykdom på en semi vann skill padde ?Har selvfølgelig les mye på nettet å sett endel på youtube av reptil eksperter som forklarer endel ting man må ha og passe på. Det jeg la merke til er at de jeg fikk disse av hadde bare varmelampe og ikke uv lys, og det har jeg forstått er veldig viktig, bestilt dette nå. Kan dette ha noe med ben problemet til min skillpadde ??
Håper det er noen som kan hjelpe meg !! Vil jo at disse små krabatene skal ha det bra.

Mvh nylig reptil frelst
Mrque_ er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 18:00   #2
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
Meldinger: 385
Standard

Legg ut bilder av benet, eller kan ikke jeg si noe om det. Men det at de flasser eller at det henger løs hud er ikke noe farlig, det betyr bare at de vokser og mister gammel død hud=) Bra du har bestilt UV lys til de, for som du sier du har lest og hørt så er dette veldig viktig for at de skal klare og produsere vitamin D3!
Hvilket UV lys har du bestilt? Har vært en diskusjons temaer rundt det med UV lys pærer og armaturer her på forumet. Jeg bruker en MegaRay pære som jeg er någet fornøyd med bortsett fra det at den slår seg av noen ganger :@ Brukte armatur før, men som repti_queen anbefalte meg, så skiftet jeg fra armatur til pære =)
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 18:42   #3
Junior Member

Standard

Jeg kjøpte vel repti glow 18w 10%uvb lysstoffrør. Dette pga det passer inn i den armaturen jeg har. Også har jeg lucky reptie lampe med en varmepære i. Lest endel om at disse må man bytte etter en 6mnd bruk pga da gir de nesten ingen uv stråling.

Prøvde så godt jeg kunne å få noen bilder av det men var ikke lett, kameraet var ikke villig gitt

Vet du navnet på disse 2 skillpaddene ? mente det var forskellige Reevs typer. Men litt usikker

Også den ene jeg har tatt bilde av skallet på ser ut til å ha noen sølv/grå flekker på skallet, har du/dere hatt noen erfaring med hva dette kan være ? sopp ?

Takk for rask respons.
Vedlagte miniatyrbilder
Reevs Turtle Med et hovent bak ben og løs hud-skillpadder-013.jpg   Reevs Turtle Med et hovent bak ben og løs hud-skillpadder-023.jpg   Reevs Turtle Med et hovent bak ben og løs hud-skillpadder-024.jpg   Reevs Turtle Med et hovent bak ben og løs hud-skillpadder-032.jpg  

Reevs Turtle Med et hovent bak ben og løs hud-skillpadder-002.jpg  
Mrque_ er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 18:59   #4
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Standard

Skal ikke diskutere med deg om UV armatur, for dette vet jeg lite om selv :b Men noen her inne mener at de ikke gir like mye og nok naturlig UVB stråler som enkelte pærer gjør(?)Uansett så har du en fin nettside her, der de selger UV lys, Hjem! Nå som jeg bruker pære har jeg tatt av lokket på akvariet, som jeg synes gjør alt mye letter når det kommer til rengjøring og muligheter=)

Men tilbake til foten ja. Kan desverre ikke si hva dette er, men vil anbefale deg til å ta med den skilpadda til dyrlegen snarest! Den så veldig hoven og vond ut så dette tror jeg ikke er noe godt for skilpadden!

Har ikke noe erfaring ang. reevs skilpadder så kan ikke si deg med sikkerhet om nøyaktig hvilke typer det er.=)

De sølv\grå flekkene du snakker om tror jeg ut fra det første jeg tenkte, er at de flasser av på skallet (bytter skall) fordi de rett og slett holder på å vokse. Se om du klarer å pirke de av på noen måte, eller løsne de mer enn de er nå. Hvis du evt. klarer og få et fint bildet av disse flekkene kan jeg si mer med sikkerhet om det netopp er det. Om det er sopp kan jeg ikke si, for det har jeg aldri opplevd eller sett hvordan ser ut. er det i tilfelle sopp bør du sørge for at de har en enkel land plass og klatre opp til, der de får varmet og tørket seg skikkelig.=)
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 19:26   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Ser Mr.Turtle har gitt deg et par fine svar, men ang. sopp så er det nok ikke det hva jeg ser ut i fra bildet. Sopp (eller skallråte som det også kalles) er gjerne bare grått og du ser tydelig at det er en infeksjon i skallet. Skallet er også gjerne bevegelig, som om skallet kan taes av (ekkelt er det jo), samt ganske stygt i forhold til skallet. Dette skyldes (som regel i hvertfall) dårlig vannkvalitet. Er nok et vanlig hamskifte det der hva jeg så på bildet..

Sitat:
Jeg kjøpte vel repti glow 18w 10%uvb lysstoffrør. Dette pga det passer inn i den armaturen jeg har. Også har jeg lucky reptie lampe med en varmepære i. Lest endel om at disse må man bytte etter en 6mnd bruk pga da gir de nesten ingen uv stråling.
Det funker fint det du nevnte! Stemmer at UV-rør må byttes ca. hver 6 mnd ja. Men en ting, hvor langt er lysrøret? 18 watt sier du, mitt er vel 40 watt og bare 120 cm langt.

Edit: er det nesten som om det er bobler under det sølvgråe? I så fall kan du med garanti si at det er et hammskifte! Dette pga at det holder på å løsne og det kommer luft/vann inn under. Så på bildene nå, men var litt vanskelig å se pga dårlig bildekvalitet..
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 20:10   #6
Junior Member

Standard

Takk for svarene

Mr turtle: Jeg tror jeg får gi beinet et par dager til før jeg drar til dyrlegen, kan hende hevelsen går ned.
Uannsett, hvordan er det egentlig å gå til dyrlegen med ulovlig eide dyr ? hehe

Freddy90: Lysrøret mitt er 60cm langt, bildene ble veldig dårlige, tok sikkert 50 bilder men kameraet ville ikke ta skarpe bilder, vet ikke hvorfor, prøvde masse forskjellige funksjoner.
Kan kanskje se ut som bobler, litt usikker, kan se ut som de på en måte begnner å lage "krater" i skallet, lager mer form på det. Ser den andre som er litt større(muligens hann) har mer kuler osv på skallet den andre(muligens hunn) har mer et helt glatt skall.

Jeg får sjekke mer på google, kanskje jeg klarer å finne noe nyttig der.
Mrque_ er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 20:28   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mrque_ Vis post
Uannsett, hvordan er det egentlig å gå til dyrlegen med ulovlig eide dyr ? hehe
Ring den eventuelle dyrlegen og hør om de tar i mot skilpadder, og hvis de gjør det (stor sjanse - de fleste dyrleger vil jo bare dyras beste, selv om de er ulovlige) så avtaler du time.

En frisk skilpadde skal ha fast og hardt skall. Prøv å være borti det, for å se om det er hardt og fast. Kan være de klumpene kan komme av MBD, altså metabolic bone disease, eller rett og slett mangel på kalk og vitaminer samt UVlys.

Edit: ang. bilder så prøv å ta de ut av akvariet og la de tørke litt, for så å ta bilder. Kan være vannet som reflekterer lys i rommet. (Ser jo du har de ut på noen av bildene, men de ser fremdeles våte ut.) Worth a try i hvert fall!
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 20:43   #8
Junior Member

Standard

får man kjøpt vitamin tilskudd ? eller holder det med uv lys og variert kosthold ?
Mrque_ er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 21:05   #9
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Standard

Ut fra det som blir sakt skal du bare bekymre deg for foten. De andre tingene er normale fordi de vokser og skifter hamm som sakt=) kan nesten garantere deg at de sølv\grå'e flekkene er skifting av skall!

Gjør som freddy sier ang. dyrlege

Sammen med uv lys bruker jeg noe som heter serpia bone. Dette er blekksprut bein og er noe som de kan knaske på når de selv ønsker det, som inneholder masse calsium. Exo Terra Sepia Bones Calcium Supplement for Turtles at PETdiscounters.com

Jeg har også bestilt øye vitaminer for å ha i maten hvis de begynner å få øye innfeksjon, samt en flaske med øye dråper hvis de har fått infeksjon. tror det var fra samme nett side=)
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 22:28   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Bare så det er sagt, så skal uv lysrør byttes senest etter 6 måneder.
Helst litt før fordi dem mister omtrent all effekt etter 6 måneder. Dem mister nesten halvparten av effekten bare etter 3, så å bytte rør hver 5. er bedre en hver 6.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Long Neck Turtle eller slangeskilpadde Tommye Skilpadder 6 12-10-2007 05:55
Alligator Snapping Turtle vipera Skilpadder 2 15-03-2007 18:32
Snapping turtle bit boy's penis Frogger Småprat 1 13-01-2006 11:19
Mat til Vietnamese Leaf Turtle..(skilpadde..) GeoemydaSpengleri Fôrdyr 0 03-07-2005 19:55
mud turtle reptilene93 Skilpadder 0 29-03-2005 19:01

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:44.