"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-08-2009, 00:07   #1
Reptilfreak

mariee sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
Meldinger: 241
Standard middangrep! noen få spørsmål..

Tok vår kjære regnbueboa ut av terra i dag, og plutselig hadde jeg noen små svarte dyr på hånda..
Skjønte først ikke hva det var, men da jeg sku legge henne på plass var det flere i terra, så jeg satte meg ned her og har nå konstatert at det mest sannsynelig er blodmidd det er snakk om..
Leste en tråd her om det så vet sånn ca hva jeg skal gjøre fremover, er bare redd det kan ha hoppet over til terra'ne til tellaene våre og/eller bikkja og katta? :/
Noen som vet om det går ann?

Er bare glad det skjedde nå, og ikke når hun flytter inn i det nye terra, hadde vært endel mer strev å få det bort, håper ikke det vil vare så altfor lenge, synes synd på jenta mi, selvom det ser ut som hun ikke har så veldig mange på kroppen, har prøvd å få bort det meste men..

Mvh Marie
mariee er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-08-2009, 01:26   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2009
Sted: Aust Agder
Meldinger: 125
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (18)
Standard

jeg bruker og skylle alt i glovarmt vann om jeg har fått midd, evt så kan du vaske slangen i lunket vann slik som du gjør om det sitter fast gamle hamrester osv, etter som jeg har lest meg til drunker midd i vann.
rkspider er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-08-2009, 08:48   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Middene går ikke over på andre dyr.

Ta og bad slangen gjerne hver dag i lunkent vann. Legg den i en plastdunk med vann, og ta et par dråper zalo oppi. (zaloen danner en hinne på vannen som forhindrer midden i å komme opp? Husk kun en dråpe eller to.!!

ta alt ut av terra, og rengjør det nøye. Alt av huler, røtter osv legges i fryseren i minst 12 timer. (dypfryser,) Ha gjerne to sett med røtter og huler så du kan bytte på hver dag.

Middene holder til inni skjellene på slangen, så det er viktig å fortsette med badingen i noen uker. Etter et par uker, kan du bade og tømme terra hver 3 dag istedenfor hver dag, men fortsett iallefall i 6 uker med alt. Da er du sikker på at alle er borte.
Lailande er online nå  
Svar med sitat
Gammel 30-08-2009, 10:47   #4
Reptilfreak

mariee sin avatar

Standard

okei, takk for svar.
har spylt terra i glovarmt vann i dusjen og skrubba litt, hu ligger nå ganske sterilt med kun tørkepapir i bunn og et badekar så hun kan bade litt om hun vil det..

Skal prøve på det med zalo, takk for tipset!
Men jeg burde fortsatt kjøpe sånn spray på dyrebutikken selvom jeg vasker henne hver dag?
Ser det ligger endel nedi skjellene hennes stakkars, så får håpe de forvsinner snart!
mariee er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-08-2009, 11:55   #5
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Alder: 29
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

middene kan nok gå over på andre dyr. Både jeg og Gobblin har blitt bitt av midd.
Zalo fjerner hinna på vannet ikke forsterker den.
Det jeg gjorde var: Putta slangen i karantene i et eget rom, badet slangen hver dag og smurte inn slangen med olivenolje
Sprayet Permethin extra(plantasjen) i hele terra med innhold 3 ganger på 14 dager, så lot jeg det virke i 14 dager til. Etter dt så jeg ingen midd...
Skiftet substrat og vasket huler og vannskåler. Slangen flyttet inn etter 6 uker.(fra start)

Det viktigste er at du er veldig nøye. ikke sett fra deg terrating utenfor terra og slikt, de sprer seg som ild i tørt gress.
Svar med sitat
Gammel 30-08-2009, 15:59   #6
Reptilfreak

mariee sin avatar

Standard

okei, da skal jeg få kjøpt sånn spray så fort som mulig!
hm, da må vi nok sjekke kattungen også, hun har pleid å legge seg ved siden av terrarie noen ganger så kan jo fort ha hoppet over på henne og.. :/

hva gjorde du med boksen du hadde slangen i sålenge den ikke bodde i terra, skal jeg bare passe på å vaske petboksen godt hver dag?
usj, noe dritt det her altså, men men , sånn kan det gå!
mariee er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-08-2009, 16:01   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vol Vis post
middene kan nok gå over på andre dyr. Både jeg og Gobblin har blitt bitt av midd.
Zalo fjerner hinna på vannet ikke forsterker den.
Det jeg gjorde var: Putta slangen i karantene i et eget rom, badet slangen hver dag og smurte inn slangen med olivenolje
Sprayet Permethin extra(plantasjen) i hele terra med innhold 3 ganger på 14 dager, så lot jeg det virke i 14 dager til. Etter dt så jeg ingen midd...
Skiftet substrat og vasket huler og vannskåler. Slangen flyttet inn etter 6 uker.(fra start)

Det viktigste er at du er veldig nøye. ikke sett fra deg terrating utenfor terra og slikt, de sprer seg som ild i tørt gress.
Den type midd, er da artsspesifike. Men husk at det er mer midd som lever i rommet ditt enn på dyrene. De fleste som har en seng får middbitt i løpet av livet.
Zalo danner en hinne på vannet, på samme måte som grønnsåpe gjør. Du kan likegodt bruke det. Hovedsaken er at middene ikke klatrer opp av vannet, og ut av boksen. De blir i vannet og drukner.

Når det gjelder å bruke kjemiske stoffer i terraer, så er jeg helt imot det, da disse dyrene er veldig sårbare for slikt. Og JEG ikke ville tatt sjansen på det selv om det er mer lettvindt enn å vaske hver dag.

Middene vandrer i opptil 24 timer før de dør. Dette varierer avhengig av typen og temp pluss fuktighet i rommet.
Lailande er online nå  
Svar med sitat
Gammel 30-08-2009, 16:34   #8
Reptilfreak

mariee sin avatar

Standard

Har lagt hu i en bøtte med litt vann oppi nå, så putta vi en liten dråpe zalo oppi, for ser jo at de allerede har begynt å klatre opp på veggene..
Hu har jo et badekar i petboksen sin nå også , og når jeg kom hjem fra jobb i dag så jeg at ganske så mye av bunn var dekket av midd pga hun har liggi oppi der, holder på å vaske boksen hennes igjen nå..

Blir litt usikker her nå, skal jeg bare vaske godt , og bruke sånn spray i tillegg , eller skal jeg kun vaske?
Ser hun har tatt knekken på mange av dem selv bare ved å bade, så vet ikke hvor mye det egentlig er oppi der, føler det bare blir mer og mer jeg men.. ;s

Edit; er det foresten noen måte man kan forhindre at de legger fler egg på? Eller om det er en måte å få tatt livet av eggene på uten at det skal skade slangen?

Sist endret av mariee; 30-08-2009 kl 16:36. Begrunnelse: fler spørsmål ;P
mariee er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-08-2009, 16:42   #9
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Eggene klekker på ca 24 timer, så eneste måte er og vaske alt innen 24 hele perioden. Hvis du skjønner den.
ark er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen spørsmål om a. avicularia Pushead Taranteller 15 02-10-2008 16:38
Noen spørsmål ang Boa C SpontaN Boa og pyton 8 13-04-2008 20:06
noen spørsmål om pinnedyr Kristian262 Pinnedyr 5 07-09-2007 08:26
Skorpionhold, noen spørsmål. abarth Skorpioner 1 23-08-2007 16:27
noen spørsmål ang. leo anniken Leopardgekkoer og andre Eublepharis 20 21-08-2007 12:41

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:41.