"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-07-2009, 19:24   #1
Reptilfreak

Knask sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 13
Question Snok med svart/brun skorpe over øyne

Hei

En god venn av meg har hatt ett uføre noe som har gjort at han har vært vekke fra sin kongesnok 1-2mnd, den har fått mat og vann i denne perioden.
Han ba meg om å ta over den siden han vil være lenge borte og ikke lenger istand til å ta vare på den. Noe jeg har gjort da jeg ikke er redd for snok og har anledning, lyst og interesse for å ta vare på den.

Da jeg hentet den idag oppdager jeg at terrariet ikke kan ha blitt rengjort på en stund og varme elementet, av den hvite ledning sorten er blitt brun og guffen. I tillegg ser jeg at den er noe aggresiv. Antageligvis fordi den ikke har blitt håndtert og matet i terrariumet. Den skynder seg fram med en gang jeg åpner lokket. Jeg ser også at den har fått en brun skorpe lignende dannelse over begge- og delvis inn over det ene øyet, ca 1/3 dels over.

Derfor var det rake vegen til dyrebutikken for frisk ny bark, T-rex Bio-clean på sprayflaske (visstnok bra for fjerning av bakterie)????, fôrings-terrarium og en ny varme matte.

Nå er det utrolig kjedelig at dette har skjedd, men dette har ikke skjedd med hensikt, men utifra erfaringer fra andre forum håper jeg at folk besinner seg fra dårlig stell/dyreplageri kommentarer (da jeg er klar over dette fra før) og heller hjelper meg med problemet som har oppstått.

Hva er denne skorpen?
Hvordan blir jeg kvitt den ?
Bør jeg oppsøke veterinær?

Jeg regner med jeg skal klare å temme den med tålmodighet og fôring i annet terrarium, noe andre råd/erfaringer angående dette tas i mot med stor takk.

På forhånd takk for svar.

Sist endret av DanFekar; 14-07-2009 kl 19:51. Begrunnelse: fikset tittel
Knask er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 19:33   #2
Reptilfreak

junior sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Sarpsborg
Alder: 28
Meldinger: 221
Standard

Er ikke noen ekspert så lar andre ta den delen, men vet at bilder aldri er feil
Er jo uansett lurt og ta en tur til veterinær med litt slange kunnskap for en liten rutine undersøkelse..Ta med avførings prøve

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til og velkommen til forumet
junior er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 19:45   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Bilde!

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 20:14   #4
Reptilfreak

Knask sin avatar

Standard

Satte dama i sving med kamera, vanskelig da vi ikke har macro linse sier hun men her er et par
Vedlagte miniatyrbilder
Snok med svart/brun skorpe over øyne-dsc_9928.jpg   Snok med svart/brun skorpe over øyne-dsc_9932.jpg   Snok med svart/brun skorpe over øyne-dsc_9919.jpg  
Knask er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 20:18   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Gamle hamrester?
Du kan gi den en 30 min bad, og så ta en Q tip og prøve å ta av det som er over øyet. Hvis det ikke går av, ville jeg tatt en tur til veterinær.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 20:30   #6
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Alder: 29
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

Du kan ta den oppi et vått putetrekk eller noe lignende. Det har fungert hos meg.

Velkommen til forumet
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 20:37   #7
Reptilfreak

Knask sin avatar

Standard

Okey, der følte jeg at jeg ble litt lettet og klokere, tusen takk, jeg gjør et forsøk, står å skrubber terrarium for den store gull medalje nå. Om jeg ikke får det vekk så blir det veterinær imorgen.

Hvordan bader man en slange?
Knask er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 21:14   #8
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Legger dem i en balje med litt lunka vann i, sånn rundt 20 grader. Det skal ikke være for dypt, du er egentlig bare ute etter at dyret blir fuktig slik at den tørre huden løsner.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 21:26   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Vannet kan rekke sånn ca halvveis på siden av slangen, legg et håndkle på bunnen slik at den ikke bare glir rundt uten å få fotfeste. Noen slanger får lett panikk i vann, og da er det ekstra ille hvis de ikke har noe grep.
Slangen skal ikke kunne fritt fram svømme i vannbadet.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2009, 21:38   #10
Reptilfreak

Rask sin avatar

Medlem siden: May 2009
Alder: 30
Meldinger: 62
Standard

jepp hadde det samma problemet med kp min,den slutter og spise og irritert,som ikke er så rart,akuratt som vi skal ha et sandkorn i øyet,hamrester som ikke har blitt bra...legger seg liksom en linse hinne rundt øyet..jeg badet henne så det ble mykt..derreter tok jeg en fuktet kutips og forsiktig stryke rundt linse hammet..kp min holdt seg veldig rolig,sikkert dig og få klødd og skrape vekk linsen. vekk ble den og hun var i turbo form med engang
Rask er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Melkesnok rød.hvit.svart snok duefjes Snoker 17 17-06-2009 14:45
Iguan brun? outfit Andre øgler 6 31-03-2009 11:02
Korn Snok/Melk Snok spørsmål Arfus Snoker 3 02-09-2007 09:19
svart, 1,4 m hva er det? xxxxx Snoker 30 10-08-2007 10:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:40.