| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: oslo
|
min veterinær som jeg forøvrig har noenlunde gode erfaringer med gav meg et forslag til "kur" som jeg syns hørtes litt rart ut,tenkte jeg skulle høre hva dere syns:
min ene leo er litt treg i magen dvs hun spiser greit og det kommer også ut til slutt men det kan ta unormalt lang tid,virker som hun sliter med fordøyelsen,og NEI det har ingenting med varme eller andre slike faktorer å gjøre.det min veterinær sa jeg skulle gjøre var at når jeg matet henne skulle jeg dyppe de to første sirissene i olivenolje eller annen matolje,og da såklart utføre foringen i en ren plastboks eller lignende så ikke sand klistrer seg til maten.hun mente at jeg skulle gjøre dette ved hvert matningstilfelle,og ikke slutte selv om det så ut til å gå lettere for henne.. som en slags preventiv behandling da. hva tror dere?jeg syns det hørtes fryktelig rart ut.kan dette være bra for dyret?? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
|
Tror veterinæren vil prøve å "smøre" avføringen før det skal ut
![]() Jeg vet at 1 teskje med sterilisert parafin blir brukt hos katter og hunder for samme formål
|
|
|
#3 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Heisann.
Har ikke prøvd ut dette, da det ikke har vært nødvendig, men tror det er noe i det. Jeg har lest her og andre steder at man kan prøve å gi Leoèr med forstoppelse matolje for å få "løsnet" litt på systemet. Det kan hende hun mener du bør gjøre dette til en vane, fordi din leo er litt unormalt treg i systemet sitt? Mvh Robin
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Olje er kjent for å "smøre" magen hos alle dyr. Det brukes på folk også. Da vi hadde en leo som fikk forstoppelse fordi den hadde fått i seg sand, gav vi den til og med olivenolje med pipette (noen få dråper daglig). det funket helt fint.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
ja nå er jo ikke saken den at hun har forstoppelse,det går bare fryktelig treigt der
men dere mener altså det at dette kan være en god ide?og at det ikke kan skade henne å bli foret på denne måten på sikt heller?har hatt henne i 7 og et halvt år så vil ikke at ting skal gå gale nå.. forøvrig lurer jeg på om damen kan lide av generelt dårlige gener,for faen så mye rart det er med henne..hehe.. en ting til:er olivenolje et bra alternativ her,eller finnes det andre som er bedre? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Tror du kan bruke alt av matoljer, oliven,solsikke osv, men styr unna spilolje
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2004
Sted: fetsund
|
er varmen hos leoen som den skal da?om det er for kaldt bruker det og ta lenger tid.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
rapsolje funker flott skulle jeg tro..
ehm,..seloje kan brukes til ildere...vet ikke om det blir helt det samme
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
|
ehem..les brevet da skorpman..men takk alle sammen,tror faktisk jeg skal prøve dette et par mnder for å se hvordan det fungerer..er det noen her som har hatt øgler over lang tid forresten?da mener jeg over 5-10 år..?
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2004
Sted: fetsund
|
jaok, leste ikke hele, som jeg adlri gjør noen steder *sukk*
jeg har hatt øgler ganske lenge, og jobba med det.... sånn by the way om det var noe du lurte på siden du spurte om noen har hatt det lenge osv... |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| rart, vettips |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| skjeggis syk?bør jeg ta med den til vetrinær? | shaniboy | Agamer | 20 | 22-04-2010 19:58 |
| Treg sidelasting | Frogger | Driftsmeldinger | 0 | 18-11-2008 15:17 |
| RART!!!!!! | camo | Småprat | 26 | 07-02-2007 11:40 |
| Veldig treg jeg! | cobra_kai | Medlemmene | 15 | 13-11-2006 06:29 |
| rart insekt | randi85 | Knelere | 9 | 10-06-2006 16:24 |