"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-04-2009, 01:02   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard Salmonella-smitte til andre dyr?

Ikke akkurat et reptil det er snakk om i denne sammenheng, men jeg tenkte det kanskje var noen luringer som hadde svar her.

Siden i går har minstevalpen vår Montana hatt en voldsom diare. Og vi har overhode ikke fatta hva det kunne ha vært som har gjort henne så dårlig.. Ingen kastopp, ingen tegn til at hun ellers er dårlig - bare veldig dårlig i magen.

Vi var hos veterinæren om det i dag, og da spurte og gravde de om hun kanskje hadde fått i seg noe hun ikke har tålt? Og jeg har jo vært hjemme med henne hele tiden og passer på at hun ikke får i seg noe hun ikke skal ha, så jeg forsto virkelig ikke hva det kan være for at hun har blitt så syk...
Men så slo det meg plutselig..
For på søndag så flyttet vi ut de store glassterrariene, derav den ene dvergvaranen sitt. (husverten skulle ha eiendomsmegler som skulle se på huset, og da må jo alle dyra ut)
Og dvergvaranen har en stor korkbarkbit og en trerot sak som vi enn så lenge bare satt på gulvet mens vi fikk båret ut terrariet i det andre rommet. Og på den korte tiden hadde lille Montana klart å snike seg inn på rommet hvor røttene sto, og vi tok henne i å stå og gnage og slikke på dem. (melketenner som kløørrrrr) Hun hadde ikke fått gnaget av noen bit såvidt jeg rakk å se, men dvergvaranen har jo bajset på denne og det er sikkert store sjanser for at Montana har klart å få i seg noe av dette.
"Det der må du ikke gjøre, for da får du salmonella!" har vi sagt på spøkefull måte til henne da vi ferska henne og fjernet alle røtter opp fra bakken...

...Men kan det være sant? Kan hun ha fått salmonella? o.O Tenker jo at hun som valp kan jo være veldig mottakelig mot den slags type bakterier... eller?
For slik jeg har forstått det, så bruker salmonella-bakterien ca 1 døgn på å "tre til virkning", og Montana ble jo først dårlig på natt til tirsdag..

Jeg turte ikke å spørre veterinæren om dette, da jeg har overhode ingen peiling på hva de syns om reptiler, og de er liksom "pelsdyr-veterinæren" vår som vi går fast til ellers.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 23-04-2009, 08:29   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 30
Meldinger: 2,292
Standard

Gå til dyrlegen og be om en full sjekk om det ikke blir bedre veldig snart. Hun kan ha fått i seg salmonella overalt egentlig, gnage på noe rare greier i skogen og vips så har man kjipe bakterier. Salmonella er ikke noe du vil tulle med, så jeg ville heller ta risken med å ikke kunne komme med en forklaring, fremfor å risikere at noe skjer med hunden.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline   Svar med sitat
Gammel 23-04-2009, 10:59   #3
Reptilfreak

gurine sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 122
Standard

få tatt en avføringsprøve av valpen om den ikke er blitt noe bedre. da ser de om det er salmonella og de har vel ikke noen krav til å få vite om hvor den har fått det, de skal bare behandle det.
gurine er offline   Svar med sitat
Gammel 23-04-2009, 13:06   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Det er absolutt en god mulighet for at hunden din har fått salmonella ja. Valper er spes. utsatt.
Når det er sagt er det vel egentlig ikke så mye å gjøre med det når dyret først har fått det. Du må bare se til at den får i seg nok væske og næring. Blir den uttørket til tross, er det veterinæren igjen for intravenøs væske. Får den blodig diarre ville jeg også gjort vets.besøket på nytt.

Antibiotika er diskutert som medisin, men mange anbefaler det ikke. Delvis for frykten å skape antibiotika resistens hos salmonella og delvis fordi man tror antibiotika behandling forlenger tiden hunden skiller ut salmonella i ettertid. Mener imidlertid på det skal gå ann å ta en fecal prøve for å finne ut hvilken serotype salmonella det er, for deretter å sette igang den mest effektive antibiotikabehandling..

Når det er sagt bør du være ekstremt forsiktig selv. Det er ingen god ide å f.eks få suss av hunden om den har salmonella. I tillegg bør du være nøye med håndhygiene, spesielt før du spiser mat. Dersom hunden får uhell inne ville jeg brukt klor til å vaske over området (såfremt det ikke er på et teppe/parkett) - klor er effektive saker som tar knekken på det meste. Om du ikke kan bruke klor ville jeg kjøpt inn en flaske desinfeksjons-sprit..

Ellers tenker jeg litt på det ansvaret du har i forhold til at hunden gjør fra seg ute, og at andre dyr/barn kommer i kontakt med bajsen (for, det er jo vanskelig å plukke opp bajs fra en rennarumpe).. Litt kjedelig om hunden din skulle være opphav til at nabokatten fikk det samme, f.eks.. Kanskje du skulle hatt med deg en liten flaske klor på do-rundene - helle en liten dash over avføringen, bare for å sterilisere litt? - Det gjør bajsen mindre interessant for andre dyr også.. Jeg vet ikke jeg - det var bare noen tanker herfra..Kanskje jeg overdriver..Kanskje ringe veterinæren å høre hva du evt skal gjøre?
Gammel 23-04-2009, 13:33   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Hm, men hvis det er salmonella hun har fått, burde hun ikke vært litt sykere enn som så?
De tok tempen hos veterinæren, og hun hadde ingen feber. Hun virker kanskje litt slappere enn normalt nå, hun sov mye i går kveld, men ellers virker hun ganske frisk og rask og leker mye. Ingen blod i avføringen, men den har begynt å få en litt brun-grønn farge.. kanskje normalt ettersom hun har holdt på et par dager nå?
Hun får også i seg greit nok med væske, men for å være sikker så kunne jeg jo kanskje prøvd å lure henne i litt mer fra spruteflaske. Hun elsker jo uansett å drikke fra den, av en eller annen grunn.

Vi har fått Zoolac ("gode bakterier", melkesyrepasta) som hun får 1ml av hver 5-6 time, og Royal Canine Inestinal som hun skal fores med 3-4 dager fremover nå i små porsjoner.
Jeg vet ikke hvordan man ellers behandler en hund for Salmonella, annet enn det du nevnte, Karl.

Jeg tenkte jeg skulle ringe Monica og snakke med henne om det, hun er jo flink med både bikkjer og reptiler.

Men ang salmonella, er dette noe varanen selv kan bli syk av? Burde vi tatt en sjekk på ham også?
Gammel 23-04-2009, 13:44   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Feber, oppkast, slapphet osv er også symptomer på salmonella ja, men selv om man blir smittet behøver man ikke få alle symptomer.. Det kommer ann på immunforsvar, type bakterie som har smittet deg osv.. Må huske på at valpen din er mer utsatt enn en voksen hund. Det er ikke sikkert en voksen hund hadde blitt syk (gr. immunforsvar og en godt utviklet normalflora)..

Hvorvidt hunden din har fått salmonella er jo umulig å si uten å ta en avføringsprøve.. Det kan være mye annet rart den har fått i seg - men salmonella er en mulighet.
Varanen din kan forøvrig være frisk bærer av salmonella - dvs at salmonella er mer eller mindre en del av normalfloraen dens. Opp mot 90% av alle reptiler er antatt å være bærere av salmonella. Men, det fins ca 2500 ulike serotyper salmonella - og langt fra alle disse er sykdomsframkallende, men noen er.. Om du så påviser salmonella i avføringen til varanen - hva skal du gjøre med det (bortsett fra at du da vet han er 1 av de 90%)? Likevel - reptiler skiller ikke alltid salmonella ut ved hver avføring. Så, om du skulle ta en avføringsprøve og den var negativ, kunne du likevel ikke være 100% sikker på at den var salmonella-fri..
Gammel 23-04-2009, 19:06   #7
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Meldinger: 1,111
Standard

du kan jo ringe inn til veterinær kontoret og spørre om de tar inn reptiler.. ringe anonymt da altså.. så hører du hva de sier.. om de ikke har noenting imot det, så kan du si hva hunden din har vært bortpå..

pluss at det er jo slikt at dyreleger har faktisk taushets plink i likhet som andre leger.. om du pressiserer at de ikke skal si noe, så har de ikke lov til det heller.. de har heller ingen meldeplink ovenfor politiet.. det gjør de bare om det kommer inn et reptil som har det direkte vondt eller lignende.. men ikke med et friskt fint reptil..

men håper det ikke er salmonella da
Gammel 23-04-2009, 20:33   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Takker for svar
Jeg ringte og hørte i stad om faren for salmonella, men hun svarte at det var det veldig få sjanser for..
Og Montana virker jo allerede litt bedre, hun har ikke gjort fra seg siden i dag rundt 12-1 tiden, så hun virker jo litt bedre.

Jeg får bare følge med.. Hvis hun ikke blir bedre, så kommer jeg til å si noe sånt som at "vi var å besøkte noen venner som har en øgle, og Montana uheldigvis klarte å stikke hode inn i terrariet og spiste sand" eller noe i den retningen. :p Vi får se.
Oppdaterer her om det skjer noe mer i salmonella-retningen.
Gammel 23-04-2009, 22:45   #9
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Meldinger: 1,111
Standard

du kan jo prøve den at det er noen bekjete som hadde solgt et reptil, så hadde de røttene stående i gangen og da tygde hunden på de.. enkelt og grett
Gammel 23-04-2009, 22:47   #10
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 35
Meldinger: 1,025
Standard

Egentlig har du ingen plikt til å si hvorfor du mistenker at hunden fikk salmonella i det store og hele. Be dem om å ta en prøve så gjør dem det.
Devilizer er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Smitte fra invertebrater skorpion Taranteller 7 13-11-2007 20:16
Smitte emil Pinnedyr 1 01-09-2007 12:27
Kan menneske-basiller smitte over til øgler? Psiv Helse og sykdommer hos reptiler 2 29-03-2007 05:45
salmonella gemgus Helse og sykdommer hos reptiler 6 05-11-2005 16:20
Vaksine mot salmonella. Zun9wa Småprat 1 05-06-2005 11:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:08.