"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-03-2009, 09:58   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 10
Standard syk? sumpskilpadde

Jeg har en sumpskilpadde som ikke er så gammel (ca 2cm over skallet). Idag morgen oppdaget jeg at den lå på bunn helt dø. jeg tok den opp og tittet på den, da jeg merket at den beveget på seg. jeg la den opp på landdelen i solen og ser den har kviknet til litt, men den er ikke bra. den har ikke vist noen tegn til sykdom før idag. spist godt og vert aktiv. Jeg har lagt han ned i grunt vann får å fukte den neon ganger idag, å da ser jeg han er litt aktiv i noen sekunder, men ikke på samme måte som før. han bryr seg ikke om mat eller at jeg holder på med han.. Er det noen som har vert borte i noe lignende? Takker for alle svar
Leon07 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 10:33   #2
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 749
Standard

har ikke noe erfaring med sumpskilpadder, men jeg ville nok tatt den til dyrlege asap
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 11:02   #3
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard

Når du søker hjelp fra et forum, må du fortelle litt mer om hvilket slags opplegg du har til din skilpadde. For eksempel størrelse på akvariet, om den har UVB lampe og varmespot (jeg så at du hadde "sol") og hvilken temperatur det er i vannet og under varmespotten. Om du gir kalk og vitaminer til dyret og hvilket slags mat du gir er også viktig. Alt dette kan hjelpe med å gi en ide om hva som kan være problemet.

Hvor lenge har du hatt skilpadden? Kan den være forkjølet? Hører du hveselyder når den puster? Har den snørr?
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 11:26   #4
Reptilfreak

Standard

Jeg har hatt de 2 nå i 2 uker, bare den ene er dårlig. Akvariet er på 200L - 100cm langt, 40cm bredt og ca 30cm dypt. Har noen fine gjemmesteder og falske planter, har 2 landområder hvor et er under "sol". Jeg har UVB Reptiglo 5.0 og en varmelampe hvor det er ca 34 grader. Vannet er på ca 24 grader og har mild sirkulasjon (de svømmer uten problem). Filtrering har jeg et bøttefilter til 600L akvarie. Når det gjelder mat så vet jeg ikke åssen kvalitet det er, kjøpte skilpaddene i strømstad sammen med maten de anbefalte til de.. Kan ikke høre noe hveselyd, kan egentlig ikke høre noen lyd i det hele tatt(prøvd å høre på et stille sted) Nå kommer jeg ikke på noe mer. Bare å spørre om mer hvis det kan hjelpe på svaret. Takk igjen for hjelpen
Leon07 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 18:06   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Hm, hvis skilpadden er 2 cm så er den nok ikke gammel nei.. Hvilken art er det? Hvor dypt er vannet? Vanndybden kan faktisk være problemet med en så liten skilpadde, da de kan drukne når de er så små og har for mye vann, med mindre det er en helakvatisk art.

Tenker den kanskje har ligget for lenge under vann jeg da, siden du sa du fant den på bunnen. Ellers fin temp i lufta og i vannet, men hva mener du med at du nå har tatt den i "grunt vann"? Klarer den å ligge på bunnen for så å løfte hodet over vannet nå?

Men, si hvilken art du har (hvis du ikke vet, prøv å legg opp noen bilder).
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 18:20   #6
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
Meldinger: 385
Standard

Det kan kanskje stemme at det kan være at den har ligget under vann for lenge!?
Vanndybden skal være så dyp at de kan stå på bakbena og trekke luft over vannet.
Var jeg deg ville jeg økt vanntemperaturen til 26 - 27 grader.
Som mat kan du gi de alt fra pellets eller gammarus (kjøpes på dyrebutikk), ellers pleier jeg å gi de frosne reker (ikke de i lake, men frosne altså), tunnfisk i vann og grønt fôr! det går også ann å gi de rå kylling filèt og fiskeboller, men dette har ikke jeg prøvd enda . . bare hørt andre har

Jeg ville økt vanntemperaturen, senket vannet hvis det er høyere enn det jeg nevnte, kalk, godt og forskjellig med mat, så tror jeg at det kommer til å gå bra

Sikker på at den ikke sov da? de sover på bunnen vet du.
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 18:58   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Hvis den sov ville den vel ikke vært livløs tenker jeg Og det med temperaturen avhenger jo litt av art - noe vi ikke vet enda (selv om jeg tenker gulbuk/rødøret terrapin da, som vanlig mao).

Ang. mat så ville jeg ikke gitt reker til en så liten skilpadde, reka er jo større enn den (de du får kjøpt i matvarebutikken i hvert fall)!

Den maten du fikk fra dyrebutikken tenker jeg er helt vanlige skilpaddesticks? Rett og slett tørrfor? Det anbefales som regel til skilpadder fra dyrebutikker.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 19:12   #8
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
Meldinger: 385
Standard

reker kan deles opp, men er kanskje litt tidlig enda. Men det jeg mener er at variert kost er viktig Regner også med at det er en av de skilpaddene, så ja jeg ville ha økt tempen til 26 - 27 grader.

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Hvis den sov ville den vel ikke vært livløs tenker jeg Og det med temperaturen avhenger jo litt av art - noe vi ikke vet enda (selv om jeg tenker gulbuk/rødøret terrapin da, som vanlig mao).

Ang. mat så ville jeg ikke gitt reker til en så liten skilpadde, reka er jo større enn den (de du får kjøpt i matvarebutikken i hvert fall)!

Den maten du fikk fra dyrebutikken tenker jeg er helt vanlige skilpaddesticks? Rett og slett tørrfor? Det anbefales som regel til skilpadder fra dyrebutikker.
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 19:26   #9
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Leon07 Vis post
Jeg har hatt de 2 nå i 2 uker, bare den ene er dårlig. Akvariet er på 200L - 100cm langt, 40cm bredt og ca 30cm dypt. Har noen fine gjemmesteder og falske planter, har 2 landområder hvor et er under "sol". Jeg har UVB Reptiglo 5.0 og en varmelampe hvor det er ca 34 grader. Vannet er på ca 24 grader og har mild sirkulasjon (de svømmer uten problem). Filtrering har jeg et bøttefilter til 600L akvarie. Når det gjelder mat så vet jeg ikke åssen kvalitet det er, kjøpte skilpaddene i strømstad sammen med maten de anbefalte til de.. Kan ikke høre noe hveselyd, kan egentlig ikke høre noen lyd i det hele tatt(prøvd å høre på et stille sted) Nå kommer jeg ikke på noe mer. Bare å spørre om mer hvis det kan hjelpe på svaret. Takk igjen for hjelpen
Det høres helt fint ut. Vanskelig å si noe mer uten å vite hvilken art det er snakk om. Det er mest sannsynlig Trachemys scripta (enten rød eller gul) du har, siden de er de vanligste. Vanndybden skal være mellom 7.5 og 15 cm. (skilpadden skal helst kunne stå og puste luft) og med veldig lett tilgjengelig landområde når de er så små, ellers kan de drukne.

Angående mat, er pellets for baby sumpskilpadder det letteste man kan gi. (Du må sjekke at det er mat til babyskilpadder siden voksne skilpadder skal ha en annen type pellets med mer grønnsaker i). Frosne reker (med skall og alt) er også bra, når de klarer å spise dem. Terrapiner liker meitemark og andre insekter veldig godt også. Kjøtt som ikke kommer fra fisk eller insekter hadde jeg helst unngått (mine terrapiner gikk helt bananas hver gang jeg ga dem litt kylling, men jeg sluttet med det siden de har ikke godt av det). Fiskeboller hadde jeg også unngått, siden de pleier å ha salt.

Som kalkkilde kan du ha en tørr blekksprutskall (den hvite greia man gir til fugler) i akvariet, så de kan forsyne seg selv når de vil.

Hvordan går det med den lille nå?
Svar med sitat
Gammel 12-03-2009, 19:29   #10
Reptilfreak

Standard

Skilpadden har gule striper langs nakken å bena. Veldig vanlig type skilpadde sa de, husker ikke helt navnet på de dessverre.
Maten er sånne små brune pellets (tørfor). Vannstanden er noe høy, ca 30cm dypt. kan prøve å senke den som dere nevnte. Ser at filterpumpa ikke har lange nok rør til å rekke ned på bunn, men skal nok finne på noe..
Skilpadden har blitt bedre nå ser jeg, han er mer på vakt og gjemmer seg når jeg kommer bort til han. Men han er ikke så ille aktiv som han var.
Tenkte med en tur til dyrebutikken i morra, noen tips om hva jeg kjøpe av eks. vitaminer, mat eller noe som gjør hverdagen bedre for dem?..
Leon07 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
for til sumpskilpadde? Snublefot Skilpadder 7 17-12-2008 05:04
Alder på sumpskilpadde? tøtta80 Skilpadder 1 08-03-2008 17:43
SumpSkilpadde Torris Skilpadder 12 18-02-2008 02:34
Sumpskilpadde som svømmer Stephan R.S Skilpadder 5 23-12-2007 20:42
Sumpskilpadde reptil Skilpadder 2 27-09-2007 10:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:34.