| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Apr 2004
|
ka slags utdanning ska du ha hvis du ska bli ein zoolog (slange spesialist hvis dokkor fatte ka eg meine??? ka slags jobber kan eg f innen slanger? og kor kan eg finna info om dette?
eg e 15 Âr gammal s det e ein grunn te at eg sp¯r ^_^ |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2004
Sted: I landet som styres av huleboere.
|
hei, for  bli en slange spesialist, m du bli en herpetolog. man kan ikke utdanne seg til  bli herpetolog i norge.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
oki
1: vet du kor eg kan finna info om dette? 2: Kor i utlandet? 3: pris 4: fins det nettkurs? (internet kurs) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2004
Sted: I landet som styres av huleboere.
|
jeg kan ikke svare p noen av svarene dine, beklager. men.. jeg tror nok ikke det finnes noe internett kurs for dette.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
er du sikker p det me utlandet? for det fins jo herpatolog (sp?) i Norge ogsÂ, ikkje sant? eg e litt forvirra.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Østfold
|
Hei GaboonViper2004!
Anngående utdannelse innen herpetologi så finnes det ingen direkte utdannelse innen dette emnet i Norge pr. i dag, men det er en mulighet alikevel. Jeg gjengir her et svar fra veterinær "Monica Heggelund" som hun har skrevet som svar til en på "Dyrelege siden hos NHF", hvor vedkommene stiller akkurat det samme spørsmålet som du gjør. Det finnes ingen egen "herpetolog-utdannelse" i Norge, men det finnes muligheter til å studere herpetologi likevel. Man kan for eksempel studere biologi, og ta et hovedfag innen for herpetologien. Det kan enten dreie seg om studier av norske reptiler, eller at man studerer for eksempel deler av reptilenes fysiologi eller lignende. Det man er avhengig av er en veileder og et institutt som er interessert i at du skal ta det hovedfaget hos dem. Så å ta kontakt med biologisk institutt på Blindern er en start. Men hvis du skal studere biologi for å bli herpetolog så må du være forberedt på noen år med veldig generelle studier før du kan ta fatt på det du er mest opptatt av. Du bør også tenke på hva slags jobb du har lyst på når du er ferdig. Ellers kan man jo selvfølgelig bli veterinær, men da må du selv ta ansvar for videreutdannelse innenfor feltet etter 6 år med veterinærstudier. I Sverige står herpetologien sterkere, så hvis du er interessert i å studere der vil du møte et større miljø. Jeg kan sette deg i kontakt med en som kan hjelpe deg videre der hvis du ønsker. Lykke til med valgene! Hilsener fra Monica ------------------------------------------------------------------ Når det gjelder utdannelse i Sverige så kan jeg anbefale deg å kontakte min gode venn "Tobbe Helin" som er en av Sveriges fremste herpetologer og lærer på Naturbruksgymnasiet i Dingle som gir utdannelse i dyrehold og om slanger! Hans hjemmeside er: http://www.serpentum.com Lykke til! Ha det godt så lenge, vi snakesss...... :wink: Mvh Trond alias Varanen69!
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Tusen takk! det hjelp meg en del! men vet du om det finnes nettkurs i dette?
Og kan du nevne nogen jobber eg kan f me sÂnn (eller lignende) utdanning? eg e nemlig ikkje heilt sikker p jobbmulighetene. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Østfold
|
Hei igjen GaboonViper2004!
Hvis man utdanner seg i Sverige hos f.eks Naturbruksgymnasiet i Dingle så får du en ganske bred utdannelse som framfor alt retter seg inn i mot dyrepasser i dyreparker/zoologiske hager, zoo handel, dyresykehus, men også til å kunne være dyrepasser av hund & katt, landbruksdyr og forsøksdyr. Ta en titt her.......... http://www.naturbruk.nu/dingle/dingl...index_800.html Dette gjelder jo i Sverige, jeg vet dessverre ikke hva en slik utdannelse kan gi av muligeter til videre arbeid i Norge....... Jeg tror ikke det finnes noe slik utdannelse som man kan utføre via nettet, fordi en herpetolgisk utdannelse går veldig i dybden og vil jo også kreve en del praksis, fremfor bare teori....... Det er jo synd at det ikke er mer og hente om slike emner innen utdannelse i Norge, selv om det en gang i fremtiden kanskje blir tillat å holde reptiler i Norge (noe jeg har begynt å tvile på), så tror jeg vi kan se enda lengere etter tilbud om utdannelse innen herpetologi som et eget fag innen skoleverket........ Norge er dessverre fortsatt på steinalderstadiet når det gjelder dyrehold, enda vår landbruksminister Lars Sponheim stod frem på dagsrevyen for en tid tilbake og uttalte at Norge skulle være et foregangs land for andre land når det gjaldt dyrehold og dyrevelferd............... Vet ikke helt hva han var påvirket av når han sa det, men noe må det ha vært.....siden Sponheims flotte dyrevelferd anno 2004 fører til følgende: I følge rådgiver Øystein Størkersen ved "Direktoratet for Naturforvaltning (DN)" så varierer tallene på avlivede dyr fra år til år, men i de siste årene har det vært opptil 1.000 avlivninger i året....!!!! Og dette er da snakk om beslaglagte reptiler i de Norske hjem........... HEIA NORGE OG DYREVELFERD! Beklager at jeg sporet litt av her, men jeg blir bare såååååååååå forbanna over at slike ting kan tillates å skje i det flotte Norge i 2004! Ha det godt så lenge, vi snakessss...... :wink: Mvh Trond alias Varanen69!
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Oslo
|
Noen som vet om noen gode skoler i statene?
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| hjelp, utdanning |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Utdanning, dilemma | Janka | Småprat | 15 | 03-04-2008 17:18 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |