| Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
heisann!
begynte å tenke litt på dette i dag, vil gjerne høre andres mening. hører mange snakke om å fange vilt-levende reptiler (og andre dyr for den saks skyld) og holde de i fangenskap. kan selvsagt skjønne at det er spennende å prøve å få det te å funke, men er ikke det ganske ufint mot selve dyret, kontra kjøpe noe som er født i fangenskap? selvsagt kan man bygge et miljø som den kan trives i,men det er jo nærmest umulig å lage no identisk i fohold te mutter natur. spes når vi tenker på plass og leveområde... :wink:
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bergen
|
Det er sikkert ganske uvant for et dyr som har levd hele livet sitt i det fri,og så bli fanget å få mye mindre plass med mindre man har en fin dam i hagen
![]() men har selv noen froske egg i et 45l akvarium som jeg skal ha til jeg skal på sommerferie... |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2004
Sted: froland
|
Jeg kjøper dyr avlet i fangenskap så langt det lar seg gjøre, har jeg derimot veldig lyst på en art jeg bare kan få tak i ved å fange/kjøpe en vild en så gjør jeg vel det også...
Jepp, jeg eier verken samvittighet eller moral 8) Har fanget "kryp" siden jeg kunne krabbe å jeg tar med meg datteren min til vann og pytter for å fange rumpetroll og lign. Vi har de i 3-4 dager så slipper vi de ut igjen å fanger heller nye Tror jeg liker de turene mer en henne Rune
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2005
Sted: norge AA
|
kjøpe en vill, gjelder det også truede arter?
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg legger vel hodet på huggestabben her nå, men jeg er bare erlig Rune
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
så lenge man klarer å holde truede arter på en forsvarlig måte,
or better yet: avle på de, så jøyemeg! kjør på!
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Apr 2005
|
Når man avler på truede arter så tar man jo de ifra det naturlige miljøet, og tar bort instinktene.. Ser ingenting godt i det fra min side.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
heller at de økes i antall i fangenskap, enn minskes i det fri.
kan seff skjønne ditt ståsted :wink: har ikke svart belte i avl, men vil tro at hvis de fødes i fangenskap, så vet de ikke om mer... selv om visse instinkter kan sitte igjen. men de kan jo mettes til en viss grad. men er det ikke slik de gjør det med truede dyrearter i andre dyregrupper? får fatt i ett avlspar og avler de opp under kontrollerte omstendigheter?
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Det er også positivt at arten består i fangenskap hvis den er utryddet i naturen... Så noen lyspunkter finnes det her også 8) Rune
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Panda og tiger er to jeg kommer på i farten.Så også et program på tv for en tid tilbake der de avlet opp geoparder å slapp ut i naturen når de kunne jakte... Rune
|
|
![]() |
| Emner |
| fangenskap, frihet |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| norske slanger i fangenskap? | Adriano | Snoker | 12 | 04-09-2007 19:17 |
| Lov å ha ekorn i fangenskap i Norge? | Leopard_G | Lover og regler | 19 | 04-02-2007 22:47 |
| dødsfall som følge av giftslange i fangenskap i Norge? | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 22-10-2005 14:23 |