"

Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-02-2014, 14:26   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Oslo
Meldinger: 35
Standard Diverse spørsmål!

Hei!
Sånn, da har jeg lest litt (mye) igjen. Samlet noen spørsmål over tid. Spurt flere som ikke visste, så nå prøver jeg her igjen hvor jeg pleier å få hjelp. J Ja, jeg er fortsatt ny i gamet! J
Spørsmål:
1. Leser flere steder at man setter inn kapsler/skåler med kalsium til dyra (leopardgekkoer, daggekkoer, usikker på om jeg leste det om chrested). Har også lest at kalsium blir ødelagt ved for høy varme (25 °C), ved fuktighet og etter x-antall timer (12-24). Da det er enten mye fuktighet eller høy varme i disse burene jeg har, så lurer jeg på hva dere mener? Ellers så «duster» jeg alle fordyra i kalsium eller vitaminer. Holder det?

2. Chrested skal ikke ha sitrusfrukter. Tenker veldig på om det da også gjelder daggeko? De spiser jo likt ellers. Bortsett fra neste spørsmål som jeg er usikker på.

3. Spiser Chrested gresshopper og papaya?

4. Skal ikke Leopardgekkoer ha melormer? Begynner å bli smårar av å lese! De kan spise dem opp fra innsiden fordi de ikke tygger dem sto det et par steder? Har lest historier om Zophobas (de får det uansett, ser de tygger dem), men melormer?

5. Jeg er også usikker på hva leopardgekkoer helst spiser av grønt? Mine gamle arvede gekkoer ikke rører noe av det i det hele tatt. Tips?

6. Størrelse på fordyr som skal gis til de forskjellige blir jeg veldig surrete av. Spesielt fordi jeg har noe «småttinger»! Ikke større enn mellom øynene? Ikke lenger enn hodet? Ikke bredere enn hodet? Ikke større en hodet? På tvers? På langs? Er det store forskjeller fra dyr til dyr?J. Any?

7. Sist men absolutt ikke minst, noe jeg har spurt mange om uten å få svar: Hvis fordyra får appelsin/sitrus har det noen betydning for Chrested?

Jeg har laget to skjemaer med hva både fordyr og mine andre dyr spiser. Dette fordi det er fin måte for meg å lære + en fin mal til mine ferieavløsere. Ferietiden er jo rett rundt hjørnet.
Skulle veldig gjerne ha hatt noen til å se på skjemaene for å få dem 100 % riktige?
Hvordan legger jeg ut et skjema her? J
Gun er offline   Svar med sitat
Gammel 02-02-2014, 17:20   #2
Reptilfreak

Pinki sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Sted: Akershus
Meldinger: 135
Standard

Her var det mange fine spørsmål, lurer på noen av de selv så håper du får svar. Blir tullete av de motstridende informasjonen her og der.
Pinki er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Pinki
Gammel 02-02-2014, 17:32   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gun Vis post

5. Jeg er også usikker på hva leopardgekkoer helst spiser av grønt? Mine gamle arvede gekkoer ikke rører noe av det i det hele tatt. Tips?
Ingen verdens ting, leopardgeckoer lever utelukkende av insekter.
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 02-02-2014, 17:51   #4
Reptilfreak

Standard

Ja ikke sant Pinki! Ikke lett å holde tunga rett i munnen hele tiden. Tusen takk Reptils! Da har jeg fått svar på det. Heretter skal jeg bare smile når jeg leser om det!
Følgende medlemmer liker innlegget til Gun
Gammel 02-02-2014, 17:55   #5
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gun Vis post
Leser flere steder at man setter inn kapsler/skåler med kalsium til dyra (leopardgekkoer, daggekkoer, usikker på om jeg leste det om chrested). Har også lest at kalsium blir ødelagt ved for høy varme (25 °C), ved fuktighet og etter x-antall timer (12-24). Da det er enten mye fuktighet eller høy varme i disse burene jeg har, så lurer jeg på hva dere mener? Ellers så «duster» jeg alle fordyra i kalsium eller vitaminer. Holder det?
Har aldri hørt om noe av det selv, har du noen kilder?

Jeg har lest litt om hva som skjer med kalsium- og vitamintilskudd over lengre tid, men da er det snakk om lagring. Kalsium vil det, så vidt jeg vet, ikke skje noe som helst med. Vitamin D3 derimot vil gradvis brytes ned, avhengig av lagringstemperatur. Ved 60ºC kan så mye som 30% brytes ned ila. 12mnd, ved romtemperatur derimot vil det bare være et par prosent. For å være på den sikre siden kan det lagres i kjøleskap for eksempel.
Goomba er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Goomba
Gammel 02-02-2014, 18:05   #6
Reptilfreak

Standard

Håper virkelig ikke det stemmer Goomba! FELLESKATALOGEN Pasientutgave: Resonium-Calcium sanofi-aventis Dette var den eneste jeg fant i farta, men den er jo ikke samme type som det reptilene får antar jeg. Leste et annet sted at kalsium var flyktig i et leserinnlegg og et annet sted at det ble ødelagt ved fukt. Husker ikke lenger hvor, men ville bare spørre fordi jeg lurer. Takk for svar.
Gammel 02-02-2014, 18:26   #7
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Standard

Kalsiumpolystyrensulfonat er ikke det samme som brukes til reptiler nei.

Det vi kaller kalsium når vi snakker om tilskudd til reptiler er rent kalsiumkarbonat, og når det er kalsium med D3 er det kalsiumkarbonat og kolekalsiferol. (Calcium carbonate og cholecalciferol om du skal søke på engelsk)
Gammel 02-02-2014, 18:41   #8
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Standard

For å svare det kjapt på noe av det andre: Ikke sitrus til daggekkoer heller nei. Papaya går fint til crested, gresshopper om de er riktig strl. Den vanligste huskeregelen der er ikke større enn mellom øynene ca, altså lengste siden på fôrdyret. Ikke krise om de får litt større, men det er best om de får den strl da det er letteste for dem å få i seg.
Gammel 02-02-2014, 18:51   #9
Reptilfreak

Standard

Hjertelig tusen takk Goomba! Nå er nesten alt besvart. Lagrer opplysningene om Kalsium i permen min og takker igjen. Da er det mest spørsmålet om fordyra til chrested og daggekko kan få sitrusfrukter som gjenstår. Holde mulighetene oppe for at det er et dumt spørsmål, men jeg lurer nå alikevel. Det er jo noe jeg har lest igjen som får meg til å spørre!
Gammel 02-02-2014, 18:59   #10
Reptilfreak

Pinki sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Sted: Akershus
Meldinger: 135
Standard

Ingen dumme spørsmål bare dumme svar 😉 da ryker kalken i kjøleskapet her i huset 😃
Pinki er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Pinki
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Et par diverse spørsmål Archj Taranteller 7 30-08-2011 00:39
Diverse anatomi Blodstrupmoen Taranteller 5 22-05-2008 13:44
Diverse spørsmål ang Skeggagamer Phobos Agamer 3 18-10-2007 18:51
Diverse spørsmål om skorpiner Kristine88 Skorpioner 16 21-06-2007 16:30
Diverse spørsmål om skjeggagamer kine87 Agamer 8 25-08-2005 08:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:31.