| Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Molde
|
Hei
Sitter har og tenker på å køpe meg en reptil, da nærmere bestemt en skjeggagam. Leste at disse kunne bli rundt 50cm... Hvor stort terrarie vil jeg trenge til en skjeggagam? Hvordan er det med varme, fuktighet, mat, osv? Hva bruker skjeggagamer og selges for fra privat forhandler? Litt info om utstyr jeg trenger, evt. Vitamin tilskudd, planter, substrat osv? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Ta en titt på denne
http://reptilfreaks.no/index.php?nam...op=show&kid=12
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Har lest den
Men den besvarer ikke alle spørsmålene mina... Bla. hva som er et minimum når det gjelder terrarie.Og btw: Dverg-sjeggagamer, er disse lik på utseende og oppførsel iforhold til de store? Hvor store blir dvergene? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takk for flott guide!
Men jeg lurer på et par ting: Det enda bottenmaterial en skäggagamunge ska ha är hushållspapper. Skäggagamen behöver minst två gömställen som är lagom stora, ett i den kalla delen och ett i den varma delen. Gömställen gör du av t ex korkbark. Hva vil dette si? ![]() 160x70cm och runt 70 cm Damn! så stort? velvel, må nok lage mitt eget terrarie da gitt
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Sikkert forskjellige meninger om dette her da.
Gibbs gir deg sikkert et svar når han kommer inn hit
|
|
|
|
#7 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
Skjeggis unger skal kun ha husholdningspapir/kjøkkenpapir som bunnsubstrat/underlag. Dette pga. fare for forstoppelse ved bruk av sand. Den ene siden av terrariet skal være varmere. De trenger et gjemmested på både kald og varm del, slik at de kan føle seg trygge, og fritt velge om de vil være på den kalde eller varme siden. Korkbark får man kjøpt i dyrebutikker til blodpris.. Annbefaler deg å skaffe dette på messer,eller i utland. Har for tiden et lite prosjekt på gang. Disse http://www.corticeiraviking.pt/ selger korkbark til halve, eller en tredel av prisen i norge. Send dem en epost på ake.kork@telia.com og spør etter en katalog. De sender til norge,men siden jeg enda ikke har bestilt, vet jeg ikke hva som skjer i tollen ![]() PS: Du trenger da ikke nødvendigvis korkbark som gjemmesteder. Blomsterpotter,plastbokser og lignende ting fungerer bra også. Det viktige er at de ikke har for stor åpning, og er lystette. Mvh Robin
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Sted: Ã…lesund
|
Kjempe masse bra informasjon her, og tror jeg vil anskaffe meg en sånn.
Men legger til et par spørsmål her siden jeg ikke vil starte et nytt Topic, og det er innen for det samme evne. Er det greit å bare ha en, eller blir de ensome da? Er det best og ha ei hoe eller en hanne? Og er de lovlige? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Det siste kan jeg svare på :wink: Ingen reptiler eller amfibier er lovlig i Norge. Men lett å skaffe av privat oppdrettere :wink:
|
![]() |
| Emner |
| ang, noen, reptiler, spørsmål |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nybegynner her, har noen spørsmål. | Archj | Taranteller | 17 | 11-05-2008 01:29 |
| Noen spørsmål ang Boa C | SpontaN | Boa og pyton | 8 | 13-04-2008 20:06 |
| Noen spørsmål ang snok | ztiian | Snoker | 10 | 06-11-2007 22:26 |
| noen spørsmål ang. leo | anniken | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 20 | 21-08-2007 12:41 |
| noen her som har reptiler eller slanger som yrke? | gabonviper | Helse og sykdommer hos reptiler | 5 | 11-02-2006 18:19 |