"

Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-11-2006, 04:58   #1
Reptilfreak

Evenruden sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 171
Standard Luftfuktighet og temperatur

Hei igjen
Trosser frykten for å bli sett på som en spammer, og lager en tråd til

Er helt hektet for tiden og har lest masse på nettet osv. Det jeg lurer litt på... mulig et dumt spørsmål, men som de sier; det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme mennesker.
Det står mye om luftfuktighet, og natt/dagtemp'er i forhold til ulike arters hold. Som nybegynner lurer jeg på:
Hvordan måle/kunne sjekke luftfuktighet og temp i et terrarie lett? selges det egne måleapperat? (tenker da mest på luftfuktighet siden et termostat pleier vise varmen) og hvordan regulere dette? Slik at terrarie holder en temp og luft.f. jevnt...
Takker for gode svar, og gode linker
Evenruden er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-11-2006, 05:57   #2
Reptilfreak

Trond1 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Evje
Meldinger: 209
Standard Re: Luftfuktighet og temperatur

Hygrometer ja, igjen vil jeg henvise til Aquarius Zoo http://www.aquariuszoo.no/catalog/pr...oducts_id=2639

Luftfuktighet reguleres lett med mere eller mindre åpninger, f.eks myggnetting.

Og det heter "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svare" hehe
Trond1 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-11-2006, 06:00   #3
Reptilfreak

Evenruden sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 171

Regulering av temperatur da?
Hehe... var en bevist "ordtak-twist"
Evenruden er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-11-2006, 10:48   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4

hyrgometer får du i mange vanlige dyrebutikker også :wink:
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-11-2006, 11:11   #5
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Hei!
Du kan også påvirke luftfuktigheten med hvordan type bunnsubstrat du bruker.
Det fines utallige typer og kombinasjoner.
Torv,jord,sand,stein,grus,Lecka kuler,vermiculite,komprimert kokkosfiber,bark,sagflis osv. Noen av disse kan igjen komineres for å få ønsket resultat.

Eks:
Til keiserene jeg hadde før, brukte jeg lecka kuler i bunnen. Over dette hadde jeg et tykt lag med torv, men i ene hjørnet hadde jeg et plastrør som gitt fra bunn til topp. På denne måten kunne jeg fylle på vann under torven, som selv sugde opp den mengden vann den klarte.Lecka kulene fordelte vannet likt under hele torvlaget. Dette hjalp veldig til å holde fuktigheten høy!

På terrariet til Avicularia aviculariaen min har jeg skjært til to "lufterister" i plexiglass, og borret masse hull i disse. Dette er fordi dem skal ha høy luftfuktighet, men i tillegg krever god ventilasjon.SOm bunnsubstrat bruker jeg tiurtorv blandet med vermiculite, for å holde fuktighet oppe.

Det er i mange tillfeller en hårfin balanse mellom suksess og fiasko når det gjelder terrarier med høy luftfuktighet ,varme osv. Dette vil du lære mer om av deg selv.
Høy varme + høy luftfuktighet +stille stående luft, har lett for å bli mugg og lignende møkk

Mvh
Robin
Svar med sitat
Svar

Emner
luftfuktighet, temperatur

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Temperatur og luftfuktighet YaneChrist Taranteller 12 26-08-2008 18:23
Riktig temperatur i terrariet Ricky-man Terrarier 5 13-04-2008 12:13
Måler dyrebutikker luftfuktighet/temperatur? powerboy Småprat 15 10-12-2007 18:30
Terrarie til skjeggagam, temperatur og belysning magnus85 Terrarier 6 28-05-2007 12:10
Temperatur og luftfuktighet goliathus/goliath biller? Frost Terrarier 0 25-01-2007 11:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:08.