| Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Midt i Norge
|
Så langt har mine interesser med tanke på pels-løse dyr begrenset seg til aracnider.
Etter at jeg tilfeldigvis (lykketreff! ) dumpet innom denne siden for kort tid siden har jeg imidlertid begynt å fatte ineresse for forskjellige andre dyr også, les; øgler og slanger. Jeg ante nok igrunnen ikke hvor stort marked og interesse det var for disse dyra rundt i landet... Nå lurer jeg på hvor tidkrevende reptiler egentlig er.Er innforstått med at dette selvfølgelig er veldig avhengig av art og størrelse, men hvor mye tid og oppmerksomhet krever f.eks en kongepyton eller maisorm mot f.eks en sjeggis eller annen "nybegynner-øgle"? Hvor mye tid bruker folk her inne på dyra sine??? At jeg anskaffer meg slange (er nok det jeg har mest lyst på) er uansett langt fram i tid. Trenger helt sikkert mye tid på egen-utdannelse først, og ikke minst en gooood del til for overtalelse av samboer... Er i denne omgang bare nysgjerrig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Hei!
Hvor mye tid et dyr krever for å overleve, og hvor mye tid det krever for å trives tror jeg er 2 ganske forksjellige sider av samme sak. Du kan nok få flere dyr til å overleve ved å mate de når du gidder, og det samme med vannskiftet deres. DETTE ER FY! Hvis du skal få et dyr til å trives bør du skaffe deg all tilgjenglig informasjon om dyret, og gjerne lese denne flere ganger til du kan store deler av det. Hvis du har mulighet, dra gjerne til venner eller lignende og se på dyret du ønsker å skaffe deg. Bli litt kjent med dem før du kjøper, slik at du vet det er dette dyret du ønsker. En Leopard Gecko som er noe av det som beregnes som en nybegynner øgle krever også sitt. De krever at du 2-4 ganger i uken(varierer litt fra dyr til dyr) mater den. At du helst hver dag skifter vannet den har. Tilfører ny fuktighet til "fuktboks"(hvor ofte varierer med hva slags bunnsubstrat man bruker i denne) At du tar ut avføring når du ser dette (det er viktig at denne ikke ligger der for lenge!!). Bunnsubstrat bør også skiftes med gjevne mellomrom. Hvis du ønsker å få den "hånd-tam", må du sette av en del tid til håndtering, slik at den blir kjent med deg. Dette er i grunn eneste Reptil jeg har erfaring med, men regner med at reptil som blir sett på som "dyr-for-vidrekommende" ikke er noe særlig mindre krevende. Lykke til med hva enn du skaffer! Mvh Robin
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Sitat:
![]() Den feilen mange gjør når man skaffer seg et reptil er at man trur det er no av det samme som en hamster, og får tak i det fordi det er "kult" og nokså spesielt her til lands. resultatet blir ofte deretter. som Nagash sier så er det viktigste du kan gjøre å skaffe deg så mye som mulig info på forhånd (JA, jeg er en stor fan av dette prinsippet ).stikker du på www.repti.net så har du ganske mange kompetente care-sheets til de fleste av de vanlige artene. når det gjelder hvor mye tid de krever så kommer det absolutt på hva slags art det gjelder, men og på hva slags menneske du er som care-taker og hva du vil ha ut av det. for min del så får jeg daglige oppdateringer fra min gjeng når det gjelder alt av kriterier (temp, luftfukt, avføring, foring osv.) på denne måten dannes et mer helhetlig bilde av hvordan tilstanden er ![]() Skal du skaffe deg en førstegangs-reptil så tenker jeg først og fremst på 4 arter: Skjegg-agam Maisorm Kongepyton og Leopardgekko.
|
|
|
|
#4 | ||
|
Reptilfreak
|
Har ikke fått sett dette før nå...
Takker for svar! Kan forsikre om at det ihvertfall helt sikkert ikke blir gjort noe "impulskjøp" her. Forhastede handlinger ligger slett ikke for meg (som du sier Straymon Sitat:
Sitat:
Men det hadde vært morro å hørt fra noen medlemmer her; ca hvor mange timer bruker dere på byrestell i uka (stell, som i foring, vedlikehold osv, ikke tiden som går til bare å glo inn i terrariet på yndlingen/e)?? |
||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Da får du hvaffal håndtert og sjekka ut litt nærmere
|
|
|
|
#6 | |||
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
De 2 voksene geckoene bruker jeg ca 10minutter til mating,skifting av vann,plukking av avføring og som regel en god del til kosing/leking. Disse får mat 1-2 ganger i uken, avhengig av hvor mye de spiser. Dette kan virke litt sjelden, men de er ikke interrsert noe oftere. Det hender likevel det blir litt kosing noen flere dager da. De to geckobarnene begynner det å greit med nå, så de spiser på 5-10 minutter. I tillegg kommer rengjøring og vannskiftet på 5 min. Det kan kanskje virke som litt mye tid hver dag, men jeg ser på dette som den virelige kvalitetstiden i døgnet mitt. Hadde jeg hatt muligheten skulle jeg gjerne gjort dette i to timer per dyr! Mvh Robin
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Mine care-takers følger samme program som jeg har satt opp:
Daglige rutiner går ut på å skifte vann, sjekke- evt oppdatere temperatur, luftfuktighet, plukke opp møkk, setter planter og røtter på plass (dette er mest aktuel hos varanen som er en bulldozer av en energi-bunt), foring er veldig sporadisk. Når det gjelder større saker som skifte av substrat/vask av det så går dette veldig på skjønn (det er et HELVETE å ta full overhaling på en 200x60x60 tank, tru meg!). Når det gjelder obesrvasjon så kommer det veldig an på hva som skjer inni terrariet og hva slags humør jeg er i, ettersom jeg ser på dette som en god rekreasjons-tid. kan sammenlignes med den følelsen du får når du roter deg helt bort med å se inn i peisen eller akvariet ![]() Alt i alt som kommer tidsforbruk på hva slags art du har, hvor mange og ikke minst deg selv!
|
|
|
#8 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Nå var ikke akkurat Det en skrivefeil, så jeg holder hus langt nærmere Trønderhovedstaden. Men det hender jeg farter litt rundt, mulig jeg kan sender en PM hvis jeg skulle nærme meg... |
||
|
|
|
|
|
#9 | |||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
![]() |
| Emner |
| hvor, krever, mye, tid |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor? | Adriano | Småprat | 14 | 13-09-2007 17:04 |
| Hvor mye mat? | Speedy | Skilpadder | 14 | 19-04-2007 14:18 |
| Dumme dumme vepsen!!! Krever quicktime... | _Nagash_ | Filmsnutter | 6 | 24-08-2006 11:51 |
| Hvor mange reptiler finnes det.. Â hvor finner man dem? | Media | 5 | 11-12-2003 15:20 | |