"

Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-11-2009, 17:53   #1
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard Morpher med problemer.

Heisann! Dere som driver med Morpher, hva tenker dere rundt de morphene som får syndromer, hjerne skader osv? Avler dere på disse allikevel?

Blandt annet spider(Ballpython) og Enigma (Leopard gekko) er dyr som har problemer, men det virker ikke som det setter noen stopper for de fleste oppdrettere.. Selv kommer jeg aldri til å kjøpe spider, uansett hvor fin den er, kanskje går jeg for en utkrysning( F.eks. bumble bee)regner ikke med at problemene er like sterke der, har aldri hørt noe om det hvertfall. Ellers har jeg en Enigma, jeg kommer ikke til å avle på den, og jeg kommer antageligvis ikke til å selge den heller, så den ikke blir avlet på.. Syns det er teit å avle på et dyr som går rundt i sirkel og oppfører seg veldig merkelig.

Hva er synet ditt om å avle på slike Morpher som har skader? er det vits i å videreføre dårlige genêr? Vet du om noen fler morpher, som også har problemer?
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 18:49   #2
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Standard

Et tema som har vært oppe før, men som jeg syns er såppas viktig at det burde komme frem i lyset.
Selv syns jeg disse morphene ikke skal avles på. Sykdommer er noe som burde lukes bort, ikke frembringes.

Selv har jeg lest fint lite som Spider, så skal la være å kommentere på det.
Ikke at jeg er noen oppdretter, men jeg har både hue og han av leo'er, og har tenkt å prøve meg på egg "en dag", men kunne igrunn ikke tenkt meg å blande Enigma inn i deres avkom. En grunn er risikoen for å få et dyr som er sykt, den andre er at jeg syns det finnes finere morpher enn Enigma.
Hadde jeg hatt en Enigma fra før jeg visste om problemene med dem, så hadde hun fått levd sammen med "gubben" hun også, men eggene hadde nok blitt destruert.

Men finnes jo da de som avler på Enigma uten å ha sett noe til problemene. så i dunno.
Jeg ville selv ikke tatt sjangsen.

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 21:03   #3
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Tar man en titt utenfor Norge så avler alle på leo Enigmas,det er liksom Enigma i allt.
Men som det sies her,Enigman er den første Morphen som har vist tegn til defekt.
Dem har vel fått navnet spinners eller noe sånt siden man opplever at noen unger går rundt å rundt i sirkler,,dette skal visst går over når dem blir eldre.
Det har blitt forsket på hjernen til en sånn spinner enigma å det fantes ikke noe feil på den,,så hva dette kommer av veit man ikke.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 22:13   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Noe feil må det jo være.. Og selv om alle avler på disse, betyr det ikke at de i tipp topp stand..
Alle avler på spider kp'er også, men de er ikke helt gode..

Nå har ikke jeg forsket på dyrene jeg prater om, men jeg har kun lest litt, og har egen erfaring med både spider og enigma(og for å ikke skyte meg selv, jeg har fortsatt ikke kjøpt noe spider, jeg har passet en)
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 00:29   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Joa nå må det jo være,,men ikke galt med hjernen ihvertfall(husker ikke helt den rapporten nå).
Erfaring med Enigma,,er det noe galt med den Enigman din ?
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 16:24   #6
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Det jeg har merket i forhold til de 2 andre leosene mine er at enigmaen gjør bevegelser som jeg har lest andre enigmaer gjør, som jeg ikke merker på de 2 andre. Og den driter sinnsykt mye i forhold til de 2 andre (men til gjengjeld spiser den mye også) Men må gjøre rent hos den så og si vær dag, og driten dens lukter grusomt.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 17:07   #7
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Hehe sier seg selv at jo mere dem spiser jo mere driter dem
Å ikke alle leoser oppfører seg likt
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 17:24   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Tror ikke avføringen har noe å si på at den er enigma.

Jeg har også kvittet meg med alle enigmaer i år nettopp pga dette. Jeg har jo blant annet måtte avlive to enigma-unger, og ser kanskje ut som at nummer 3 følger etter, fordi de virker fullstendig surrete, skifter ikke ham selv om de er i hamskift, så vidt de klarer å få i seg maten jeg gir dem.. blant annet.

Av de enigmaene jeg hadde, så er den ene jeg har igjen som er verst. Om reptilverdenen har noen definisjon på hva mentalt tilbakestående er, så er jeg ganske sikker på at Ibex (som han heter) passer fint i denne kategorien. Jeg kan prøve å få filmet ham så man kan se hvor ille enigma-genet faktisk kan bli. (og han er sikkert ikke den verste eller..)

Ellers hadde jeg en annen voksen hunne, Pixie, som viste 0 tegn på spinning eller annen merkelig surring. Hun oppførte seg 100% som en normal gekko. Av avkommet hennes har det vært blandet, noen har hatt denne "spinningen", mens andre virker normale.

Så var det Onyx, mack snow enigmaen. Utrolig vakker gutt jeg angrer på at jeg solgte nå, men han hadde heller ikke så mye enigma-syndrom i seg. Veldig svak spinning nå og da, ellers så var det det eneste.

Dette var forsåvidt ting jeg overhode ikke var klar over da jeg kjøpte dem, og jeg spurte oppdretteren hva i alle dager det var som gikk av dyrene etter jeg hadde sett diverse oppførsel. Det var først da jeg ble informert at enigmaer har en defekt. Jeg valgte å avle allikevel, ettersom Pixie og Onyx omtrent ikke hadde noe tegn til syndromet, mens Ibex ble bare far til 2 stk i år. 1 måtte avlives, og den andre lever normalt.

Jeg har også hatt noen unger i år som har oppført seg merkelig.. blant annet en mack snow enigma unge, som plutselig begynte å gå fryktelig stivt med bakbeina. Den var rundt 2-3 uker gammel når den begynte med dette. Jeg kunne ikke fatte hva som var galt, da ungen har fått alt av mat og vitaminer den skal ha.
Det gikk ca 2 uker med merkelig krøpling-gange, og så plutselig en dag så rettet det seg ut. Han gikk normalt. Om dette har noe med enigma-genet å gjøre, eller bare en merkelig fødselsdefekt generelt som han måtte vokse fra seg aner jeg ikke.

Ellers så har jeg en mack snow enigma unge igjen her som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med. Han skifter ikke ham selv. Han blir grå, og alle tegn er der for at han burde nå rive av seg det gamle skinnet, men han gjør det ikke. De første gangene har jeg hjulpet til, men pga at jeg syns dette er noe han selv burde fikse, så har jeg latt det gå litt tid før jeg føler meg må hjelpe han videre.
Jeg gir ham noen hamskift-sjanser til, da det har vel vært rundt 2 ganger han har fått dette av selv, men om han bare blir verre så må jeg begynne å vurdere hva jeg skal gjøre.
Dette problemet har kun skjedd på enigma-ungene, og ikke noen av de andre morphs/normale ungene.

Så etter en sommer med fryktelig mye rare problemer med enigmaene, så hadde jeg fått nok og gjort opp min mening på at jeg ikke vil være med på å støtte slikt avl når det skader dyrene såpass. Men det jeg ikke helt forstår, er at det er jo haugevis av folk i Sverige og Danmark som avler på enigmaer, men man hører ALDRI noe om problemer og merkelig atferd? Taler virkelig penger/nye spennende farger høyere enn selve dyrets helse? Er folk for flaue til å si ifra om at enigmaene de har avlet frem i år har vært litt skadde i hue? Eller er det bare hos meg slike merkelige ting skjer??

Når det kommer til Spider på kongepyton, så er jeg litt todelt. Nok en gang så hører man sjeldent om wobbling fra folk som avler disse. Oppdretteren jeg kjøpte min spider fra hadde aldri hørt om wobbling, og faren til ungen hadde visstnok ikke noe wobbling.

Spideren min har minimalt med selve wobbling, hun hadde det litt i starten, men nå for en lang periode har jeg ikke sett noe til det.
Hva jeg derimot har sett, er at hun virker litt forvirret av hva som er opp og hva som er ned? Særlig når hun skal spise..?

Ellers virker jo hun som en helt vanlig, lykkelig slange, spiser som en hest og trives. Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg noensinne kommer til å bruke henne i avl, men jeg har nå enda 2-3 år på meg å finne ut av det.

Ellers vet jeg ikke om noen andre morphs som har slike defekter. Jeg har hørt rykter om at piebald er usedvanlig kresen, og mojaven har en umettelig apetitt, men det tror jeg bare er personlige spekuleringer og absolutt ikke noe håndfast bevis.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 18:28   #9
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Spideren jeg passet var mere opp ned enn den var riktig plassert med hode, når han var å beveget seg, matvrak som bare det også. Det er ganske kjipt at hvertfall de værste spiderene og enigmaene blir avlet på. De som ikke viser noen tegn, kan jo være normale.. altså at de ikke har noen problemer.

Ellers har jeg hørt at Jaguar teppe pythonene har det samme problemet som spidere( tror jeg det var) Jeg har ikke sett noe wobling eller noe på min jaguar, jeg har også bare hørt om dette, dette var vist noe som også kan komme når jaggene blir større, og min er ikke kjempe stor enda, så vi får se. Tror ikke jeg har planer om å avle på henne uansett, teppe markede er ganske fult i Norge, og det virker ikke som folk har noe kjempe interesse for disse, dessutene blir jo mcdowelliene veldig store, i forhold til de andre teppe artene.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 20:35   #10
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Etter det jeg har blitt fortalt så er det 1 svensk oppdretter som merket disse defektene når dem parret en type enigma med noen visse leo morpher så oppdretteren valgte å kutte ut den krysningen.
Dette med snurringene kan på det verste ende opp med at leosen havner på ryggen,,,ikke bra
leo77 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
leopardgecko morpher/genetik knut80 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 23-10-2009 22:18
Problemer med plass Gussy986 Pinnedyr 3 26-01-2009 19:25
Lite olika morpher...( huvudbilder ) GekkoGalaksen Agamer 11 06-05-2008 21:53
Kornsnok(Elaphe guttata) morpher _Nagash_ Snoker 2 24-05-2007 06:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:49.