"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Generelt om reptiler Morph, hva er det med disse som tiltrekker oss?

Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-02-2009, 20:36   #1
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard Morph, hva er det med disse som tiltrekker oss?

Tenkte å starte en "krangel" om morhper her .
hvorfor er de div moprhene verdt mer enn originalen?
å hvorfor dabber prisen av etterhvert på de div morphene?
norway er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 21:11   #2
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 749
Standard

Grunnen til at prisen dabber av etterhvert, som du formulerte det, er jo fordi det har noe med tilgjengelighet og etterspørsel å gjøre. Når en helt ny morph dukker opp, og du er en av de få heldige som har avlet fram denne, vil etterspørselen etter avkom være MYE større, enn den vil være når du er en av 100 000 som har den.
Se det i sammenheng med det vanlige markedet. La oss si en laptop. En laptop av nyeste og beste sort, vil være DYR.. men etter noen måneder, vil markedet for å selge denne, mindre, da vil også prisen falle, for å trekke flere til å kjøpe. I tillegg kommer det nye modeller med jevne mellomrom, som gjør at de må ned i pris for å konkurrere med det nye.

Når det kommer til hvorfor morphene er verdt mer enn orginalen, så er jo dette fordi det er mye lettere å skaffe en "normal", enn det er å skaffe en morph. Hvertfall om vi snakker om de litt høyere på "rangstigen", eller som er vanskeligere å få tak i, for å formulere det bedre. Det vil alltid være forskjell på hva folk mener er fint/kult, som gjør at enkelte mener en normal farget (la oss si leopard gekko) er finere enn en SHTC, eller at en Super mack snow, er finere enn en Raptor, etc.. Derfor vil det også være ettertraktet at det kommer nye morpher.

Det vil også være folk som er helt imot morpher, jeg for min del ser ikke problemet, så lenge en morph ikke fører til skadelige defekter, som gjør at dyrets levestandard reduseres
Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 21:12   #3
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 749
Standard

hmm.. ble dobbeltpostet :S
Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 21:57   #4
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

enig med du sier.så i bånn å grunn er det ren penge business det handler om.
men helt til sist,så er det få originale å oppdrive,å da er det dem som vill koste mest.
eller hva sier dere morph oppdrettere?
hva er målet deres,å hvorfor?
norway er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 22:03   #5
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Hvorfor vil folk ha morpher?
Fordi det er annerledes, det skiller seg ut, ser bra ut og er noe ikke alle har.
Mennesket har alltid hatt sansen for det unormale, det er jo bare å se mange av de ekstreme hunderasene som finnes!
Når vi ikke lenger har dyr med førsteprioritet som å bruke dem til det de opprinnelig ble brukt til (jakt ol.) så hadde man jo frie tøyler til å gjøre hva man ville med dem.
Dette har desverre ført til at flere og flere velger "unormal" dyr fremfor normale, fordi det skiller seg ut, og fordi man kan tjene mye penger på dette.
Det er trist at utviklingen har gått den veien.
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 08:48   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Du har ikke så greie på dette med avel & penger skjønner jeg Repti_Queen.
Hvist du trur det er en pengemaskin å avle på (i mitt tilfelle) leo morpher så tar du feil.
Så å si alle di mindre store oppdretterene som kanskje klekker fra 100 til kanskje 300 bebiser i året sier det samme.
Er du ute etter å tjene deg rik eller tjene godt med penger så er IKKE morphe avling tingen.
En som kanskje greier å få frem en helt ny morph vil kanskje tjene noen ekstra kroner det første året.
Året etter så må kanskje han/hun redusere prisen til nesten halvparten.
Ta f.eks Enigman da den kom.
Veit om flere som betalte mellom 20.000-25.000 kr for 1 Enigma.
1-2 år etter så kan du få en Enigma til 2000 kr + - (det er noen Enigmas som holder seg bedre i pris enn andre).

Så jeg kan love deg at det er ikke pengene som gjør at avlere holder på.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 10:25   #7
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Nå kan jeg bare snakke for meg selv da, jeg har veldig liten peil på gener osv.
Jeg liker stort sett dyrene som de er fra naturen, MEN det er sinnsykt mange fete morpher jeg syns er fine også. Noen blir FOR rare da : p
Tror som Repti Queen sier, mennesker tiltrekkes av det unormale.
Miroxx er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
morph cookiejar22 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 27 16-03-2009 19:33
Hvilken morph? Cyanide Leopardgekkoer og andre Eublepharis 0 01-02-2009 22:15
Morph Kp jonnybrun Boa og pyton 5 28-01-2009 13:33
Morph - Leo korse Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 30-09-2007 15:54
Hva slags morph? Olliw Småprat 1 18-09-2007 11:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:42.