| Generelt om amfibier Her kan du snakke med andre om amfibier. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
|
Har vært så heldig å få et ubrukt aquarium (ca 60L) av en kamerat og har planer om å innrede dette til et spennede blandingsterra.
Min plan: Bruke byggskumm til bakgrunnen (holder dette i lengden i/under vann?) skumme bakgrunnen tynn eller smal i bunn og oppover bakveggen skal denne til slutt helle ganske kraftig "ut" ifra bakveggen. Slik at det liksom danner en lang helle. Pensler skummet med fliselim og sprer tiurtorv på den delen som skal være over vann, altså inkl den lange smale "fjellveggen/hyllen" bruker sand (kalcisand) på den delen under vann, eller:: ---> er det gunstig med tiurtorv her også? dette blir jo konstant vått, les under vann. Råtner tiurtorven? eller er dette bare bra? Grogrunnlag for vannplanter, vannflora. Så fylles terraet opp til "kanten" av fjellhylllen med vann. På fjellhyllen formes små huler, og fuger direkte inn i skummet noen grener/steiner. Skal holde norsk padde her (som jeg har fra før) og kommer evnt til å spe på med fisk til vanndelen og norsk frosk og/eller salamander. Hva syns dere? Forslag og tips tas imot med stor takk
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Sted: Slemmestad, Buskerud
|
Hvis du skal ha dette under vann også er det viktig å sjekke at skummet og limet du skal bruke ikke avgir stoffer som kan være farlige for livet under vann.. Dette gjaldt hvertfall da jeg skulle feste pumpe og bakgrunn i mitt akvarie.. Måtte bruke silikon som var spesiellt beregnet for bruk under vann uten giftstoffer..
Fant det faktisk på Statoil Men høres ut som en fiffig idè om det lar seg gjøre =) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
man bruker aquarie silikon i terrarier, byggskum er ikke farlig
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Jepp, Aquasilicon er greit. Vet at byggskum er helt ufarlig når det er tørt, er vel mer spm'et om det løser seg opp under langvarig kontakt med vann. Er dette jeg også bekymrer meg for, lurer derfor på om noen -vet- med sikkerhet om det gjør/ikke gjør det.
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Sted: Kristiansand
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
aquarie silikonen som er ufarlig når den er tørr :wink: men du må skylde det flere ganger, ph verdien i vannet synker med en gang vis man ikke vasker bort. vis du kjærer i byggskummen så kommer den til å begynne å smuldre opp. det er det blanke laget oppå som gjør at det ikke smuldrer.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Ahh. Takk mr-repti
![]() Hmm... har erfart at byggskum ikke fester seg så godt til silicon. Hva med fliselimet... holder dette ikke under vann? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Sted: Slemmestad, Buskerud
|
Er det ikke bedre å bruke akvariesilikon istedet for fliselim? Litt mer klin å få ut over en stor flate, men det vet man hvertfall at tåler det.. et akvarie må vel silikoneres etter en 6-7 år i bruk, så det holder jo en god stund også.. kan jo strø torv oppå silikonen mener jeg.. Vet det er mange som bruker dette som en løsning i akvariet sitt.. lager til en isoporplate, "smelter" med varmepistol, før man pensler over et lag med silikon, for så å strø sand og diverse på det igjen..
Aldri prøvd selv, så kan desverre ikke snakke utifra erfaring., men når det gjelder akvariesilikon vet jeg hvertfall at det holder en god stund =) |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Jeg bruker byggskum som land del hos salamanderene mine, har aquarie silikon oppå der bare får å feste bark (fant ikke torv noe sted
![]() eneste bilde jeg fant. kan legge ved et bilde nå som det står helt ferdig vis interesse. men det er jo i utgangs punktet for å vise hvordan land delen ble.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Kult
Skjønner problemet ditt med sumpen ser jo bra ut da!Har bare erfart selv at siliconen ikke alltid fester seg så godt til byggskumm. Mariusa: Poenget med byggskum kontro isopor er jo at man kan lage til ufattelig mye mer dybde med skummet. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| aqua or terra, nytt, prosjekt, rium |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|