"
Gammel 07-04-2009, 11:35   #1
Reptilfreak

evaannie sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Harstad
Alder: 26
Meldinger: 15
Blog Entries: 1
Talking Fjærsand

Noen som har brukt fjærsand i akvariet? vært å henta finsand til slamkryperen min, noe spesielt man må gjøre før man har det oppi?
evaannie er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-04-2009, 12:39   #2
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

fjærsand? er det det samme som strandsand?

jeg har brukt strandsand ihvertfall, bare kjørte et par runder med dusjhue nedi bøttene før jeg la de i akvariet.

Pekken er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-04-2009, 12:43   #3
Reptilfreak

evaannie sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Harstad
Alder: 26
Meldinger: 15
Blog Entries: 1
Standard ja :)

er det samme
evaannie er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-04-2009, 13:33   #4
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Bare pass på å ha lufting mellom sanden og prøv å legg den lagvis så mye som 30-40cm på det høyeste. De er veldig glade i å grave, men mange gjør en feil at de har vannstand 10-20cm og en stransone på bare 15-25cm, dette gir slamkryperne mulighet til å grave knappe to-tre cm før det blir for bløtt. I naturen graver de huler på metervis, så gi dem mulighet til å grave, de vil nesten garantert bruke den. Har du mulighet legg et lag med grus nederst, gjerne tykk elvestein, så legger du et tynt filter over det og legger sanden og så gjør du det samme 10cm lengre opp. Øverst kan du blade sanden med finere grus. Dette for å gjøre sanden litt mer luftig og sanden fester seg til grusen, noe som gjør at den ikke kollapser like lett.

Så bare husk, legger du sanden alt for kompakt begynner de anaerobe bakteriene og omdanne ammoniakk og slikt videre til sulfid, og det er dødelig i store mengder for slamkryperne dine. Dette gjelder spesielt strandsan da den er så utrolig fin, og inneholder salt som er vanskelig å skylle bort.
Svar med sitat
Gammel 24-05-2009, 21:15   #5
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 20
Standard Beklager at jeg "stjeler" innlegget, men..

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Bare pass på å ha lufting mellom sanden og prøv å legg den lagvis så mye som 30-40cm på det høyeste. De er veldig glade i å grave, men mange gjør en feil at de har vannstand 10-20cm og en stransone på bare 15-25cm, dette gir slamkryperne mulighet til å grave knappe to-tre cm før det blir for bløtt. I naturen graver de huler på metervis, så gi dem mulighet til å grave, de vil nesten garantert bruke den. Har du mulighet legg et lag med grus nederst, gjerne tykk elvestein, så legger du et tynt filter over det og legger sanden og så gjør du det samme 10cm lengre opp. Øverst kan du blade sanden med finere grus. Dette for å gjøre sanden litt mer luftig og sanden fester seg til grusen, noe som gjør at den ikke kollapser like lett.

Så bare husk, legger du sanden alt for kompakt begynner de anaerobe bakteriene og omdanne ammoniakk og slikt videre til sulfid, og det er dødelig i store mengder for slamkryperne dine. Dette gjelder spesielt strandsan da den er så utrolig fin, og inneholder salt som er vanskelig å skylle bort.
Jeg leser side opp og side ned om slamkrypere, og dette synes jeg var veldig interessant. Men det er noe jeg ikke helt skjønner. Du sier at du skal legge et lag med elvestein, så et tynt filter. Hva slags filter mener du? (må ha dette inn med teskje, visstnok..) Så gjør du det samme 10 cm opp, men er det da bare filter eller er det også stein? (føler meg ufattelig treig nå..)

Hvor høy vannstand anbefales og hvordan bruke pumpe og varmekolbe på en evt lav vannstand? Karet jeg tenker å bruke på en slamkryper er 65(l) x 40 (h)x 37,5 (d).
slammis er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-05-2009, 21:54   #6
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Heisann! Når jeg sier filter, mener jeg vanlig filt av hvilket som helst stoff som ikke er vanntett Jeg prøvde en gang med fioltervatt, men det var lite suksessfult.
Lag nummer to gjør jeg det samme med, men du kan fint legge et "gruslag" der óg. Jeg har nå et lignende oppsett med Regnbuekrabbe Cardisoma armatum som jeg kan legge bilder ut ved en senere annledning, så kan jeg også forklare litt bedre ut i fra bildet.

Vannstanden trenger i prinsippet ikke være så høy, men de oppholder seg store deler av den varmeste tiden på dagen delveis, eller helt under vann, som regel bare med øynene stikkende opp av vannet. Jeg har gjort et par eksperimenter med vannstand, og har funnet ut av todelt vannstand er en slager! Jeg har laget til et litt annerledes oppsett som jeg syns er mye greiere å holde styr på.
Det ser grovt sett slikt ut:

Jeg vurdere å borre hull nedi de vannrette glassplatene for å få plass til små potter jeg kan ha sumpplanter i, men alt med tiden..

I et mindre kar er jo dette oppsettet ikke like praktisk...derfor er jeg mer tilhenger av at de skal ha større plass enn det svært mange gir dem, ettersom det MYE letter å etterstille kravene dems i et akvarie med litt lengde i.

Vannstanden bør etter min mening være minst 20cm på det dypeste..

Hvis du bruker innvendig filter så tar jo dette en stor del av plassen, men de fleste pumper kan snus på langs slik at de ligger i vanndelen i stedenfor å stå loddrette. Jeg hadde innvendig pumpe til de som sto på jobben og dette fungerte jo helt ok, selv om det så ræva ut. vil derfor heller anbefale en utvendig pumpe.

Varmekolben er bare å legge neders i den dypeste delen av vanndelen og heller plante et par anubias forran slik at den ikke synes så godt.
Svar med sitat
Gammel 24-05-2009, 22:02   #7
Reptilfreak

Standard

Takk for raskt og utfyllende svar

Det oppsettet ditt var veldig bra. Da får jeg vurdere om det blir det eller det første du beskrev. Tenker filtervatt til pumper kan fungere bra.

Legg gjerne ut bilder dersom du har noen

en ting til.. Har hørt at det finnen en asiatisk slamkryper som ikke blir så stor. Vet du noe om dette og evt et navn på arten?
slammis er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-05-2009, 22:08   #8
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Tenkte bare sku kaste ut et bilde av nyopsatte slamkryperkaret mitt her, fra reptiqueens tips..

Vil anbefale deg å ha et større akvarium til slamkryper..
Jeg mener jeg har asiatisk eller afrikansk , husker faktisk ikke, men er bare noen få arter som blir solgt i dyrebutikken, om ikke bare 1.. Ihvertfall, min er ganske så liten, mens jeg har sett samme art som er større, selvom begge 2 er voksne, så jeg lurer på om det er litt inviduelt?
Svar med sitat
Gammel 24-05-2009, 22:09   #9
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Det finnes to arter av asitiske slamkrypere

Periopthalmodon schlosseri - Periopthalmodon schlosseri

Boleopthamlus boddarti - Boleopthamlus boddarti

Svar med sitat
Gammel 24-05-2009, 22:42   #10
Reptilfreak

Standard

Takk for idéer. Tror jeg vil velge å legge landelen bak og pumpe på siden, da blir det lengre landdel slik at en kan dekorere med litt planter og røtter..

Ser ut til at jeg må tenke meg grundig om og planlegge nøye. Har jo fortsatt fisker i karet, og de må få seg trygge hjem først
slammis er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
akvarie, sand, slamkryper, slammis

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:27.