"
Lage kunstig stein og fjell!
Published by Martink Mann
11-08-2008
Standard Lage kunstig stein og fjell!

Ser det er flere her på forumet som lager kunstig fjell og stein til sine terrarier og som lurer på hvordan de skal gå frem for å gjøre dette.
Teknikken som ofte anbefales er isopor, varmepistol og flislim, men jeg tenkte jeg kunne fortelle litt om hvordan jeg går frem når jeg lager stein og kunstig fjell.
Jeg lager mye stein og fjell i mitt yrke som taksidermist!

Jeg starter med sponplate som jeg skjærer til den størrelsen og formen jeg vil ha på steinen jeg skal lage.
Skal man lage terrariebakgrunn bruker man en sponplate som dekker hele bakgrunnen, gjerne sidene på terraet også.
På sponplaten kan man feste isoporklosser, treklosser osv for å bygge ut fjellhyller ol.
Dette dekkes over med finmasket og stiv netting.

På dette bildet er sponplatene skjært til og satt sammen.
Dette skal bli en fjellhylle som ei gaupe skal ligge på!

Når du har bygget grunnlaget for steinen med sponplater, isopor og netting er du klar for å legge på steinmassen, som består av:

3L gips
1,5L kritt
1 L dekstrin

Dette er pulver som blandes tørt, før det tilsettes vann. Tilsett vann til massen får vellingkonsistens.
Så tilsettes cellulosemasse til deigen blir fast nok til å jobbe med.

Påfør denne deigen på sponplaten du har bygget opp, og pass på å trykke deigen godt ned på nettingen.
Når hele steinen er dekket med deig, kan du begynne å lage strukture i steinen.
Jeg bruker en sliten neglebørste! Denne banker du løs på steindeigen med til du har gått over hele steinen. Da vil den ha fått en ru overflate med groper og det hele. Det blir temmelig likt strukturen i ekte stein.
Etter dette kan du bruke en kakespade til å lage sprekker i steinen på steder det passer, bare for å live det opp litt. Lag masse variasjoner i steinen som utspring, groper, sprekker osv.

Når dette har tørket kan du begynne å male!

Bruk vannbasert maling!
(Jajaja! jeg vet hva dere tenker, men dette skal lakkes med vannfast lakk til slutt )

Det jeg gjør er å starte med sort farge. Jeg maler hele steinen fullstendig svart.
Pass på å få maling nedi alle groper og sprekker du har laget på steinen.
Deretter bruker jeg en fuktig t-sjorte el.l og tørker over hele steinen!
Det som skjer da er at malingen forsvinner fra toppene i strukturen, men blir liggende i alle sprekker og groper i strukturen. Nå begynner det å ligne på stein!
Varier hvor mye maling du tørker vekk slik at noen steder ser lyse og slitte ut, og andre steder er litt mørkere.
Så kan du legge på andre gråtoner og eller bruntoner, men "less is more", man skal bare ane fargevariasjonen i steinen.
Bruk våt klut til å tørke over steder det blir for mye maling på! Påfør fargevariasjonene med natursvamp!
Det blir absolutt best, for da får du ikke en svær klatt med maling på steinen, men ett mønster på overflaten av steinen.

Jeg legger også grønnfarge på mørke steder på steinen, slik som sprekker f.eks.
Dette ser ut som algevekst eller grønnske.
"Less is more" her også. Legg på grønnfargen med pensel på mørke steder på steinen, der det kan tenkes at fukt samler seg og grønnske oppstår, dersom dette var ekte stein.

Når du er fornøyd lakker du hele steinen med vannfast klarlakk! Enten matt lakk eller blank klarlakk.
Jeg bruker lakk på sprayboks, men til skikkelig fuktige terra er det kanskje lurt å pensle på ett litt tjukkere lag.

Lykke til!

Med litt øvelse så får du til slike steiner som dette:

Man kan også bygge trerøtter inn i steinen og få det til å se ut som det har vokst ett tre ut av en sprekk i fjellet, slik som her:

Article Tools

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Comment

Emner
kunstig

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Lage kunstig stein og fjell! Martink Terrarier 30 22-02-2012 15:48
Stein på tusenbein! Viridovipera Myriapoder 6 17-05-2008 13:45
Lage eggklekker: Olliw Småprat 28 07-09-2007 06:03
"Fjell bakgrund" for slange Terrarier 1 07-08-2006 19:30
ut og plukke stein? psychofox Generelt om amfibier 7 01-07-2006 14:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:23.