"
<!-- google_ad_section_start -->Pakking med heatpacks.<!-- google_ad_section_end -->
Pakking med heatpacks.
Published by Eggy Mann
17-03-2009
Standard Pakking med heatpacks.

Etter at jeg kjøpte inn store mengder med heatpacks fra statene bestemte jeg meg for og skrive en liten guide om hvordan mann best mulig pakker med heatpacks.

Poenget med en heatpack.

- Det som er viktig og få med seg fra starten av er at meningen med heatpacken ikke er og varme opp dyret i seg selv, men og sørge for at luften inne i boksen holder en stabil temperatur. Det er derfor viktig at heatpacken ikke blir liggende rett intill den lille boksen som inneholder dyret, men festes på siden. Heatpackene kan holde en temp på alt fra 35C for de som varer lengere (60 / 72 Timer) og helt opp til 70C for de som varer kortere (6timer) Det sier seg selv at vis dette blir liggende rett intill dyret over lengere tid så vil det dø av overoppheting.

- Vanligvis vil heatpacker som varer kortere oppnå en høyere "peak"eller max temp ofte over 50C, det er derfor anbefalt og bruke heatpacker som varer noe lengere og som har en noe lavere, men mer stabil temp. En heatpack vil som regel heve temp i en isopor boks på 30x30x30 med 10-15F
Feks: Vi antar at temp i boksen vil være ca 10C/50F, den første heatpacken vil heve temp til ca 65F noe som tilsvarer ca 18C. Temp i boksen er selvfølgelig avhengig av temp ute.
Det er også viktig og la pakkene varme seg opp før de festes i boksen og sendes. Vis pakkene faller under frysepunktet 0C så vil de slutte og virke fordi vann som er en av hovedingrediensene i pakken da vil fryse og bli til is.

De mest vanlige heatpackene og hvem skal jeg bruke?

De mest vanlige heatpackene er:
10 ,20 ,30 ,40, 60 og 72Timer

I tillegg til variheten har også de forskjellige pakken forskjellige max temp og "aktiverings" tid

20Timers pakker "aktiveres" generelt veldig fort (5-10min) og oppnår en høyere temp enn de andre ofte opp mot 60C. Max temp oppnås som regel etter ca 7timer. Disse pakkene egner seg godt til frakt av tropiske fisker fordi det kreves mer varme for og varme opp vann enn luft. Ønsker mann og utvidde denne tiden noe kan mann kobinere en 20timer med feks en 60timer.

30Timers pakker "aktivers" noe tregere enn de på 20timer (20-30min) og når en max temp på ca 45C etter 11-14 Timer.

40Timers pakker "aktiveres" på ca 40-50min og oppnår en max temp på ca 40C etter 17-19timer.

60 og 72Timers pakker er i grunn like de på 40timer, annet enn at de varer mye lengere og oppnår en max temp etter 25-28Timer.

- Når mann skal bestemme hvilken type pakke mann skal bruke må mann se på frakten. Grunnet mulige forsinkelser og slik er det alltid anbefalt og velge pakker som holder et døgn lengere enn frakten vanligvis tar. Feks pakker som inneholder taranteller, skorpioner og lignende og som sendes innlands i norge vil som regel ta 1-2 døgn, det vil da være lurt og velge pakker mellom 40 og 72timer.

Hvordan pakke med en heatpack

- Start med og "aktivere" heatpacken, dette gjøres som regel ved og åpne den ytre emballasjen og ta ut den lille pakken som ligger inni. (Les instruksene på pakken) Legg så merke til hvor luften kommer inn i pakken, dette er somregel merket med en rød stripe eller noe slikt. (Se bilde 1.1) Det er utrolig viktig at disse områdene ikke dekkes til, heatpacken bruker luft til og varme seg opp, og vil ikke virke uten tilgang til luft.

Bilde 1.1

- La så pakken ligge med den perforerte siden opp i 45min før du fortsetter. Pakken burde da være relativt varm.

- Dekk sidene av boksen med isoporplater eller bruk en ferdig isopor boks og fest så heatpacken på en av sidene med den perforerte siden innover i boksen (altså ikke inn mot siden, men mot hulrommet i boksen), ikke tape over eller på noen måte dekk til de perforerte områdene, heatpacken vil da ikke virke.

- Deretter legger du boksen med dyret i midten av den store boksen og pakker rundt med sammenkrøllet avispapir eller slike isopor kuler. Unngå og pakk det for tett, dette kan hindre heatpacken i virke.

- Avslutt med og lukke igjen hovedboksen og tape denne igjen. Det er ikke nødvendlig med noe for for ventilasjons hull i denne boksen da den aldri er 100% lufttett og det burde være rikelig med luft inni boksen fra før. Vis mann bruker en ferdiglaget isopor boks innerst kan det være lurt og lage et eller to hull på 2-3cm i lokket slik at det kommer luft inn.

- Husk at det aldri er anbefalt og sende pakker rett før helger. Send alltid pakkene i god til før helgen slik at den ikke blir liggende hos posten for lenge.

Håper denne guiden hjelper og at vi i fremtiden slipper dødsfall i frakten.

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Comment

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/generell-info-om-herptiler-og-virvellose-dyr/11358-pakking-med-heatpacks.html
Skrevet av For Type Dato
Heatpack? | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk This thread Refback 10-01-2011 18:05
Heatpack? - Akvarieforum på Akvaforum.no This thread Refback 15-11-2009 09:37

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Pakking med heatpacks.... NFredrik Taranteller 8 20-03-2009 21:15
Bestille stort antall Heatpacks fra AB. Eggy Terrarier 13 28-01-2009 20:19
Pakking av dyr som skal sendes. Halgeir Småprat 0 12-10-2006 18:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:23.