"
<!-- google_ad_section_start -->Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd.<!-- google_ad_section_end -->
Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd.
Published by Eggy Mann
17-02-2009
Standard Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd.

1.1 - Innledning.

Jeg vil her ta for meg generell fakta om midd og da midd som potensielt kan angripe dyrene våres. Siden jeg kun har kompetanse innenfor leddyr og innsekter er det kun metoder som jeg vet vil virke her som jeg vil forklare, andre metoder kan også brukes hos reptiler og amfibier, men disse vil jeg ikke begi meg ut på ettersom kompetansen min i dette feltet ikke er så stort.

1.2 - Hva er midd og hvordan ser de ut?

Det er per dags dato beskrevet og kartlagt over 50.000 arter midd, men vi antar at det finnes over 1.000.000 forskjellige arter. Vi har visstnok "bare" 800 av dem i Norge, men siden vi ofte har med dyr som er importert så skal vi ikke se bortifra at det er noe fra utlandet eller en uoppdaget art. Glem og finn ut hvilken art du har med og gjøre, en grei regel er at midd er midd, Det er midd over alt, men her skal vi fokusere oss på de som angriper dyrene våres.

Midd (Acari) er en egen underklasse av edderkoppdyr.
De er ca 0.1 - 0.3mm store. Noen kan være noe større. De fleste midd har 8 bein, men det finnes også arter med 4 bein.

Alle midd legger egg som igjen utvikler seg til larver. Etter dette følger en eller flere nymfe stadier før midden er voksen.

1.3 - Hvordan merker du at uhellet er ute.

Hvis du mistenker at det er midd du har med og gjøre er det følgende ting du kan se etter:

- Se etter små prikker på dyret, disse vil i de fleste tilfellene være hvite, svarte eller røde, men det finnes også andre arter i andre farger så ikke tro at det 100% sikkert ikke er midd selv om de er andre farger. De vil i det fleste tillfellene befinne seg i sårbare områder, Hos taranteller er det som regel i munnpartiet, mellom ledd på bein, pedipalps. (Se illustrasjon 1 og 2).
Hos skorpioner kan midden finnes på lignende steder eller rundt på kroppen til skorpionen
(Se illustrasjon 3)

- I tillfeller med mye midd være en del som går fritt rundt i terrariet. Noen timer etter lyset er slukket i rommet, så lyser du med en lommelykt på vegger i terrariet. Ser du små prikker som beveger seg rundt er dette i de fleste tilfeller midd.

Illustrasjon 1: Legg merke til området mellom Chelicerae og fremre del av Cephalotorax, hvite prikker.

Illustrasjon 2: Legg merke til midden i "feste av beina" (Trykk på toppen av bildet for og få det større)

Illustrasjon 3: Legg merke til den store oppsammlingen av midd på høyre fremdel av skorpionen.

1.4 - Hvordan motvirke et middangrep?

For og unngå midd i første omgang er det flere ting du kan gjøre:

1) Sørg for at terrariet ditt har god ventilasjon. I et terrarie med lite ventilasjon blir fuktig luft fanget og det danner seg ofte mugg og råte som igjen tiltrekker seg midd.

2) Et veldig fuktig terrarie vil ha lettere for og få midd enn et tørt ett, dette er selvfølgelig noe du må se litt nærmere på ettersom mange dyr krever høy fuktighet, det er da viktig med god ventilasjon som nevnt i punkt 1.

3) Pass på hva du forer med, i noen tilfeller kan fordyret du bruker ha med seg midd og disse vil da spre seg.

4) Merker du at du har tendenser til middangrep, et lite antall, bli kvitt disse snarest, midden sprer seg raskt til andre terrarier og før du vet ordet av det har du et rom fylt med det.

5) Mange steker også torven og ting før de setter det inn i terrariet. Dette kan spessielt være noe og tenke på i tillfeller hvor du har tatt gjendstanden fra naturen som røtter, steiner og slikt.
Mikrobølgovnen funker også bra vis det er snakk om små gjenstander, men pass på at det ikke inneholder metall.

Dette er en prosess som tar knekken på alt som evt skulle befinne seg i gjenstanden.

160 grader 2 timer
170 grader 1 timer
180 grader 0,5 timer

6) Ved og sette inn skrukketroll så motvirker mann også midd. Skrukketrollene spiser rester av mat som ellers kunne blitt til mugg og siden vil midden komme. Siden skrukketroll er såpass små så vil taranteller, skorpioner og slik skjelden bry seg om dem. Springhaler vil også motvirke midd så dette er noe og tenke på.

1.5 - Hva skal jeg gjøre med et angrep

Det er mange måter og bekjempe midd på. Jeg skal ta for meg de jeg kjenner til. Mann må huske at det skjelden gir ønsket effekt ved kunn en metode, ofte må mann kombinere flere metoder for og bli kvitt midden helt.

Metoder som funker mot midd i terrariet og midd på dyret.

Metode 1.1)
Midd er så små at de ikke kan drikke vann, derfor kan mann dehydrere midden. Bytt substratet i terrariet til et nytt og sterilt substrat ved og bruke metoden beskrevet i 1.4 - Hvordan motvirke et middangrep, punkt 5. Sett inn en skål med vann slik at dyret kan få fuktighet ved og drikke dette, midden som sagt klarer ikke dette og er avhengig av fuktig luft og derfor senker vi luftfuktigheten. La dyret gå i noen uker mens du ser etter reduksjon av midd.

Husk at det som regel også er midd på røtter, planter og slikt så det er ikke nok at det er tomt for midd på dyret, det må også være tomt i terrariet.

Ulemper: Denne metoden kan utgjøre en liten trussel mot dyret ditt i tillfeller hvor dyret krever høy luftfuktighet, Taranteller vil i noen tilfeller fremskyve et hamskifte vis den merker ett middangrep og dette kan være problematisk siden luftfuktigheten er lav. Se derfor etter tegn på hamskifter, vis tarantellen viser tegn på hamskifte sett den med en gang i en fuktboks (ICU) (Se Metode 2.2) Jeg bruker Metode 1.1 kunn på arter som tåler lavfuktighet og ellers hardføre arter.

Metoder som bare funker mot midd på dyret. Må kombineres med enten 3.1 eller 3.2

Metode 2.1) Vis du er vandt til og håndterer dyrene dine kan mann bruke en våt Q-tips for og fjerne midden på dyret, dette vil ikke fjerne midden i terrariet så denne metoden må kombineres med Metode 3.1 eller 3.2

Metode 2.2) Plasser dyret i en fuktboks også kalt en ICU. En ICU er en steril boks med fuktig papir i bunnen og en liten kork med vann eller noe slikt. Hold denne boksen på et mørkt og relativt varmt sted. Skjekk på dyret et parr ganger om dagen. Når dyret er fri for midd kan denne igjen plasseres tilbake i terrariet. Her blir mann kunn kvitt midden på dyret så denne må kombineres med Metode 3.1 eller 3.2.

Metoder som funker mot midd i terrariet. Må kombineres med enten 2.1 eller 2.2

Metode 3.1) Midd har en naturlig fiende, nemmelig rovmidd. Jeg har kun erfaring med Hypoaspis miles, men det finnes mange flere arter. Disse midden er ca 0.5mm store og lever stort sett av andre mindre midd. En voksen rovmidd vil spise et ca 20 midd om dagen så det går fort og få renset et terrarie.

Fukt terrariet godt får du legger i et parr spiseskjeer med substratet som du får når du kjøper disse rovmiddene. I substratet er det rikelig med rovmidd. La det går noen dager før du gjentar dette. Gradevis reduser antall skjeer i en periode på ca 2uker. Rovmidden klarer ikke og leve dypere enn de øverste 2cm av torven, derfor er det viktig og legge den torven som inneholder rovmidd på toppen av torven i terrariet og ikke begynne og blande dette rundt.

Jeg har erfaring med at rovmidd ikke funker godt på midd som sitter på dyret, hvorfor det er slik vet jeg ikke. Derfor kombinerer jeg alltid denne metoden med Metode 2.1 eller 2.3 for og bli kvitt all midden.

Ulemper: Rovmidd skal vistnok også ta knekken på store mengder collembola
eller springhaler. Dette er små leddyr de fleste er mellom 1-3 mm, men finnes også arter som er så små som 0.25mm og så store som 1cm. Springhaler lever i jordoverflaten og lever av nedbryting og resirkulering av dødt organisk materiale som motvirker midd.

Skaffe Rovmidd: Det er ikke så mange i Norge som selger rovmidd. Jeg har kun funnet Gartnersenteret på Lier. Det var her jeg kjøpte det fra, tror jeg betalte ca 300,- for 25.000 stk, noe som skal holde til de fleste hobby brukere. Jeg har brukt det i alle mine 15 terrarier og en del bokser, og er fortsatt en masse igjen.

Ellers så vet jeg at flere nettsteder i utlandet kan skaffe det, fant denne siden, Purchase Our Good Bugs Online - GreenMethods.com. Her selger dem andre arter også. Hvorvidt de sender til Norge vet jeg ikke og er heller ikke sikker på hvordan import av slikt er.

Metode 3.2)
Bytt substratet i terrariet til et nytt og sterilt substrat ved og bruke metoden beskrevet i 1.4 - Hvordan motvirke et middangrep, punkt 5. Steiner, røtter, og andre ting som kan stekes gjør du det samme med. Ting som ikke kan stekes eller steriliseres på andre måter kaster du. Vask alle flater grundig med varmt vann, såpe kan også brukes i, men da er det vitkig at du skyller terrariet veldig godt etterpå slik at du blir kvitt alle såperestene før du innreder det på nytt. På denne måten er du sikker på at ingen midd blir overført fra det gamle terrariet til det nye.

Håper denne guiden hjelper, skulle det være noe så send en PM så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

Kommentarer postes her - Kommentarer til "Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd"

Jabbe

Closed Article

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Midd... Lailande Andre virvelløse dyr 3 17-12-2008 18:12
Midd? Ada93 Taranteller 5 05-10-2008 12:03
Hvordan bli kvitt en skilpadde? anettejo Lover og regler 1 14-08-2007 15:40
Midd:( abarth Taranteller 3 16-05-2007 13:44
Midd tovang Taranteller 16 09-03-2006 21:57

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:09.