|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Alder: 25
|
Jeg har en liten leo-tass på ca 6 mnd, som ikke er så tam som jeg skulle ønske.
Jeg vet han er ung og ikke vant til å bli håndtert, og at dette er mye av grunnen. Jeg har hatt han i ca 2mnd. Jeg lurer på om noen av dere har tips til hvordan jeg skal gå frem for å få han tammere? Hva burde jeg gjøre, og hva burde jeg ikke gjøre? Når jeg løfter han opp nå spreller han fryktelig, men jeg holder han rolig inni hånden min til han har roet seg, stryker litt på han og setter hånden min ned igjen og åpner den opp slik at han kan pile avgårde. Hender at han blir sittendes noen sekunder i håndflaten min før han fyker avgårde også. Håpet mitt er at jeg kan ta han opp uten problemer, at han ikke skal sprelle så fælt og ikke prøve å bite etter meg. Jeg har tenkt på å bl.a. ta han opp noen ganger i uken og holde han helt rolig i hånden min og ikke slippe han ned før han sitter i ro (slik jeg nå gjør, bare gjenta dette litt oftere). Er dette noe som vil funke? Litt usikker på hvordan "reptil-trening" funker, da jeg har mest erfaring fra hund. Han er, for the record, ikke redd for hånden min i seg selv, da jeg rett som det er håndforer han med pinsett. Jeg er også forsiktig med å ta han "ovenfra". Når jeg skal løfte han opp tar jeg han som regel fra siden og løfter han under brystet. Takknemlig for alle råd og vink! ![]() Om det allerede finnes en lignende tråd, så bare link ivei. Jeg søkte, men klarte ikke å finne noe.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
|
Virker som du gjør alt rett
![]() "Tam" som en hund får du vel den aldri, men noe tammere enn at den bare er noen sekunder i handa burde være oppnåelig |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takker for svar!
![]() Vet at det er et reptil, og at det aldri vil bli som hunden min. Men er litt stuck i "hundetenkerhjerne", og lurte da på om det jeg gjorde var noe som lille Abdul ville koble etterhvert, altså "sitte stille i hånden er bra", eller om det var en lost case å gjøre det på denne måten. Men om det høres riktig ut, så fortsetter jeg i samme baner så går det seg nok til etterhvert
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
|
Min ene gekko som jeg har hatt i 2 år, sitter aldri i ro i handa. Men, den kryper gjerne opp på skuldra og bak på nakken, og ligger i ro der.
Min personlige mening er at du nok kan være godt fornøyd så lenge den faktisk lar seg løfte på. Vær ikke redd for å la den klatre litt på deg, kanskje det kan hjelpe litt mer? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Heisann
![]() Du sier at den er godt kjent med hånda di,da er det ingen prob. Er ingen regler/råd om hvor ofte man kan ta opp en leo. Ta den opp flere ganger om dagen om du vil du,hver dag også. Men roer den seg ikke ned etter du har løftet den opp,så legger du den bare ned igjen. Et lite tips er at så fort du har løftet den opp så legger du andre hånda di over leosen. Altså,.,du lager en slags hule/grotte/hus til den. Da vil den føle seg tryggere med en gang. Kan jo selv tenke deg at du skulle bli løftet sånn plutselig høyt oppi lufta uten noen vegger eller tak som beskytter deg. Hadde vel ikke vært høy i hatten du heller,he he |
|
|
|
|
|
#7 | ||||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Løftet han opp såvidt, strøyk litt på han og la så hånden min ned i terraet igjen. Da satt han lenge og bare kikket på meg i hånden min.Skal prøve å fortsette å gjøre det her litt oftere, så blir han forhåpentligvis vant til det ![]() Sitat:
Sitat:
Men det er i alle fall, som du sier, enklere å få han til å ligge rolig da!Sitat:
![]() Han kan komme frem når jeg åpner døren, men det er som regel når han er sulten. Men han ligger å følger med, og hvis jeg setter meg med høyde på terraet så kommer han bort til glasset og bare står å kikker på meg
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Med litt trening har han nå blitt mye mer håndterlig. Han sitter mer rolig når jeg tar hånden bort til han. Spreller endel når jeg tar han opp, men lager en hule til han slik leo77 sa og da roer han seg kjapt. Så er det bare å åpne opp hånden så sitter han der. Så det her går rette veien, synes det har blitt en god forbedring allerede.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Alder: 24
|
Tror ikke jeg kjenner en eneste leo som er glad i selve løfte prosessen, min også kommer med noen grynte lyder
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan kan jeg? | powerboy | Pinnedyr | 46 | 10-12-2007 15:31 |
| Gekko gekko - Tokay Gekko | Androctonus | Øglefakta | 0 | 12-08-2007 13:18 |
| Hvordan ta opp? | john | Taranteller | 12 | 25-07-2006 13:20 |
| hvordan ser jeg om det er en han eller hun?? | badmann | Taranteller | 11 | 30-12-2005 15:20 |
| Hvordan ser man skjønne på en gekko | 3CCD | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 9 | 02-04-2005 14:07 |