"
Gammel 31-08-2008, 15:31   #1
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard Karantene

Hey, som noen har fått med seg,så var jeg i Kristianstad på lørdag, På expo syd.
Fikk med meg en del dyr, blandt annet en Gekko vittatus, Jeg har en hunne fra før, men vil ikke slippe inn denne hannen til henne med en gang. Da han kom fra en tysk fyr,og jeg vil ikke at han skal kunne smitte hunnen min om det er noe galt med han. Hvor lenge bør jeg ha hann i en boks? For å være sikker.. Han skifter hamm nå i skrivende stund, det er vel et godt tegn. Men han er ganske tynn i forhold til hunnen min syntes jeg.

*Ikke tipp på noen svar, vet du ikke, så ikke svar*
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 15:35   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Fra 1-2 mnd er anbefalt.
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 15:37   #3
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 167
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
Hey, som noen har fått med seg,så var jeg i Kristianstad på lørdag, På expo syd.
Fikk med meg en del dyr, blandt annet en Gekko vittatus, Jeg har en hunne fra før, men vil ikke slippe inn denne hannen til henne med en gang. Da han kom fra en tysk fyr,og jeg vil ikke at han skal kunne smitte hunnen min om det er noe galt med han. Hvor lenge bør jeg ha hann i en boks? For å være sikker.. Han skifter hamm nå i skrivende stund, det er vel et godt tegn. Men han er ganske tynn i forhold til hunnen min syntes jeg.

*Ikke tipp på noen svar, vet du ikke, så ikke svar*

Jeg ville sagt fem uker, det er det jeg selv har brukt når jeg holdt dyr samt at visse reptilparker bruker ofte fem uker som standard karantene tid for og avsløre eventuelle parasitter, sykdommer med mer.Karantene går jo ut på isolere et dyr for og forsikre seg om at det ikke er bærer av noen lumskheter før det settes inn til en eventuell artsfrende, så det er jo litt opp til deg og avgøre hvordan det nye dyret har det dag for dag..Var den fangenskapsfødt eller viltfanget?
Kriss er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 15:40   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Tusen takk for svar!
Jeg vet faktisk ikke om den var fangenskaps født eller ikke. skjønte meg ikke på Tyskeren.
Den virker ganske frisk og den har ikke mistet halen før i vertfall. Eneste jeg syns,er at den er litt tynn.Men det skal jeg få ordna opp i.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 19:10   #5
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Jeg pleier og bruke 5 ukers karantene og vis ingeting har vist seg til da pleier det somoftest og være ok.
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 19:18   #6
Reptilfreak

ImTheLoveDoctor sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
Standard --->

Selv ikke 5 ukers karantene gjør dyret fritt for innvendige parasitter. Da må du nok medisinere den for å få den "ren". Innvendige parasitter vil alltid være en smitterisiko, da det smitter lett gjennom feks avføring. Om gekkoen er veldig tynn, og forbli slik selv ved god foring er det ganske klare tegn på innvendige parasitter, og veterinærbehandling bør gjennomføres for å unngå smitte til andre dyr.

Men for utvendige parasitter fungerer karantene bra.
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 19:26   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Jeg lar den være i karantene i 5 uker. Den er ikke veldig tynn,jeg har hatt dyr som har vært veldig tynt før(parasitter? en anole var det,den døde til slutt) Vittatusen trenger bare å bli litt feitere,den er ikke fult utvokst heller. Så jeg får feite den opp mens den er i karantene.
Takk folkens!
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 19:31   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Meldinger: 1,671
Standard

Første ting å se etter er avføringen mener jeg.
Er den vannete så er det noe muffins her (leoser/Fattails).

Å ang tynne reptiler så synes jeg man at man burde styre unna å kjøpe tynne/magre reptiler på messer.
Enten så kan den være syk ellers så er det bare at selgeren ikke har tatt godt nok vare på den
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 23:18   #9
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Avsporende innlegg flyttet til egen tråd http://www.reptilfreaks.no/forum/ogler/8473-forskjellig-avforing-hos-leopard-ge3cko-unger.html#post88814

_Nagash_
Svar med sitat
Gammel 03-09-2008, 09:33   #10
Reptilfreak

Soli sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Alder: 25
Meldinger: 387
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Å ang tynne reptiler så synes jeg man at man burde styre unna å kjøpe tynne/magre reptiler på messer.
Enten så kan den være syk ellers så er det bare at selgeren ikke har tatt godt nok vare på den
Jeg hadde veldig lyst på en leopardgekko til, men jeg så på akkurat det du sier her, syntes mange av dem på expo syd så litt tynne ut (hvertfall ifht til den jeg allerede har som er 18mnd) og noen av de jeg så på var jo 3 år gamle og skikkelig magre!! Men selfølgelig var det mange som hadde leoser som så friske og raske ut også, angrer på at jeg ikke kjøpte, menmen får ta d en på en annen messe. =)
Soli er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:17.