"
Gammel 14-08-2008, 10:13   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Fra Bergen, bor på Stord
Meldinger: 13
Standard H. Frenatus - asiatisk husgekko

Jeg har nå overtatt noe jeg tror er en h. frenatus (kan legge ut bilde for identifikasjon senere). Har aldri hatt reptil før, så dette er veldig nytt for meg!

Den lille søte skapningen er rundt 5 cm (inkl. halen)og bor i et terrarie på ca. 40x28x35 (lxbxh)med reptilbark, rot, falsk plante, hule og drikkeskål. Ellers har jeg vitaminer som jeg rister sirissene i før fôring, hygro- og termometer, varmematte til ene kortsiden av terraet, eget terra for sirisser og fôr til dem. Lys til gekkoen har jeg ikke fått av tidligere eier ende, så hvilket det er vet jeg ikke. Noe utstyr jeg mangler nå?

Har lyst til å gjøre terraet mer naturlig og biotopisk riktig for krapylet mitt. Vil gjerne ha jord som bunnsubstrat i stdet for bark. Men er jord egentlig velegnet? Og hvor får jeg kjøpt helt naturlig jord som ikke inneholder skadelige stoffer? Plantasjen? Har også lyst til å ha en levende plante i terraet - det er så lite pent med plastplante!! Hvilke planter egner seg?

Så over til fuktighet og temperatur. Fuktigheten er nå på 70% og temp. er på 20 grader. Er dette passe? Skjønner at dagslyset skal stå på i 12 timer. Kan jeg bruke nattlys resten av døgnet? Synes det er så stilig med månelys

Og er det nok at sirissene ristes i vitaminer, eller bør jeg også tilsette vit. i vannet?

Så et siste spørsmål: hvor ofte skal den fôres?

Tusen takk på forhånd for at du tar deg tid til å svare på mine spørsmål
Casandra er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-08-2008, 10:30   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Hei, og gratulerer med et kult dyr jeg kan bare besvare noen av spm. dine, men prøver alikvel
Syntes det også virker som du har gjort det ganske så riktig, det er bra!

Å ha ugjødslet torv(naturtorv) som bunnlag er best. Du kan få kjøpt det på plantasjen(som oftest), eller andre større butikker der de har slikt..Maxbo, og lignende.

Plastikk er ikke noe fint nei du kan ha de fleste planter inni der, men da må du jo passe på fuktigheten og lyset.. Skaff deg heller noe lys over terrariet først. Etter det er det bare å ha massevis med planter! Men pass på om planten er giftig(gjør ikke noe for gekkoens skyld, med mindre den er plantespiser(som den ikke er) ) at sirissene ikke spiser på giftige planter, for at så gekkoen skal spise sirissene.. Du kan også fore med små kakkerlakker, små melormer o.l. til gekkoen

Sirissene skal også ristes i rent kalk/kalsium pulver,, hvis du forer 3 ganger i uka, så kan du riste dem i kalk 2 av gangene, og i vitaminer 1 gang..

Lykke til med dyret!
PS- fant et "caresheet" til deg, på engelsk, men der står det om den http://www.wnyherp.org/care-sheets/l...ouse-gecko.php
Svar med sitat
Svar

Emner
asiatisk, frenatus, husgekko

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
klipp fra asiatisk slangefestival straymond Småprat 8 22-05-2007 15:18
Asiatisk Kobra funnet i Kristiansand. Halgeir Media 16 17-03-2007 22:37
Husgekko Sid Gekkoer 1 03-04-2005 22:50

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:15.