"
Gammel 29-07-2008, 23:19   #1
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 141
Standard Leo + tokay i samme terra?

På siste ferietur fikk jeg endelig kjøpt en til leopard gekko, denne gangen en hann (hadde en hunn fra før).
Samme butikken hadde også en tokay gekko inne, og jeg ble forelska i krabaten selv om det er en annen sort (og jada, jeg ble advart mot temperamentet til den).
I butikken hadde de 1 stk tokay og 1 stk leo i samme bur... Så spørsmålet er:

Hvor bra går det å ha småtassene i samme terrarium? Kan jeg risikere slåssing? Dødsfall?
Snowballs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-07-2008, 23:23   #2
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard

NEI! Dette kan du glemme (om du hadde vurdert det). Tokayer er agressive og store av natur og kommer garantert til å ta livet av leosen. De kommer også fra totalt forskjellige steder så kravene deres kan ikke tilfredsstilles ved å ha disse to sammen.
Antoine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-07-2008, 23:27   #3
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Antoine Vis post
NEI! Dette kan du glemme (om du hadde vurdert det). Tokayer er agressive og store av natur og kommer garantert til å ta livet av leosen. De kommer også fra totalt forskjellige steder så kravene deres kan ikke tilfredsstilles ved å ha disse to sammen.
Oi oi, ok takk for den, heldigvis har jeg de i forskjellig terra for øyeblikket
Frøkna på butikken sa derimot det gikk greit, men jeg tenkte jeg skulle høre litt mer fra proffisene her
Snowballs er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 01:00   #4
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Standard

Hvor stort er terrariet til tokayen?
Antoine er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 01:14   #5
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Sitat:
Hvor stort er terrariet til tokayen?
60x40x40 (BDH)
Snowballs er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 01:19   #6
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Standard

Er i minste laget. Har lest litt forskjellig, men ingenting under 250 liter. Europeiske caresheets såklart. Disse er trelevende så ett terrarium som er høyere enn langt er å foretrekke.
Antoine er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 01:21   #7
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Sitat:
Er i minste laget. Har lest litt forskjellig, men ingenting under 250 liter. Europeiske caresheets såklart. Disse er trelevende så ett terrarium som er høyere enn langt er å foretrekke.
Jada, er klar over det. Det er kun et midlertidig terrarium
Snowballs er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 01:45   #8
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Standard

Godt å høre. =) Har innmari lyst på en tokay eller to selv, men jeg tror jeg har latt meg skremme av temperamentet. Synes egentlig de er en av de fineste gekkoene. Vi får se en gang i fremtiden.
Antoine er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 01:57   #9
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

250liter er vell i minste lag det og på min unge Tokay jeg hadde (15-17cmlang) så hadde den et terra på 70x40x80 (lxbxh) og jeg syns det er for lite.
Tokayen har et sykt temperament, glefser og biter av minste ting, og de biter noe så sinnsykt.

Og det med leos og tokay i samme terra er en tanke man skal glemme, tokayen er fra India, Bangladesh, Sør-øst Asia, Indonesia og er trelevende og trenger en del luftfuktighet.

Leoparder er fra pakistan, Vest India, Afghanistan og Iran og er bakkelevende, og skal ikke ha høy luftfuktighet.

Sier litt hvorfor å ikke blande de 2 artene, uansett ville jeg ikke blanda arter
Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 09:41   #10
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Sitat:
Frøkna på butikken sa derimot det gikk greit, men jeg tenkte jeg skulle høre litt mer fra proffisene her
Arrrge! Nok en gang får man bevist at mange butikkansatte ikke er verd skoa de går i kunnskapsmessig. Fatter ikke at det går an!
Svar med sitat
Svar

Emner
leo, samme, terra, tokay

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
forskjellige arter tusenbein i samme terra? Nikazo Myriapoder 8 18-11-2008 18:49
Slanger i samme terra? CamStatic Boa og pyton 23 23-04-2008 16:57
Photoshoot - Tokay og Tokee (Tokay geckoene) Miroxx Gekkoer 0 09-09-2007 15:59
Terra til tokay :) Miroxx Terrarier 7 12-08-2007 15:33
Tokay gekko Sid Gekkoer 18 28-10-2006 10:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:10.