|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
|
Hei,
Skrev dette i en tidligere post og fikk en tilbakemelding, skulle helst hatt litt fler synspunkter da jeg tror mange vil velge sitt dyr til favorit. ville ikke gnage formye på det i den andre posten da den ikke var min. Starter derfor min egen ![]() "Tittet innom posten da jeg også tenker på å skaffe meg en øgle, lest utrolig mye om Skjeggis og Leo, tenker det blir en av disse. Lurer også litt på en grønn Iguan. MEN, jeg har et spm. jeg ikke klarer å lese meg fram til. Hvem av disse artene har best/mest personlighet? Er det noen andre dere anbefaler, siden jeg synes personlighet er viktig. skriv gjerne hvorfor." Takker for alle svar. Fiktiv Sist endret av Fiktiv; 25-07-2008 kl 00:49. Begrunnelse: Frogger! =) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Syns ikke man kan kategorisere øgler etter "Best" personlighet, egentlig.
Uansett så syns jeg skjeggagamer og leopardgekkoer er de morsomste. Leoser pga ansiktsuttrykk og de morsomme spilloppene de finner på. Gøyale dyr.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
|
For å i det hele tatt kunne vurdere å svare på dette sånn semiobjektivt, må du nesten utdype hva du mener er en "bra personlighet". Ellers blir det litt som å spørre etter hva en synes er den beste maten.
Ellers kan jo personlighet skifte fra dyr til dyr. Den viktigste forskjellen er vel snarere at leos er nattaktive, skjeggiser er dagaktive, og igger tar hele fritiden din. Sånn veeeldig kort sagt, men kjempeviktige valgfaktorer.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Buskerud
|
Jeg har 1.1.0 steppe varaner (Varanus exanthematicus) Synes de har drit kul personlighet, ser ut som dinosauruser når de rusler rundt he he. Men de kan lett forveksel fingre og mat, noe som ikke er spesielt deilig.
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Det var ment som et rundt spm. og jeg spør jo også om "du" kan skrive hvorfor. Ser vel egentlig etter en gøyal personlighet, fks. at den lager et lite "show" og at man får kontakt. Vet jo at jeg ikke akuratt kan snakke med den, men en viss kontakt/forståelse/lydighet kan man vel klare? Fiktiv |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
hehe, neida, selv har jeg en skjeggagam, og kan ikke akkurat si at han har noe lydighet - kan ikke si "Stå i ro, Bjarne!" til han, om det er det du mener med lydighet - at han hører etter, mulig jeg har misforstått ordet lydighet da men .. Kontakt kan vel diskuteres, han kjenner nok igjen eieren sin, og vet når det er mat og få osv.
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sitat:
Jeg hadde en murene (en fisk) i noen år i akvariet mitt. Den likte å bli klødd og kveile seg rundt hånden/armen min fordi den viste at når hånden min dukket opp nedi akvariet fikk den mat. Hvis den ikke fikk mat smakte den på fingrene mine istedet, ja det gjør vondt. Kontakt ja, men på murenens premisser. På samme måte er det med reptiler. Du er ingenting for dem annet enn et fremmed element eller nødvendig onde. Det er klart du kan få en øgle til å like å ligge under dynen med deg, ikke fordi den syns du er noe videre koselig, men fordi den liker varmen. Du får dem til å spise av hånden din, fordi du holder maten. Om fingrene dine eller hånden din ser like god ut som maten du gir den kan den godt smake på deg også.. Jeg håper du skjønner hvor jeg vil hen. Jeg ville nok heller satset på å skaffe meg en papegøye eller undulat om du ønsker et dyr som kan gi deg kontakt, forståelse og lydighet. Det er du som reptileier vil oppleve er at hvert enkelt dyr har sin form for personlighet (som alle andre dyr), du vil få en større forsåelse av reptilet. Du vil med andre ord få tilført noe fra øglen, men du kan aldri tilføre den noe annet enn mat og et godt sted å bo. Håper du skjønner hva jeg mener. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ønsker ikke å ha den under dyna, papegøye eller undulat er uaktuelt, hehe ![]() Fiktiv |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
|
Som flere har nevnt har alle personlighet, selv en flyktig anole har det. Så jeg skal fortsette å holde det ganske generellt.
(og selvsagt, til dere som har dyr som avviker fra "alle under en kam" greia jeg setter opp her, klart det. Med mye "trening" vil et dyr avvike fra "den vanlige oppførselen". Og om man vil legge i mye tid, suverent, men man bør vite det før man kjøper. ![]() Det er litt som å velge en hunderase liksom. Man har de med høy fluktrespons, dette er ofte trelevende øgler, anoler, vannagamer, basilisker, og iguaner er bra eksempel. Jo større bur, jo mere får de utfolde seg og mere personlighet ser man. Her er kontakten veldig på deres premisser, pga fluktresponsen, og å undertrykke/avtrene den er myyye arbeid. Tvinger man dem kan de slå over til angrep, som alle dyr egentlig, og særlig med igger kan man havne på dypt vann dersom man har gjort en dårlig grunnlag, for den blir uten tvil stor nok til å ta igjen. Leos synes jeg hører til en gruppe som er ganske tolmodige og er gode på "roll with the punches". De har bøtter av sjarme og personlighet, og er morsomme å observere i jakt mm. Ciliatuser og endel skinker er også samme type slik jeg ser det. Matvraka, og dette er de som lettest (ingen reptiler er lette å trene uansett, men..) å trene. Skjeggis er et glitrende eksempel, det er den øglen som har klart høyest iboende toleranse for folk, de blir liksom omtrent tamme utan at man gjør mye. Og tåler antakelig mest kontakt av alle øglene. Varaner er også matvrak, og tåler endel, men er langt raskere til å bite, være seg i jaktmodus eller "nok nå". Men... dette er jo mine meninger og observasjoner over tid. Som mange har sagt vil man nok synes sin egen unge er suveren uansett hva man velger. Og alle er det. Man må bare være realistisk i hvor mye tid man vil bruke på å få til hva. Lydig har jeg vel bare sett noen få eksempler på i hele min fartstid, (som nermer seg 20 år, og utallige bekjentskaper dyremessig, egne og andres)og det dreide seg om et par tilfeller av pottetrent. (å komme på signal derimotkjenner jeg flere som gjorde, men det var jo mere matnyttig enn lydig) Dersom listen din fortsatt er de tre (leo, skjeggis og igg) er et annet viktig punkt lovlighet. DERSOM det blir lovlig, er det nær garantert at skjeggis og leo blir lovlig. Det er garantert at ikke iguan blir det. Dessuten er jo burstørrelsene utrolig forskjellige, det kan jo være til hjelp i valget. Noen kjappe minus: Skjeggis; Lukter litt mer pga vegetarkost, spiser mye, koster litt å fore. Trenger litt størreslse på buret. Kanskje litt lite varierende utseende? Leo; Litt kjedelig å vente på skumringen på fridager. mindre "kosedyr" enn skjeggis. Iguan: gigantisk bur, dyrest av alle øglene å fore (samt mest arbeid, og proposjonalt grisete med lort). Flere har dårlig humør og lav toleranse for folk enn motsatt. Ødelegger (river ned) mere i kåken enn en kattunge på speed. Glem blomsterpotter, vaser, nips, og alt i hyller, og legg inn ekstra budsjett til gardiner. Og få ting er mindre festlig enn skitebombene med en desiliter piss rett ned på sofaen (eller alt annet under valgte sitteplass i høyden)
Noen må sørge for at andre kan kalle seg normale, ikke sant? Sist endret av Iggemamma; 25-07-2008 kl 10:41. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
for morro skyld, så vil jeg legge til noe jeg så på Animal planet i går ang dette. Det var en krokodille art som tok kommandoer og lystret sitt navn. Dem kom når han ropte på dem og det selv om dem var under vann. De var tre stk i sammen, så når han kom med mat og ropte på en av dem, så kom kun den som ble ropt på selv om han stod der med god biter av kjøtt. Dem lystret navn og dem stoppet på kommando når dem kom for nærme. Grunnen til at disse krokodillene kunne lære kommandoer var fordi dem hadde utviklet noe mere i pannebarken som de fleste andre reptiler ikke har sa dem, så for dem var mulig å lære enkle kommandoer ganske greiet. Grunnen til at dem fant ut av dette var fordi krokodillene var veldig rakse og veldig terretorielle noe som førte til ganske mye kaos hver gang dem skulle oppi innhenget av en eller annen grunn. De viste et filmklipp på hvordan det var før dem hadde lært dem noe hehe de løp som faan etter vokterne.. Huker ikke art dessverre, men det var en sjelden art hvis jeg husker rett.. Så over til han som startet tråden...get a dog ![]() Hvis du har lyst på en interresant øgle, så skaff deg en øgle som er dag aktiv, blir lett tam og er nyskjerrig av natur. Personlighet er vanskelig å komme med da alle dyr er forskjellige selv innen for samme art (fisker også), men hvis de tre kriteriene er på plass, så kommer du til å få deg en kul øgle..nesten sikkert...
|
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| Øgler |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|