|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
|
Hei jeg har hatt iguana før men aldri ei så lita frøken..ca 5 uker er hun..
det jeg lurer på er mat..hun spiser jo som en fullvoksen okse jeg har begyndt med isbergsalat og bebypellets for iguana bebisser..hun spiser alt hun får med en gang ,og det jeg da lurer på er ..er hun mere sulten etter all den maten skal hun få mer eller er det bra til kvelden....skal iguana bebiser bade like ofte som en voksen,, og når skal hun få sirisser og er det egentlig nødvendig med sirisser....og hvor ofte kan hun taes ut av buret..noen sier at små ikke skal mye ut andre sier hun skal ut å ha mye kos..kan nevne at jeg har hatt henne i 5 dager og hun er allerede hånd tam og spiser av hånda mi og kommer selv opp i hånda mi.. sikkert mange dumme spørsmål her men er bedre å spørre enn å ikke gjøre det tror jeg hehe og info på nett uten om på engelsk eller latin er det ikke mye av håper på rask tilbakemelding hilsen mrsraider
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Sitat:
Forst og fremst. Hvis du har hatt Iguan for bor du vite at de aldri skal ha insekter. De er vegiterianere og skal IKKE under noen omstendigheter ha insekter. Grunnen til at "folk" gir dem insekter naar dem er smaa er fordi det er mye proteiner i dem som faar dem til aa vokse seg store fort. Desverre kan dette fore til nyresvikt, og i verstefall bli fatalt for din iguan. Isebergsalat er fattigkost og inneholder ekstremt lite naering, saa dropp den, bruk den heller som et snaks da de fleste igger ikke kan motstaa det. Jeg skulle legge linken til et iguan caresheet som er her inne, men fant ikke caresheetet, da det tydeligvils ikke ligger der lenger..... Der hadde jeg nelig lagt ved hvordan du kan fore din iguan, men har litt daarlig med tid saa har ikke tid aa legge ut hele greia.. Men uansett, naar det kommer til handtering saa har din iguan ingen glede av aa bli holdt, det er kun du som har det. Den har altsaa ikke behov for aa bli dullet med.... Iom at hun er saa liten som hun er, er hun veldig skjor, og etter min mening boer hun faa bli i buret sitt til hun har vokst seg til. Hvorstort terrarium har du til henne? Ellers haaper jeg iggemamma kommer med et mye mer utfyllende svar enn meg her!
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
ja de er vegetarianere men hvorfor står det da at de skal ha sirisser når de er små og at kattemat en gang i uka er bra for de.... i dyreforretningen fikk de også isbergsalat....men dette var en liten test for å se hvor bra denne siden er hehe her er det en del tips og råd om iguan.. iguaner skal ha salat agurk paprika erter brokkoli gulerøtter.. hvis du vil ha en tam og god iguan skal du begynne i tidlig alder og kose masse med de og da kan du heller ikke stoppe med det senere tid.. rutiner er også viktig mat do og dusj og ute tid iguaner er mye mere sosiale enn det vi trodde før.. de skal ha en javn temp på opp mot 36 37 grader om dagen om natta 19 20 grader.. de skal ha store bur og gjerne badekar i buret uv lampe varmestein eller varmematte eller varmelampe... solmull som underlag og klatrepinner og plastikkplanter .... ..her ser vi jammen i meg hvor mye dere kan... isbergsalat har vært en javn diskusjon i laaang tid men roccolo salaten er en bra salat som er mettende |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
hei alle sammen
nei jeg gjorde ikke dette for å lage dårlig stemning eller noe men da jeg spurte om hjelp fordi jeg har en veldig ung baby iguan som har fått isbergsalat i butikken hun kommer ifra og får beskjed om at hun også bør få sirisser så foventer jeg ikke å bli møtt med ovenstående innlegg som lyder hvis du har hatt iguana før så bør du kunne dette..man får veldig mye dobbel informasjon og jeg vil kun det beste for dyret ,itt.og jeg har ikke tatt det jeg har skrevet ut ifra noe sted ,,dette er noe jeg selv vet men tenkte kanskje at isbergsalat er da noe bebisser skal ha..det er neimen ikke godt å være iguan holder når man for motsigende informasjon..noen sier mye kos amdre sier hun skal være i buret..noen sier kattemat og sirisser andre sier at dette ikke er nødvendig...det var dette jeg ville frem til at vi alle kan noe men at det blir veldig vanskelig når info blir feil.... det er meget stor forskjell på en mellomstor iguan og ei som er knappe fem uker og hvis man da skal bki møtt med sånne tilbake meldinger her hvor man tror man kan få råd og hjelp da synes jeg det var på sin plass med en liten tilbakemelding ps jeg er ingen mann men dame MRSRAIDER....så håper jeg ikke har laget dårlig stemning men se litt på hvordan dere svarer folk..... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Miroxx som skriver, brukern min funker ikke for øyeblikket så må låne Scorpis sin.
MSRAIDER. att folk blir sure når du sier att du bare skal teste forumet så må du jo forstå..
|
|
|
#6 | ||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Nei, dette var ikke særlig smart. Skjønner meg i det hele tatt ikke på folk jeg. Å "vite alt" er ofte døvt, å tørre å innrømme man kanskje har fått bad inter er TØFT!! Å følge opp det man har gjort feil og fikse det, RESPEKT!
Så, siden jeg ble noe provosert skal du få kortsvaret. Tar du til vettet og vil lære er det bare å spørre etter mer. Jeg bryr meg om dyret først uansett. Sitat:
Og kattemat, DET er virkelig galemattias for latsabber. Spekket med protein. NEI. punktum. Ikke vokser det på trær i venezuela heller... Sitat:
Sitat:
Se ellers http://www.anapsid.org/iguana/mksalad.html og de andre sidene rundt henne (Melissa Kaplan) med en gang, og skaff det "iguanas for dummies" som er en av de beste bøkene på markedet. Du får den for slikk og ingenting på capris.no. http://capris.no/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue =iguanas+for+dummies&title=iguanas+for+dummies&fro mproduct=False hvis du vil ha en tam og god iguan skal du begynne i tidlig alder og kose masse med de og da kan du heller ikke stoppe med det senere tid.. rutiner er også viktig mat do og dusj og ute tid iguaner er mye mere sosiale enn det vi trodde før.. Nja, det er en sannhet med store variasjoner, tvangskosing gir garantert nevrotisk igge på korte uker. Om den får velge selv om den vil sitte på hånda kan funke. Jeg støtter Queens uttalelse om å holde det i buret, og Melissa K sier man skal kjøre frivillig regime i buret i mange måneder. De ferreste klarer å styre seg så lenge, og desverre er nok mange også dårlige til å tolke hva som er tam/rolig på igg, og hva som er resignert/ gitt opp å gjøre motstand. Sistnevnte ser rolig ut, men bare til den ser smutthullet eller blir stor nok til å ta igjen. Kan være kjekt å tenke på. Iguaner liker mat, de driter i mennesker, og er rent territoriale seg i mellom. Så, link gjerne til denne kilden din for alle disse såkalte faktaene. Sitat:
de skal ha store bur og gjerne badekar i buret uv lampe varmestein eller varmematte eller varmelampe... solmull som underlag og klatrepinner og plastikkplanter .... Nja, burstørrelsen skal selvsagt være "stor", det sier seg selv. varmesteiner er et ufyselig greie mht å brenne reptiler, så det frarådes, og plastikplanter må velges med omhu (kvalitet), siden disse ofte også tygges på. Uansett valgt underlag i iggebur blir det mye rydding. På større igger anbefales ofte lettstelte gulv, som plast, aviser, og teppebiter, da de alikevel holder seg i høyden. ..her ser vi jammen i meg hvor mye dere kan... isbergsalat har vært en javn diskusjon i laaang tid men roccolo salaten er en bra salat som er mettende Jeg skjønner ikke her hva du mener med hverken den ene setningen eller den andre... Du har fått flere vettuge svar. Om du er skuffet over at du ikke får utgreiinger så vil jeg vel bare si man ikek får bedre svar enn man spør. Og fortsatt diskusjon om isberg? Fra din side eller andre, alle steder jeg har vært har den diskusjonen vært død i årevis. Isalat brukes bare av folk som ikke har fått rett info. Ruccula er bedre, egentlig kan man si som en tommelfingerregel at jo mørkere bladene er, jo mere næring. Og alle hodesalater er fy fy. Den aller beste er alfa alfa, men den er det ikke mange som dyrker her, men løvetann er en god og gratis nummer to, og det er slett ingen grunn til å bruke butikken på dette sommertid. Lykke til videre, spør om det er noe du lurer på, og legg av deg den attituden med en gang. Det vinner du, som du ser, nix og nada på. Det er mange har som har vært nye, og mange som har gått på feilinfo fra dyrebutikker og såkalte kjennere. Det er ingen skam i det. Forum er fine slik. Skriver noen tøv får man fort en korrigering på det. ![]() Edit: editerer kun her da jeg så du hadde lagt inn nytt innlegg jeg ikke hadde sett. Det er svært liten forskjell på liten igg og stor mht krav til tilværelsen. De vokser jo opp på samme sted Det er to vesentlige forskjeller; den mht protein, selv om det ikke er noen grunn til det, og psyken på en liten en. En liten igge har en mye høyere fluktrespons enn en stor, og skal behandles varsomt. Den bør aldri få følensen av å jages eller bli fanget. Det skrives mye rart på nett, du har rett i det, og særlig om man går på kun norsk (skandinavisk). Man må bare lære seg å lese engelsk slik jeg ser det, for det er så mye morsomme bøker man går glipp av uten, og det blir lettere for hver gang. Tro meg, alle dere vegrere, det er verdt det. Skal man finne ut hva som er fakta må man se på alder på faktaene, gammelt er sjelden bedre enn nytt, dessuten må man vurdere kilden. Er dette en forsker, en med relevant utdanning eller noen med tydelig lang fartstid, så kan man tillegge det den skriver mere vekt og kredibilitet. Det er en grunn til at jeg linker deg rett til "topps" med en gang. Som en norsk erstatning har vi forumene, som er fine fordi medlemmene sier ifra om noe er mindre sant. prima greier. Jeg tror nok du må gå litt i innleggene dine og se med andre sko på, for jeg skjønner godt at folk reagerer på måten det er skrevet på. Man har nå engang bare det å gå på på slike steder, hvor man ikke får med all kommunikasjonen man hadde hatt om man hadde sittet ansikt til ansikt.
Noen må sørge for at andre kan kalle seg normale, ikke sant? Sist endret av Iggemamma; 20-07-2008 kl 23:48. |
||||
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
jeg letet litt rundt etter info men er sykt dårlig på engelsk men lurer på om dette
kan være noe lignende The Gecko Spot---Leopard Gecko Health |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Noe lignende som hva... ?
Du snakker litt som om vi satt i hodet ditt og tankeleste, det gjør de færreste av oss, jeg jeg skjønner filla av hva du lurer på/ vil hen... Fort gjort når man sitter og køler på nett, vi alle har vel falt i fella. Prøv åå spør igjen.. hva prøver du å finne med søkinga, og hva mener du denne siden var lignende?
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
jeg er ei tro det eller ei veldig hyggelig jente som bare var ute etter å få info om den vesle frøkna jeg nå har og det første jeg blir møtt med er --som jeg følte det ..angrep på at har du hatt iguan før så bør du kunne dette..men hvis jeg hadde kunnet alt så hadde jeg ikke spurt..og derfor ble jeg litt ok veldig provosert ,,det jeg mente med der kan dere se hva dere kan det var at her kommer det også dobbel informasjon ..det jeg har fått vite har jeg fått av håkon huse som driver tropical zoo i charlottenberg..ikke det med isbergsalaten men han sa rocosalat og kattemat .. det var han vi fikk vår første iguan av...så håper jeg kan få en sjanse til å vise at jeg ikke har en bad oppførsel men virkelig vil vite hva som er rett for disse dyrene vi holder...Takker iggemamma for mye bra informasjon og skal ut og plukke løvetann til den store gulmedalje i morgen |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
det var en mann som spurte om hjelp til hva som skjedde med albino gekkoene sine |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| hjelpe, kan, litt, meg, noen |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Noen som kan hjelpe meg med art? | sedja | Skilpadder | 8 | 16-06-2008 21:15 |
| Noen som kan hjelpe meg? | indiaslange | Helse og sykdommer hos reptiler | 5 | 14-04-2008 16:33 |
| Kan noen hjelpe meg? | sirbjerke | Småprat | 4 | 07-06-2007 06:58 |
| Kan noen hjelpe å finne art? | jlow | Skilpadder | 4 | 30-10-2006 23:54 |