"
Gammel 14-07-2008, 20:27   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2008
Meldinger: 8
Standard Øgler og temperament/håndtering

Jeg har sett på en del av øglene som kansje kommer på positivlisten, og de som frister mest er Stor dag gekko(Phelsuma madagascariensis) og Skjeggagam, Smaragdfirfisle og Dvergvaran. Jeg lurer på hvilke erfaring dere har med noen av disse typene sitt temperamang,håndtering,agressivitet er osv. Hvor "kosne" er de?. Synes det var meget vanskelig og finne noe om dette på nettet sto mest om terra og lys osv. Jeg har en leopard gecko fra før, den biter meg aldri, sover på kroppen min, og virker som den liker og blir stryka under haka, synes det er veldig koselig. Men vill gjerne ha en større øgle, skjønner jo at de neppe er like tam som min leo, men vill ha alt av tips jeg kan få
-arctis- er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 20:42   #2
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Skjeggis er jo kjent for å bli veldi tamme og kosete. Kan vel ikke si annet enn at jeg selv er helt kjær i min lille baby på nå 12 uker Han bor på rommet mitt og følger interessert med på hva jeg driver med om dagen når jeg er hjemme (sikkert for å holde et øye med om maten kommer frem, hehe) og klatrer selv ut og legger seg i hånden min når det er middagstid! Ikke så veldi kosete enda da han er litt for aktiv for det. Håper at det roer seg ned litt når han blir voksen

Noe man må tenke over hvis man har tenkt å kjøpe seg en skjeggisbaby er at den tar opp mye tid i begynnelsen da de ønsker seg mat 3 ggr daglig de første 4-5 mnd fordi at de vokser som idioter. Og at de da er aktive om dagen så alt av foring må skje da man vanligtvis kanskje ikke er hjemme... Dette kan seff unngås gjennom å kjøpe de som voksne men jeg hadde synts det var kjedelig å gå glipp av denne tiden her

Hvis du skulle gå for en skjeggis så anbefaler jeg på det sterkeste at du går in på Hovedside » Bokkilden og bestiller "Bearded Dragons" skreven av Philip Purser. Koster nesten ikke noe og den er superbra Gir masse gode tips på hva som kan gjøres for lille skjeggis og hva som skal unngås å gjøre.

Lykke til med å finne det du vil ha
Kiwi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 20:42   #3
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Skjeggisen er nok den soleklare vinner av kose-premien.
Ackisen er langt mere aktiv og med mark i stjerten, men kan klart læres til håndtering. Men, det må jo leoen og.
Lacertaen (smaragden) har jeg ikke personling hands-on erfaring med så skal overlate den til andre (men basert på tori er vel den mere lik ackisen, muligens med noe mere fluktrespons (slipper de halene?))
Daggekko er den eneste av disse som ikke egner seg håndtering. De har veldig skjør hud, som lett kan revne og lage sår om man holder dem fast. Men, penest å se på er de nok antakelig...

Nå kan det nevnes at jeg lenge har hatt en grønn-fetisj også
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 20:46   #4
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Jeg fikk skjeggagamen min da han var rundt året gammelt, lite håndtert og bodd sammen med en skjeggisdame som har gjort han veldig dominant.
Han var ingen kosegutt da jeg fikk han. Freste og blåste seg opp mot meg hele tiden
Men etter mye oppmerksom het er han nå blitt roligere, tåler ikke bli løfta opp, men sovner på faget
Ingen kan si att skjeggagamer ikke har personlighet!!

Men som sakt, så lenge de blir holdt på med mye så er de veldig koselige dyr, jeg syns jo min er koselig å da men. de fleste blir veldig rolige og tamme som voksne!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 21:56   #5
Reptilfreak

Standard

takk for svar jeg har hørt at huden til daggekko skulle være litt skjør, men trodde ikke det var så ille.De er jo utrolig vakre, men skulle jo kansje tålt litt mer da.. Er det ikke ubehagelig og holde en skjeggagam da? tenker på piggene
-arctis- er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 21:59   #6
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Har aldri holdt i en stor skjeggis, men min lille er i hvert fall ikke noe ubehagelig. Piggene er vel mest til pynt på de
Kiwi er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 22:04   #7
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kimzi Vis post
Har aldri holdt i en stor skjeggis, men min lille er i hvert fall ikke noe ubehagelig. Piggene er vel mest til pynt på de
Pynt og pynt
Er vell mest for dems naturlige forsvar, at dem skal se litt mere farlige ut, og de fleste dyr vet pigger ikke er noe godt å tygge på

Jeg kan nesten påstå skjeggisen min er et prakt-eksemplar på kose skjeggis, man kan gjøre hva man vil med han, utenom å legge han på rygg
Han har også i det siste blitt mye mere aktiv, å mye mer morsom å se på
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 22:07   #8
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

haha..jada..mente vel ikke pynt som i pynt da Bare som i det at de ikke er noe ubehagelige

Mer aktiv? Uffa meg, hehe. Blir min skjeggis mye mer aktiv når han blir eldre så blir han jo helt hyperhyper, hihi
Kiwi er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 22:17   #9
Reptilfreak

Standard

åååh men da er det jo ikke noe problem, men er det virkelig normalt med bare 4 år levetid? synes det var litt lite..hvordan koser dere med de? kun stryke under haka?
-arctis- er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 22:17   #10
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kimzi Vis post
haha..jada..mente vel ikke pynt som i pynt da Bare som i det at de ikke er noe ubehagelige

Mer aktiv? Uffa meg, hehe. Blir min skjeggis mye mer aktiv når han blir eldre så blir han jo helt hyperhyper, hihi
Han var VELDIG aktiv som liten, ble roligere og roligere (kansje noe med vinter å gjøre) også nå som sommern har kommet, så har han blitt veldig aktiv igjenn
Svar med sitat
Svar

Emner
Øgler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ufrivillig håndtering av skorpion Androctonus Skorpioner 10 16-11-2008 12:00
Angående G. rosea temperament Jonas Taranteller 21 21-05-2008 12:47
G. rosea håndtering. Viridovipera Taranteller 2 05-10-2007 16:12
Håndtering eddie Skorpioner 1 12-10-2004 18:25
Håndtering? Miss_Loca Skorpioner 21 08-10-2004 12:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:07.