"
Gammel 14-07-2008, 11:52   #1
Reptilfreak

Baini sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 33
Question Nybegynner øgle

Hei, Er helt ny med dette om reptiler og slikt. Har ikke tenkt å ha meg et enda. Får vente til det blir lovlig vis det blir.

Men det jeg lurte på var om det er noen lette øgler som er sør amerikanske eller lignende. Som lever i regnskog e.l. Har litt akvariedilla og ville kanskje innredet et akvare med en landdel og en vanndel. Vanndelen ville da hatt fisker selvfølgelig. Og røtter som går fra vannet og opp. Landdelen vil ha sumpplanter å det vil nok bli litt fuktig torv/sand.

Så om noen kunne hjulpet meg litt å finne et som passer. Har lest litt om noen men fant ut at de som er fine nybegynner er ørkendyr. Vil jo aller mest ha en skjeggis eller leo gecko.
Men den må ikke være for stor og skal kunne håndteres. Ble litt mange kriterier men da får jeg silt vekk de uaktuelle.
Baini er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 12:16   #2
Senior Member

marcel sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Norge
Alder: 23
Meldinger: 189
Standard

Verken skjeggagem eller leopard gecko skal ha et så fuktig terrarie. Så disse blir nok ikke aktuelle i et slikt terarie.
Men det kan hende det er lettere og velge hvilket dyr som passer best for deg, fremfor å velge et dyr til et terrarie!?
Finnes ingen "enkle" alle krever sitt, om du forstår.
Men leopard gecko er en kjempe flott nybegynner og håndterbar liten søtnos

Mvh Marcel
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 12:32   #3
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

grønn anole, kameleon?

men anoler hadde gjort seg i det terra kan jeg tenke meg
krever ikke så mye plass, billige å kjøpe og er snille som lam
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 14:27   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Jeg liker ikke dette nybegynner gecko/reptil snakket.
Leoser er ingen nybegynner gecko/reptil,,,vi ser jo støtt å stadig at flere folk ikke greier å ta vare på leosen(ene)sine av en merkelig grunn
Synes ikke at leoser skal liksom bli tatt for å være den reptilen der man tenker "ja ja,,vi kjører på med leoser i første omgang så kan vi prøve en annen reptil etter det".

Tingen er,,finn ut hva slags type reptil du er ute etter.
Ikke bare "Hey,,jeg har lyst på reptil,hvem passer best for meg da".

Ingen reptiler passer best for noen hvist man egentlig ikke har lyst på "den" typen reptil.

Iguan skal være en krevende øgle ikke sant.
Iguan var min første reptil,å jeg hadde ikke internet den gangen heller(for ca 13-14 år sia)så jeg måtte forhøre med med andre+lese i flere bøker.
Hadde den iggen i ca 2 års tid å den spiste å vokste som bare det

Så det heter ikke nybegynner reptil.
Finn heller ut så masse info som mulig å så må du få lagret det inne i huet ditt
Hoved regelen er at hjemmet til denne reptilen SKAL stå klart før du henter/kjøper den.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 15:31   #5
Senior Member

marcel sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Norge
Alder: 23
Meldinger: 189
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Jeg liker ikke dette nybegynner gecko/reptil snakket.
Leoser er ingen nybegynner gecko/reptil,,,vi ser jo støtt å stadig at flere folk ikke greier å ta vare på leosen(ene)sine av en merkelig grunn
Synes ikke at leoser skal liksom bli tatt for å være den reptilen der man tenker "ja ja,,vi kjører på med leoser i første omgang så kan vi prøve en annen reptil etter det".

Tingen er,,finn ut hva slags type reptil du er ute etter.
Ikke bare "Hey,,jeg har lyst på reptil,hvem passer best for meg da".

Ingen reptiler passer best for noen hvist man egentlig ikke har lyst på "den" typen reptil.

Iguan skal være en krevende øgle ikke sant.
Iguan var min første reptil,å jeg hadde ikke internet den gangen heller(for ca 13-14 år sia)så jeg måtte forhøre med med andre+lese i flere bøker.
Hadde den iggen i ca 2 års tid å den spiste å vokste som bare det

Så det heter ikke nybegynner reptil.
Finn heller ut så masse info som mulig å så må du få lagret det inne i huet ditt
Hoved regelen er at hjemmet til denne reptilen SKAL stå klart før du henter/kjøper den.
Det var han selv som snakket om skjeggagam eller leopard gecko.
Jeg selv hadde leopard gecko som første reptil, de er helt perfekte, i forhold til at du trenger ikke passe på så mange forskjellige ting som med en annen reptil som er mer krevende. Men som jeg selv sa tidligere, ingen reptiler er enkle... alle krever sitt.
Foresten et flott care sheet på skjeggagemer her
Lite inntrykk av hva den krever.

Mvh Marcel
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 17:09   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

jeg er enig med Leo77.
Eneste regelen jeg syns er grei med "nybegynner-dyr" er at det er ikke katastrofalt dødsfarlig om ikke alle krav er fullt til punkt og prikke fra dag èn. Leopardgekkoer er jo sånn sett hardføre dyr, og tåler noen feilgrep her og der fra eieren sin side før den eventuelt skulle bukke under.
Tror også begrepet "nybegynnerdyr" gjør sitt til for at folk ikke tar det like seriøst når de kjøper seg en leos eller skjeggis, som om hvis de skulle kjøpt noe annet dyr som ikke går under det begrepet.

Hvis jeg var deg, så ville jeg heller tittet rundt på forums, både norske og utenlandske, og sett om du fant et reptil som appellerte spesielt til deg. Nå vil ikke jeg anbefale deg farlige store dyr akkurat da men, men det finnes mange små, ufarlige dyr som kanskje ville passet til terrarie-oppsettet du ser for deg.

Les mye, lær mye, og ha det moro underveis. ^_^ Du tjener på det uansett hvor mye tid du bruker på å lese om reptiler. Kunnskap er makt, og å kunne mye om sære og uvanlige ting/dyr er moro! :3

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 17:23   #7
Reptilfreak

Baini sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 33
Standard

Ok takk. Men må jo selvfølgelig vente til lovendringen blir godtatt vis den i det hele. Tror jeg vil velge leopard gecko. Siden den er så liten. Skal flere måneder før jeg får den sette opp et perfekt bur til den.
Baini er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 17:25   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Baini Vis post
Ok takk. Men må jo selvfølgelig vente til lovendringen blir godtatt vis den i det hele. Tror jeg vil velge leopard gecko. Siden den er så liten. Skal flere måneder før jeg får den sette opp et perfekt bur til den.
Høres bra ut. Leopardgekkoer er kjempekoselige dyr med, utifra mine erfaringer, reptiler med en liten neve søt personlighet. ^_^
Lykke til!

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 17:26   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Den var egentlig ikke siktet 100% til deg Marcel,,selom det kunne virke sånn

Men har bare sett meg lei av at leoser sees på som "prøve kaniner" for nye reptil eiere.
Vil "nye" reptil eiere ha en iguan eller en annen "krevende" reptil,så les å lær om det som trengs for å kunne holde en sånn type reptil.
Om det er en leo,skjeggis,korn snok,iguan eller hva det nå enn måtte være,,så les å lær før dere går til innkjøp av noe
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2008, 18:36   #10
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Jeg er veldig enig i det dere sier om "det dyret man egentlig ville ha", men også at man unngår/er bevisst man må kunne og lese mer om de litt mere vanskelige.

En ting som kan være lurt å tenke på dersom man ikke vil vente til lovendring er å safe mht dyr, dersom det dyret er noe man virkelig kan tenke seg.
Uten å dra igang en positivlistediskusjon forøvrig, er det slik at kun et lite antall vil bli lovlige, kanskje så få som 10. I beste fall 30.

Det er ikke noen bombe at skjeggis og leo vil være sikre valg dersom man vil ha et som kan bli lovlig. Ellers har vi ingen garantier for at noe vil bli det i det hele tatt, uansett optimistiske avisoppslag de siste dagene

Men... labbene er kryssa.
Svar med sitat
Svar

Emner
nybegynner, øgle

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nybegynner :) Jerry* Taranteller 32 09-06-2008 13:33
Nybegynner I Nød Output Taranteller 51 06-03-2008 22:18
Øgle for nybegynner ? skorpion Gekkoer 20 15-11-2006 14:58
Nybegynner Fluffy Taranteller 1 16-05-2005 13:04
Nybegynner Kongo Øgler 3 07-06-2004 23:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:07.