"
Gammel 08-05-2008, 20:32   #1
Reptilfreak

gekko 96agam sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 16
Meldinger: 25
Standard gekko eller skjeggagam

hei jeg er ny her jeg vurderer og skaffe meg en skjeggagam eller en leopard gekko. hvilke av disse er mest håndterlige har undersøkt litt fant ikke så mye om agamen men en del om leopard gekkoen
hvilke anbfaler dere for e nybegynner innen reptil hold. og hvor stort terrarie trenger jeg, er det noen begrensninger på hvor stort et terrarium skal være.
det er sikkert noen skrive feil her plages med det
gekko 96agam er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-05-2008, 20:57   #2
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456
Standard

Skjeggagam og leopardgekko, ja.

Håndtering varierer med dyret, men generelt er nok både skjeggagam og leopardgekko omtrent like greie å håndtere. Jeg har ingen personlig erfaring med skjeggagam, men jeg har leopardgekko. Han liker å komme ut og gå på hånden og armen min og klatre litt rundt.

Ang. anbefalinger, så vill jeg anbefalt leopardgekko, fordi jeg synes der penest. Du får lese litt om begge to, det finnes flotte caresheets her inne, og andre steder.

Skjeggagam kan basere dietten på sirisser og grønnsaker.
Leopardgekko kan basere dietten på sirisser med kalsium på (dette kjøpes i dyrebutikken).

Leopardgekko er generelt sett nattaktiv, men min er gjerne ute og kikker seg rundt om dagen også. De trenger derfor ikke UV-lys for å leve et godt liv, men de må ha dette pulveret. Ang. skjeggagam har f.eks. Gibbs her inne svært god erfaring med dem. (:

Alt i alt får du egentlig bare lese på oppførsel og krav og velge den du liker best av utseende og hvordan de oppfører seg, og selvfølgelig ta i betraktning hvilke krav du har lettest for å innfri
Svar med sitat
Gammel 09-05-2008, 20:08   #3
Reptilfreak

gekko 96agam sin avatar

Standard

takk for svar setter pris på det
an man kose litt med leosen eller er den for skjør
gekko 96agam er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-05-2008, 20:19   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Leoser kan håndteres ja
Men man må huske at dette ikke er en hund eller katt da.
Overdrevet hådtering av leoser kan føre til stress,,så alt med måte
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-05-2008, 23:01   #5
Reptilfreak

gekko 96agam sin avatar

Standard

takk for sv ar skjøner det skulle bare spøre hjernen min er som en svamp når det gjelder reptiler
gekko 96agam er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-05-2008, 22:01   #6
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456
Standard

Bare spør, vi svarer med glede!

Aniwai. Min leo liker å bli klappet på. Det er ikke sånn at du bør gni den opp i ansiktet ditt ( ), men mange liker å bli klappet på

Jeg har inntrykk av at skjeggiser kanskje er mer kosete, men dette vet jeg ingenting om. Du får vente til Gibbs eller noen andre med skjeggiserfaring kommer innom tråden
Svar med sitat
Gammel 12-05-2008, 11:18   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
Meldinger: 245
Standard

jeg har hatt skjeggis og leos ...leos er fine og kule men ikke så kosete synes jeg ...skjeggis er en morsom øgle som er kosete og liker og ligge på skuldren og sont og sove
jeg anbefaller deg som nybegyner og ha en skjeggis dem er kule snille og tammeMVH SHISHA
shisha er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-05-2008, 11:45   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Vi er inne på skjeggis & leo,men må heller ikke glemme Fattails da
Dem er nok den roligste av leoser & skjeggiser
Mine har sovnet flere ganger i hånda mi,he he
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-05-2008, 12:13   #9
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Jeg vet ikke så mye om leoser bortsett fra at de har veldig fine farger, så jeg kan vel bare snakke ut i fra hva jeg har erfaring med.. Skjeggiser er helt klart de kuleste øglene syns jeg. De blir super tamme og dem har en personlighet som gjør at jeg digger dem. Disse øglene falt jeg helt for for noen år tilbake, og kommer alltid til å ha en skjeggis i hus tror jeg. De er helt klart øverst på min liste. De setter veldig pris på sin eier. Mange skjeggiser som er tamme er veldig kosete og liker veldig godt å ligge på eier og kose seg. De gjør mye rart (har hatt mange lattere) og er ganske så aktive, så jeg vil anbefale skjeggis på det sterkeste. Har du plass, så er det ingen tvil syns jeg.

Men du burde lese masse om begge artene, så du får en grunnleggende god kunnskap om dem begge før du bestemmer deg. Du kan jo også kanskje stikke innom noen som har skjeggis og eller leoser og se hvordan de oppfører seg. Oslo reptilpark er et fint sted å stikke til for å titte litt.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-05-2008, 13:36   #10
Reptilfreak

gekko 96agam sin avatar

Standard

holder 150x60x80 (720 l ) til en skjeggis
gekko 96agam er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
eller, gekko, skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
skjeggagam Mailen Småprat 10 19-04-2009 23:23
Skjeggagam på bil tur jonnybrun Agamer 4 24-08-2008 12:49
Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii TwixXxy Øglefakta 0 09-08-2008 22:55
Skjeggagam.. quagmaier Gekkoer 11 25-10-2007 15:14
Gekko gekko - Tokay Gekko Androctonus Øglefakta 0 12-08-2007 13:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:01.