"
Gammel 21-04-2008, 20:25   #1
Reptilfreak

Mathias Woodss sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 119
Talking Firfisle : )

Hei .. Var i Sverige og fikk tak i ett par firfisler ( lacerta vivipara).. De er utrolig fine og facinerende : ) Har de i ett 20-30l akvarium med lokk med lufting nå , men skal bygge større !! Fikk den største av dem til å spise i dag (mark) den glefsa den(de) i seg : ) Vet ikke om den litt mindre tok noe:

Hvor ofte skal de fores ? og er mark greit som standarfor ? ikke? , hva slags da? (insekter, sirisser? )

Kan de svømme ? Tenkte jeg skulle ha en liten (kulp) i det nye terraet men vet ikke hvor dypt jeg kan ha det ..

Trenger de uv-lys .. ? jeg tror de trenger det men vil være 100% sikker ; )

Hvilke planter kan jeg ha i det nye terraet ? urteplanter ? eller all slags ?

Mvh Mathias
Mathias Woodss er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Gammel 21-04-2008, 20:28   #2
Reptilfreak

reptildude sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 394
Blog Entries: 1
Standard

Synes det er dumt av deg og ta inn dyr som hører til i naturen,
Kjøp deg heller en gekko som er født i fangenskap
Bare et tips
reptildude er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Gammel 21-04-2008, 20:30   #3
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

For det første, hvorfor leste du ikke om den arten før du kjøpte den? Det er ALLTID lurt å gjøre det men heldigvis har du latinske navnet-gå inn på google.com og søk på det latinske navnet+caresheet-så får du opp fakta ark om denne arten. Men som sagt, man skal alltid lese om artene og kunne grunnleggende om dem før man kjøper seg dem lykke til

Her er den førte siden jeg fant når jeg søkte på latinske navnet:
Common or Viviparous Lizard - Lacerta vivipara / Zootoca vivipara

Anders: Alle dyr hører til i naturen og hvordan vet du at disse var viltfangede, og ikke fangenskapsfødde?

Sist endret av bendick2112; 21-04-2008 kl 20:32.
bendick2112 er offline  
Gammel 21-04-2008, 21:07   #4
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Hvis du har fanget disse ute, slipp de ut igjen!!

Hvis du har kjøpt dem, gjør som bendic2112 sier, søk på google etter fakta ark.

Mark kan du fore med, fang også fluer og lignenede. Firfirsler ser ut til å digge gresshopper og edderkopper.

Firfislene kan svømme, som alle reptiler, men de liker det ikke.

Planter kan du finne ute. Siden denne arten øgle lever i Norge, tviler jeg på at det er så mange giftige planter der ute.
Gammel 21-04-2008, 21:12   #5
Reptilfreak

Standard

Jeg har fanget de selv .. ikke kjøpt de.... Jeg vet det ikke er så lurt å a fra naturen, men jeg skal klare å gi de ett verdig hjem .. Hvis ikke , slipper jeg de ut !

Har hatt en firfisle før ( av samme slag). Men det er lenge siden.Så når jeg så (fant) firfisler i sverige fikk jeg så lyst på ... Men har ganske god greie på reptiler i teori i hvertfall ; )

Mvh Mathias

Mvh Mathias
Gammel 21-04-2008, 21:15   #6
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Standard

Når du tar dyr utenifra er det ikke altid de venner seg til lukkede forhold, og mange dyr lever i stress og kan dø etter en kort periode.

Slipp de ut du, de fortjener den friheten de hadde.
Gammel 21-04-2008, 21:19   #7
Reptilfreak

Standard

Ikke for å krangle men de ser ut til å ha det bra og være rolige ... Selv i forhold til meg : ) Men de som avler må jo ha fanget hvertfall to individer fra naturen til å begynne med !?

Mvh Mathias
Gammel 21-04-2008, 21:21   #8
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Oh shit... Jeg skjønner ikke helt hva du tenker på, ikke frekt ment, men... Hvor gammel er du? Slipp dem ut med en gang du! Gå heller og bruk noen penger på en leopardgekko-hvis du absolutt er så ivrig på å eige herptiler.. Og i naturen, så hadde de nok større plass enn et 20 liters akvarium, nei, dette blir nesten litt dumt, gå ut og slipp dem ut!
Gammel 21-04-2008, 21:22   #9
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av woodss Vis post
..Men de som avler må jo ha fanget hvertfall to individer fra naturen til å begynne med !?

Mvh Mathias
Ja, og det er en grunn til det... sånn at vi slipper å ta flere dyr ute i fra. Vi kan kjøpe dyr som er født i fangenskp og som ikke er vandt til frihet og store områder.
Gammel 21-04-2008, 21:24   #10
Reptilfreak

Standard

Vis du leser innlegget godt nok stå står det at jeg skal bygge nytt (mye) større terra til de om en liten stund. Jeg er 14 år gammel ...

Mvh Mathias
Stengt tråd

Emner
firfisle

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lacerta vivipara(Vanlig firfisle) Mr Matsy Andre øgler 15 21-09-2008 09:28
firfisle terarrium jacob Andre øgler 7 05-06-2007 09:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:56.