"
Gammel 21-04-2008, 14:28   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard Klekker til leopardgekko egg

Vi har da bestemt oss for å gå for våtklekker (?), har kjøpt en passe stor boks fr Jysk, vann i bunnen og en varmekolbe som bestemmer temperaturen.. Lokk på. Selve klekkerboksen står oppå to murstein, så det ikke er i direkte kontakt med vannet.

Jeg vil klekke på hanntemp, som da er 31-32 grader. Men problemet vårt er at vi ikke får temperaturene til å holde seg stabile? Det hopper gjerne imellom 28-31,8 gjennom en dag. Vi måler luft-tempen, da jeg har skjønt at det er luft temperaturen som gjelder for egg, og ikke bakketemp? Eller?
Klekkeren står på badet, hvor det ellers er ganske stabil temp. Varmekabler i gulvet etc, og vi holder døra som oftest lukket slik at det ikke kommer kald luft inn når vi lufter leiligheten.

Så hva er det vi gjøre feil? o.O Jeg har lest litt svenske og engelske sider, men når det kommer til sånt syns jeg det blir veldig tungt lesestoff og skjønner sånn ca 1/4 av hva jeg nettopp leste. Godt om noen kunne forklart meg på norsk.

Og før noen spørr; Nei, leopardgekkoen har ikke født eggene enda, men vi vil være forberedt med alt slik at ting er 100% klart den dagen eggene kommer. Ifølge oppdretteren så kunne eggene komme innen en-til to uker fra da vi kjøpte henne. =) *glede seg*

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-04-2008, 15:08   #2
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699
Standard

ang klekkeboksen. har du satt en skrå plate over eggene? det kan være lurt så du unngår at dugg drypper direkte på eggene for da mugner de. setter du en skrå glass/plast plate slik / fra bunn til topp på skrå så unngår du dette problemet ved at platen fører dugg unna eggene.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-04-2008, 15:22   #3
Member

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Telemark
Meldinger: 42
Standard oversettelse

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Godt om noen kunne forklart meg på norsk.

Og før noen spørr; Nei, leopardgekkoen har ikke født eggene enda, men vi vil være forberedt med alt slik at ting er 100% klart den dagen eggene kommer. Ifølge oppdretteren så kunne eggene komme innen en-til to uker fra da vi kjøpte henne. =) *glede seg*
Så lurt å ordne alt i god tid. Heldig den gekkoen at den kom til deg.

Skulle du trenge å få oversatt noe spesielt fra engelsk (ikke alt for mange sider hehehe) så ta kontakt.

Trine
diverse pinnedyr
mtv65 er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-04-2008, 15:32   #4
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Enkelte varmekolber er desverre ikke så veeldig nøyaktige. Proffer jeg kjenner sverger til jaeger sine.
Ellers ville kanskje sirkulasjon i vannet jevne det.

Hum.. *tenker*
Svar med sitat
Gammel 21-04-2008, 15:43   #5
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 869
Standard

Håper du legger ut bilder når det er ferdig =) tenker på å fikse meg en klekker selv.
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand
Tarantellen er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-04-2008, 18:24   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Sitat:
Selve klekkerboksen står oppå to murstein, så det ikke er i direkte kontakt med vannet.
klekker mine egg enten i et rekespand eller som nå i en 1 liters is boks å disse flyter på selve vannet,,har aldri skjønt meninga med at den skal stå på en murstein.

Sitat:
Men problemet vårt er at vi ikke får temperaturene til å holde seg stabile? Det hopper gjerne imellom 28-31,8 gjennom en dag.
Kan ta litt tid før tempen får stabilisert seg.
Hvor masse vann har dere oppi ?
Selv bruker jeg den 15 liters hammarplast boksen nå,å jeg får tempen til å ligge så å si nesten presis på 30,9 grader,,kan på kvelden/natta synke til ca 30.5.

Sitat:
Vi måler luft-tempen, da jeg har skjønt at det er luft temperaturen som gjelder for egg, og ikke bakketempt
Skjønte ikke helt hva du mente
Du måler tempen nede i egg boksen håper jeg
leo77 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
egg, klekker, leopardgekko, til

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Pinnedyr eggene klekker fabokan Pinnedyr 4 01-11-2008 19:53
Nå klekker det her også. :D CamStatic Agamer 44 06-08-2008 12:25
Det klekker igjen! Gobblin Agamer 13 23-07-2008 13:29
Leopardgekko BlueMoon Gekkoer 29 20-09-2006 15:09

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:55.