"
Gammel 08-03-2008, 21:24   #1
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard Hva er dette for en skapning?

På et av de andre forumene jeg vanker, lurte de på hva dette er for en søt skapning, og jeg lovet å spør dere flinke leksikonene mine Hjeeeelp

(www.omplasseringvest.no er stedet bildet er funnet)
Svar med sitat
Gammel 08-03-2008, 21:49   #2
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Det er en hemidactylus turcius turcius ( mediterranian gecko) (middelhavsgekko) Er en ganske vanlig krabat som har dukket opp i vareforsendinger fra utlandet her til lands i de siste år.

Tar omplassering vest imot gekkoer om dagen?
Gobblin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-03-2008, 22:09   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Jøss, det var noe kjent med den krabaten. Jeg fikk en slik en selv fra en nabo som hadde funnet den i en kasse appelsiner. Den var dog mye mindre og manglet halen sin:

Den døde dessverre for meg etter tre måneder. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjorde feil, men jeg tror nok et såpass lite/ungt dyr trenger en del kalktilskudd. Selv om arten er nattaktiv, tror jeg også den trenger UV-B-lys, slik som de fleste reptiler. De er rene kjøttetere, min tok store bananfluer. I vill tilstand tar de en del nattsommerfugler.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 17:51   #4
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Nei, de bare lurte på hva det var Takk for hjelpen, begge to!
Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 18:52   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gobblin Vis post
Tar omplassering vest imot gekkoer om dagen?
Hvem/Hva er omplassering vest?
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 19:05   #6
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Har lett lit etter en caresheet på denne arten...... men fant ikke noe serlig !?

Noen som hvet om noe? Lurte mest på hvor stor denne blir? Leste også at disse finnes i sør amerika? er det rett eller? Mange ? her
Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 19:47   #7
Reptilfreak

inger sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
Meldinger: 110
Standard

NFredrik - hvis du googler litt på denne, dukker det opp ganske mye info..: at de blir 10-13cm, er nattdyr og kjøttspisere, finnes både ute og inne - og i byer - hvertfall ingen truet art..

Vi hadde en slik en under senga vår sist sommer - ca 8cm stor. Da hadde jeg ingen tanker om at jeg 7-8 månder senere skulle sitte å lese masse om geckoer, vipera, iguaner, frosker m.m m.m
- jeg syntes bare at den var litt skummel fordi den lå helt stille og så pilte himla fort - så jeg fikk den fort ut. Var det i dag, hadde jeg nok kikket ganske mye mer på den, men jeg har et stykke å gå når det gjelder nærkontakten...

Forresten - så var vi ute og gikk i dag - det er blitt varmt i været her - masse fuglekvitter og tydelig VÅR... 3 stk Graeca ibera turtler møtte vi - de to første var litt i fight før de gikk hver sin vei .. den tredje tusla for seg selv

vel - ble ganske mye på siden akkurat dette siste da -men unødvendig å starte egen tråd på synes jeg - og så var det så kjempeflott å se dem for jeg har de siste dagene tenkt ganske mye på at "nå er turtlene sikkert på vei ut av dvalen" - og det er de
inger er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 20:23   #8
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 621
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Hvem/Hva er omplassering vest?

omplasseringshjem for hund, katt,kanin og andre gnagere, høns...ja de fleste lovlige husdyr.
alt mulig rart der oppe, ser ut som noe fra en tegnefilm.
En dame som driver det hjemme fra sin private bolig på os. størst i hordaland tror jeg.
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 20:50   #9
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av inger Vis post
NFredrik - hvis du googler litt på denne, dukker det opp ganske mye info..:
Gobblin hadde vist glemt en c i navnet ! Ikke at det er verdens undergang da! Noe jeg skulle ha sett med en gang..... men-men slik er det ((hemidactylus turcicus turcicus))

NFredrik
Svar med sitat
Gammel 09-03-2008, 21:08   #10
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av NFredrik Vis post
Leste også at disse finnes i sør amerika? er det rett eller? Mange ? her
Lille H. turcicus er en typisk kosmopolit. Den følger med fraktskip og endog fly, og dukker opp mange steder i verden der det er passe varmt for den (dvs i et belte nord og sør for ekvator). Den er relativt velletablert i Sørstatene, der den jager nattsvermere i lystet fra gatelykter. Jeg har ikke spesifikt lest at den er etablert i Sør Amerika, men det ville overraske meg mye om den ikke fantes i en eller annen havneby der nede også. Den har også spredt seg til Asia og trolig i Australia.

Ingen vet hvor mange som kommer til Norge, men om du ber meg gjette vil jeg si omkring 50 i året, hvorav de fleste aldri blir oppdaget og dør i vinterkulda.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
dette, hva, skapning

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva er dette? Odd Espen Insekter 6 03-09-2008 15:39
Lag din egen skapning!(SPORE) Nero Småprat 6 01-07-2008 01:44
søt liten skapning therabro Ekte edderkopper 1 27-09-2007 20:16
Nye liten søt skapning :) pira(n)ja Leopardgekkoer og andre Eublepharis 20 26-08-2007 20:02
Hva er dette? nidhogg Fôrdyr 17 15-08-2007 19:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:49.