|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
På et av de andre forumene jeg vanker, lurte de på hva dette er for en søt skapning, og jeg lovet å spør dere flinke leksikonene mine
Hjeeeelp![]() (www.omplasseringvest.no er stedet bildet er funnet)
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Det er en hemidactylus turcius turcius ( mediterranian gecko) (middelhavsgekko) Er en ganske vanlig krabat som har dukket opp i vareforsendinger fra utlandet her til lands i de siste år.
Tar omplassering vest imot gekkoer om dagen? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Jøss, det var noe kjent med den krabaten. Jeg fikk en slik en selv fra en nabo som hadde funnet den i en kasse appelsiner. Den var dog mye mindre og manglet halen sin:
![]() Den døde dessverre for meg etter tre måneder. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjorde feil, men jeg tror nok et såpass lite/ungt dyr trenger en del kalktilskudd. Selv om arten er nattaktiv, tror jeg også den trenger UV-B-lys, slik som de fleste reptiler. De er rene kjøttetere, min tok store bananfluer. I vill tilstand tar de en del nattsommerfugler.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
|
Har lett lit etter en caresheet på denne arten...... men fant ikke noe serlig !?
Noen som hvet om noe? Lurte mest på hvor stor denne blir? Leste også at disse finnes i sør amerika? er det rett eller? Mange ? her
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
|
NFredrik - hvis du googler litt på denne, dukker det opp ganske mye info..: at de blir 10-13cm, er nattdyr og kjøttspisere, finnes både ute og inne - og i byer - hvertfall ingen truet art..
![]() Vi hadde en slik en under senga vår sist sommer - ca 8cm stor. Da hadde jeg ingen tanker om at jeg 7-8 månder senere skulle sitte å lese masse om geckoer, vipera, iguaner, frosker m.m m.m - jeg syntes bare at den var litt skummel fordi den lå helt stille og så pilte himla fort - så jeg fikk den fort ut. Var det i dag, hadde jeg nok kikket ganske mye mer på den, men jeg har et stykke å gå når det gjelder nærkontakten... Forresten - så var vi ute og gikk i dag - det er blitt varmt i været her - masse fuglekvitter og tydelig VÅR... 3 stk Graeca ibera turtler møtte vi - de to første var litt i fight før de gikk hver sin vei .. den tredje tusla for seg selv ![]() vel - ble ganske mye på siden akkurat dette siste da -men unødvendig å starte egen tråd på synes jeg - og så var det så kjempeflott å se dem for jeg har de siste dagene tenkt ganske mye på at "nå er turtlene sikkert på vei ut av dvalen" - og det er de
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
omplasseringshjem for hund, katt,kanin og andre gnagere, høns...ja de fleste lovlige husdyr. alt mulig rart der oppe, ser ut som noe fra en tegnefilm. En dame som driver det hjemme fra sin private bolig på os. størst i hordaland tror jeg. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
|
Sitat:
((hemidactylus turcicus turcicus)) NFredrik
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Sitat:
Ingen vet hvor mange som kommer til Norge, men om du ber meg gjette vil jeg si omkring 50 i året, hvorav de fleste aldri blir oppdaget og dør i vinterkulda.
|
|
![]() |
| Emner |
| dette, hva, skapning |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva er dette? | Odd Espen | Insekter | 6 | 03-09-2008 15:39 |
| Lag din egen skapning!(SPORE) | Nero | Småprat | 6 | 01-07-2008 01:44 |
| søt liten skapning | therabro | Ekte edderkopper | 1 | 27-09-2007 20:16 |
| Nye liten søt skapning :) | pira(n)ja | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 20 | 26-08-2007 20:02 |
| Hva er dette? | nidhogg | Fôrdyr | 17 | 15-08-2007 19:10 |