|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Hei folkens!
Jeg sko fått noen råd og tips om hvilken øgle jeg burde skaffet meg. Tingen er, jeg har omgjort et akvarie til et terra, det er ca 70-80 liters akvarie. Så vil jeg ha meg 2 små øgler som kan trives i dette terrariet mitt, å dyra må ikke kreve for mye mad! Jeg vil ikke kjøpe 20-30 serisser hver dag, det blir for dyrt! Men som jeg vet så spiser mange øgler veldig mye. Finnes det noen øgler som burde passet? Tenkte på anoler, men har lest at de spiser ganske så mye, men er det da mulig å fore disse med små pinkys? da dette blir mye billigere for meg.? Noen som har råp/tips til meg ang dette? Sist endret av eMu; 15-02-2008 kl 08:06. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Bare ett par kjapt innspill - men ett 70-80 liters akvarie er vel veldig lite til de fleste øglearter ? Kanskje noen av de mindre gekkoartene ?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
ikke tilpass AKVARIUMET etter øglen, men øglen etter TERRARIUMET. hvis du skjønner
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
|
en liten skjeggagam kan passe der en liten stund da? krever ikke såå mye heler.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
en skjeggis kan knapt leve i et slikt terrarium i et par mnd før den blir for stor, og de spiser ganske mye. jeg ville heller gått for 2 stk bjeffe gecko (Underwoodisaurus milii). de blir ikke så store og spiser relativt lite.
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Jeg synes det generelt er veldig dumt å skaffe seg dyr etter hva man har stående av gamle akvarier. Du burde heller kikke rundt og bestemme deg for hvordan dyr du virkelig vil ha, så gå til innkjøp av utstyret du trenger, terrariet medregnet.
Skaffer du dyr etter hvilket utstyr du har for hånden, er muligheten til stedet for at dette dyret kanskje ikke er det rette for deg, og du går i hverstefall lei hele greia. Mvh Robin
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
|
jeg har 1 skjeggagam ,og det krever en del bare som info ...har også en loepardgecko det er en fin nybyner øgle
krever ikke så mye
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Det er veldig lite. Man pleier å si man må regne med 10 sirisser dagen på en skjeggis. Noen ganger mindre, men, man skal jo ikke sikte på at dyret skal ha dårlig appetitt.
I det hele tatt er det ikke særlig godt å lese at "den skal ikke spise/koste mye" som kriterie på et dyr i det hele tatt. Hva gjør du om den blir syk?? Veterinærer koster flesk. Dernest er det fullstendig ruskete å anbefale en skjeggis til en slik spesifikasjon. Et dyr som vokser ut av gitte rammer på null komma nix. Nei. Til den størresen ( hva er egentlig cm målene, 70 LITER er for fisk) vet jeg ikke om jeg ville anbefale to i det hele tatt.Medmindre man snakker om microgekko eller sørgiser. Sistnevnte er forøvrig et glimrende tips, da den OGSÅ spiser babygrøt. Men man må regne med at enhver øgle spiser endel insekter. Deretter lurer jeg på kosefaktoren, mange små, som sørgis er jo helt uegnet til det. Er det noe du ønsker? Om du vil fore med pinkies er det øgler som er for store for ditt bur, så noen av argumentene må du revurdere. Jeg synes i det hele tatt det egentlig høres ut som en liten slange kunne være tingen. Det er det "billigste" vi har i drift. Bare du klarer å gjøre buret rømningssikkert nok. Spør gjerne om det, eller annet. Og dette er ikke for å være slem på noen måte, vil bare at du tenker det nøye om så du ikke får inn en øgle du ikke blir fornøyd med (å bruke penger på) Det kan være kjipt å prioritere å kjøpe (i mitt tilfelle) grønnsaker og salat til dyra istedet for pottis til lørdagskosen, men det må jo gjøres.
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Er enig med iggemamma..
Hvis du er ute etter ha noe i den tanken din, men ikke er hypp på å bruke noe særlig med penger eller tid, så vil jeg si at det kanskje er like greit at du har fisk oppi dette akvariet ditt. Kan jo kanskje få deg en mus eller en rotte, men dem krever jo litt dem også, men dem krever vel litt mindre en en øgle. Skal du ha øgle, så krever det at du bruker penger på solspott(byttes ca hver 3 månede), varme, uv lysrør(byttes minst en gang i halv året), kalk, vitaminer, mat og kanskje tur til legen hvis det skjer noe med dyret ditt. Hvis penger er et problem, så hva med å få deg fisk, f.eks. mus eller rotte, men mus/rotte må vel kanskje ha et annen type bur en akvariet
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| Leopardgekko |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| øgle/orm | Øgler | 34 | 28-11-2007 17:57 | |
| Lyst på øgle. Trenger litt hjelp:) | mgo1990 | Gekkoer | 57 | 07-07-2007 22:49 |
| Hei jeg skal kjøpe øgle... hva trenger jeg? og hva må jeg? | baggis | Småprat | 8 | 24-04-2007 16:40 |
| Kjøpe min første øgle! :D ... Trenger Hjelp... | Reptil-Elsker | Agamer | 52 | 19-04-2007 20:59 |
| ANg. øgle kjøp. | Karma | Øgler | 2 | 01-07-2006 09:42 |