|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hei!
For noen måneder siden ble jeg brått eier av en bitteliten nyklekket Hemidactylus turcicus. Den har vokst litt, men nå har den fått problemer. Vi har den i et terrarium med en mangroverot med mange små hull og åpninger den kan gjemme seg i. Noen ganger ser vi den ikke på flere dager. I forrige uke syntes vi det begynte å bli litt vel lenge siden vi hadde sett den (omtrent 10 dager). Vi lette og lette, til slutt dukket den opp bak "terrengplate" bakerst i terrariet. Der hadde den tydeligvis kilt seg fast og ikke kommet ut. Da vi fikk den ut klarte den ikke å rette seg ut! Den var midt i et hamskifte, og uten vann hadde den mye hard hud den ikke ble kvitt. Vi fikk bløtt den opp og fjernet det meste. Dyret er bare 4 cm langt, så det er grenser for hvor hardt vi kan ta i, men vi fikk i alle fall skinnet av alle tærne, og har sørget for å fukte den flere ganger om dagen siden. Likevel vil den ikke strekke seg ut. Den har en litt rar hump over korsryggen og det ser ikke ut til at den klare å bruke bakbeina skikkelig. Noen ganger finner vi den på ryggen, og må snu den rette veien. Den virker ellers frisk og rask og har nok tilgang på mat (terrariet kryr av store ikke-flygende bananfluer og bittesmå sirisser). Har noen noen erfaring med dette? Kan den ha brukket ryggen? Er det en sultreaksjon? Feilernæring? Infeksjon? Noe galt med hamskifte?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: skyggeskogen
Alder: 22
|
jeg har ikke noe peiling på gekkoer. men får den nok kalk?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: norge
Alder: 26
|
vile avlivd den, så den ikke lider unødvendig, er ikke mye å gjøre for den om bakbeina ikke virker
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Sted: Bærum. Uhuhu.
|
Jeg ville trodd at den har brukket ryggen. Tegn på dette er humpen på ryggen, det at den har problemer med å bruke beina, og at den har problemer med å snu seg når den faller på ryggen. Om dere ser på det som aktuelt å ta den med til veterinær, ville jeg rådet dere til å gjøre det, i tilfelle det er brudd på ryggen. Jeg tviler på at en hump på ryggen har å gjøre med kalkmangel og problemer med å bruke beina, og det virker rart om det er en sultreaksjon. Den kan ha falt ned under hamskiftet og brukket ryggen.
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
høres mer ut som kalsium mangel... Da sjelettet ikke får utviklet skikkelig pga mangel på vitaminer og kalsium vil ikke sjelettet vokse skikkelig og ryggen blir missdannet. Har sett film av det før, og det stemmer bra med dine beskrivelser.
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
tja...dem vokser jo fort når dem er så små.. men de hadde jo tross alt ikke sett den på en stund..
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
10 dager, ja, kanskje du har rett. Vil det da hjelpe å gi dem mer kalsium?
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Takk for svarene folkens!
Jeg skal dyppe en babanflue i kalkblanding og se om jeg får dyret til å ta den. Jeg vet ikke om det er noen vits å ta den med til veterinær, den er så bitte liten at jeg er redd de ikke kan gjøre noe. Jeg har hørt mye pent om veterinæren på Ensjø. Er det et sted dere eventuelt kan anbefale?
|
![]() |
| Emner |
| gekko, hjelp, syk |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| leo gekko | Kris10an94 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 30 | 24-03-2008 12:55 |
| Syk gekko? | sonja | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 16 | 05-01-2008 05:11 |
| Gekko gekko - Tokay Gekko | Androctonus | Øglefakta | 0 | 12-08-2007 13:18 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |