|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hei!
Det hender det skjer merkelige ting i livet mitt. For to måneder siden kom en gammel bekjent med to skilpadder som hun ikke ble kvitt noe sted, og jeg endte opp som reptileier (og lovbryter, sukk). I dag sto plutselig naboen på døra med et bittelite dyr han hadde funnet i en appelsinkasse fra Australia. Jeg tror det er en gekko, men er rett og slett ikke sikker. Den lille tassen er knappe 3 centimeter og ligner litt på de bildene flere av dere har sendt av leopardgekkoer. Kan noen hjelpe meg å identifisere dyret? Det ser ut til å ha en skadet hale, men er ellers kvikk og rask nok. Har den lille tassen noen sjanse til å overleve? Hva bør jeg gjøre? Her en den lille:
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Er en gekko ja, men ikke leopard gekko... mener jeg har sett en sånn før, en liten juvenil^^ kjempe bra du fikk den!!! det kan se ut som en ørken levende art..
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
aner ikke, men den var dritsøt, og du var dritheldig!
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Takk for tjapt svar!
Ørkenlevende lyder rimelig. Jeg synes også den virker kjent, men som du sier er det en juvenil. Den kan fort forandre seg. Hvor heldig jeg er er jeg ikke sikker på. Det er jo ganske store muligheter for at jeg ikke klarer å ta meg av den på skikkelig vis. På den annen side, den har tilsynelatende klart seg hele veien fra Australia, så den er vel ikke av den mest ømfintlige sorten. Hvis jeg ikke får det til, hvor bør jeg henvende meg med den? Reptilparken i Oslo? Hva gir man en slik liten en? Bananfluer?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: norge
Alder: 26
|
de er en type husgekko.. hemidactylus turcius turcius(middelhavsgecko) kansje
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: norge
Alder: 26
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Kan det være en slik en mon tro -> http://www.geckosunlimited.com/commu...c-geckoes.html
Ellers kan de kanskje være en ide og spørre på et av de store geckoforumene som for eksempel http://www.geckosunlimited.com eller |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Ja, jeg tror du har rett Twinker, den er rimelig lik:
![]() Kanskje den har kommet om bord i skipet mens det bunkret i Middelhavsområdet. Den er vist en slik art som dukker opp over alt der det finnes mennesker (som rotter), så det er ikke umulig at den har etablert stamme i Australia eller endog ombord i skipet.
|
![]() |
| Emner |
| Leopardgekko |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| leo gekko | Kris10an94 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 30 | 24-03-2008 12:55 |
| Mat til gekko :) | TwixXxy | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 23 | 22-03-2008 21:41 |
| Syk gekko? | sonja | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 16 | 05-01-2008 05:11 |
| Gekko gekko - Tokay Gekko | Androctonus | Øglefakta | 0 | 12-08-2007 13:18 |