"
Gammel 17-10-2007, 17:31   #1
Junior Member

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 2
Standard Vurderer å få meg gekko, noen råd?:D

Hei. Har lyst på en gekko av et slag og trenger litt erfarent råd Første spørsmål:

1.Har en liten hund(5kg) og en katt, er dette et stort problem?
2. Er litt redd for at dyret skal føle seg "fanget", viktig for meg at det får et veldig bra hjem. Har et akvarie som er 30cm B, 60cm L og 34cm H. er dette for lite? Ganske nytt akvarie, men burde jeg kjøpe et større til èn gekko?
3. Hvordan får jeg gitt gekkoens behov for varme lampe og dvs på et akvarie for fisk, eller er det umulig, må jeg få et terrarie i en reptil butikk?
4. Hva slags gekko vil dere anbefale som nybegynner? Hørt at leo gekkoen er fin for nybegynnere, noen flere å anbefale? noen mindre kanskje
5. Siste spørsmål. Tenkte å kjøpe gekkoen i svergie, siden de ikke selger det i norge, er det problematisk for gekkoen å flyttes så langt? snakker om ca 2-3timer...

Jeg setter veldig pris på svarene

Mvh Supersvør
Supersvær er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 18:45   #2
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13

hei og velkommen til reptilfreaks!
1: jeg har 2 hunder på nesten 80kg å en rakker av en katt, å det går bra med meg vertfall.
2: er alt etter hvilken gekko art du vill ha, vill mene de målene på aquariumet ditt er litt lite for leos.
3: varme lampe, varme matte, varme kabler osv. spørst på art det også, da alle har forskjellige krav.
4: leopard gecko er vell det man sier er den beste nybeggyner arten, skjeggagam er også det (men da må du ha MYE større terra, og koster litt mere) sørge gekko er en bra nybeggyner art, og er kjempe liten, voksen størrelse er rundt 10cm, men vill du ha en håndterbar og synlig gekko, så er leosen det beste.
5: trenger ikke dra til sverige for å kjøpe deg en reptil, mer enn mange som selger privat her i norge. gå inn på¨den norske delen av www.repti.net å se. men 2-3timer er ikke store biten, så lenge du ikke stresse rdyret på turen

men det er viktig å lese MYE før man skaffer seg et dyr, og burde være 110% sikker på at du klarer å holde kravene dyret krever
og det er bare og spørre om du lurer på noe.

Lykke til!!
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 19:10   #3
Reptilfreak

skorpion sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 795

Ambefaler sterkt leopard gecko til deg.
Disse geckoene har jeg hatt 5 stk av og veldig bra nybegynner geckoer

Lykke til
skorpion er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 22:04   #4
Reptilfreak

rioth sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 629

Heisann Supersvør og hjertelig velkommen til forumet!

Som noen har sakt, og sikkert hundre til kunne sakt så er Leopard gecko (Eublepharis macularius) en knallbra begynner gecko. Men om du ser etter en litt mindre og anderledes gecko, men av noenlunde samme vanskelighets grad så vil jeg på det sterkeste ambefale at du sjekker ut Madagaskar Storhodegecko (Paroedura Picta)!

Akvariet du har nå vil nok kunne funke fint til én, men det skader ikke å kjøpe et litt stort terrarie etterhvert. Det du trenger av utstyr er noen huler, vannskål (til å bade i, etter som de ikke drikker stillestående vann), varmematte, noen røtter og noen grønne planter
P. picta er en "skog-gecko" og skal ha det litt fuktigere en en Leo, men stortsett de samme varme verdiene og belysning.

Dette er en gecko med mye sjarm og personlighet, og en morsom liten tass å ha i terrarie Her har du en link til et bra caresheet om dem:
http://www.thelizardwizard.co.uk/pictus_care.htm

Om du har noen spørsmål om disse så kan du godt sende meg en PM, og jeg vil svare så godt jeg kan

mvh.
rioth

rioth er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
gekko, meg, noen, rådd, vurderer

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vurderer Nytt innkjøp Snart :) Kalandir Taranteller 13 17-07-2008 10:52
Noen som vet vilke gekko art dette er? _loki_ Gekkoer 6 30-05-2008 22:31
Vurderer å skaffe kneler... Tarantellen Knelere 13 22-05-2007 20:09
Er det noen som avler på leo gekko? misspower Gekkoer 0 09-03-2007 23:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:26.