"
Gammel 25-06-2007, 22:36   #1
Junior Member

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 5
Standard Øgle-hjelp!

Heissan! Er ny her på forumet, og ble så glad da jeg endelig fant en slik side!
Men over til poenget, jeg har lenge ønsket meg en øgle (det må dog sies at jeg kan svært lite på akurat det området, da min erfaring på reptiler osv er fra sumpskilpadder). Men jeg forsøker så godt jeg kan å lese meg opp på området! Jobber forøvrig som dyrepleier ved en smådyrsklinikk og ønsker defor å lære mest mulig om reptiler, da vi desverre ikke kan skryte på oss alt for god erfaring og kunnskap på akurat det området (sett i sammenheng med andre dyreslag vel og merke)!

Men jeg lurer rett og slett på hvilken øgle som passer best for en ny-begynner. Jeg ser at dere tidligere har anbefalt Leo!?

Jeg ønsker meg en som i hovedsak bli nogså stor og er/blir veldig håndterlig /sosial!!

Hva gjør eks Leo`n godt egnet for nybegynnere?

Håper noen ser råd for å komme med gode råd her, og all informarsjon motas med stor takk!!

Mvh nita
Nita er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-06-2007, 00:03   #2
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 869
Standard Øgle-hjelp!

Hei og velkommen til forumet

Leoser er veldig bra egnet nybegynnerøgler for det at de er lett i matveien, blir veldig lett håndtam, biter ikke, stiller greie krav til luftfuktighet og temperatur og er alt i alt en veldig fin øgle.

Har nettopp skaffet meg en leo selv og på denne tråden Kan du sikkert få svar på mange spørsmål. (Her lærte jeg alt jeg trengte som nybegynner)

Vil virkelig anbefale deg å kjøpe deg en leo! De er utrolig fine dyr.

www.repti.net finner du mange fine reptiler av seriøse eiere.
Tarantellen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-06-2007, 00:05   #3
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 869
Standard Øgle-hjelp!

Ps. Siden du leter etter en nokså stor øgle så kan også skjeggagam være en grei nybegynnerøgle, som blir 40-55 cm stor (mens leo blir bare ca 20 cm).

Men Gibbs og Reptilfrelst på forumet her har utrolig god peiling på reptiler Så bare spør dem, de kan nok hjelpe deg mer enn meg, men håper du fikk noe ut av det ihvertfall

Og leo77 har utrolig god peiling på leoser

Disse 3 fikk jeg mye hjelp av, så dette er karer du kan stole på
Tarantellen er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-06-2007, 04:31   #4
Junior Member

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 12
Standard Re: Øgle-hjelp!

Hei og velkommen til forumet,er ny selv og har funnet masse ny info om nesten alt jeg har lurt på, er helt enig om at skjeggagam er en flott nybegynner øgle. har en selv og kan anbefale en skjeggis på det varmeste. De er sosiale morsomme dyr med en personlighet du bare faller helt for. så lykke til. :smile:
junzzi er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-06-2007, 05:22   #5
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Velkommen til Reptilfreaks Nita!

Sitat:
Opprinnelig postet av Nita
Jobber forøvrig som dyrepleier ved en smådyrsklinikk og ønsker defor å lære mest mulig om reptiler, da vi desverre ikke kan skryte på oss alt for god erfaring og kunnskap på akurat det området (sett i sammenheng med andre dyreslag vel og merke)!
Veldig hyggelig, og ikke minst nyttig at en person som jobber på en dyreklinikk lærer seg litt om reptiler

Sitat:
Men jeg lurer rett og slett på hvilken øgle som passer best for en ny-begynner. Jeg ser at dere tidligere har anbefalt Leo!?
Sitat:
te="Nita"]Hva gjør eks Leo`n godt egnet for nybegynnere?
Jeg synes Leopard geckoer er fine nybegynner dyr. De kan bli ganske tamme, og finnes ikke farlige. De er ganske hardføre , men krever likevel sitt. Leo`n min kommer tuslende opp i hånden når jeg åpner terrareit, og der sitter den mens jeg håndmater den.(hender innimellom at den synes fingrene er litt for fristne til å ikke smake litt på, men dette kjennes omtrent ut som en slapp klesklype, så gjør ikke vondt.) For de med dem vanligste fargene, koster det ikke stort. Du kan snart få de i alle regnbuens farger, og jo mer spesiell, jo dyrere. Utstyret koster litt penger, men etter et engangskjøp, er det egentlig bare utgifter ved mat og kosttillskudd.

Sitat:
Og hvor får jeg tak i en øgle, fra en seriøs (!!!!!!!) oppdretter/selger? Ser det blir mest annonsert tarantellaer og insekter her..!?
Grunnen til dette er at dette er en Norsk side, og reptiler er forbudt i Norge. Sjekk som allerede nevt repti.net , da serveren for denne siden ligger i sverige, og omsetning av reptiler er lovlig.(Selv om ca halparten der inne er norske )

Lykke til i jakten!

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 26-06-2007, 17:31   #6
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699

Sitat:
Opprinnelig postet av Tarantellen
Ps. Siden du leter etter en nokså stor øgle så kan også skjeggagam være en grei nybegynnerøgle, som blir 40-55 cm stor (mens leo blir bare ca 20 cm).

Men Gibbs og Reptilfrelst på forumet her har utrolig god peiling på reptiler Så bare spør dem, de kan nok hjelpe deg mer enn meg, men håper du fikk noe ut av det ihvertfall

Og leo77 har utrolig god peiling på leoser

Disse 3 fikk jeg mye hjelp av, så dette er karer du kan stole på
takk for tillitten. jeg ville nok valgt skjeggis om du vil ha noe litt større.. de er jo utrolig sosiale og veldig underholdende. full fart når du mater osv. men de krever jo større terrarium og mer mat enn leoser, så det kommer jo ann på hva du har tenkt til å bruke av penger. bare å spørre om du lurer på noe.
Svar med sitat
Gammel 27-06-2007, 09:56   #7
Reptilfreak

skorpion sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 795
Standard Øgle-hjelp!

Hei

som nevnt du ønsker en øgle du kan håndtere, skjeggagamer virker som krever ganske bra med lys, stort terra, masse mat.

Leopard geckoer er nattaktive dyr og har ingen bruk for uv lys, men det skader heller ikke å ha det.

Norops sagrei er jo relativt en middels stor øgle som kan bli opptil 22 cm i voksen str. disse krever uv lys ! hannene blåser buken opp om den skulle bli sinna, buken har en fin rød farge.

Men lykke til
skorpion er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
Leopardgekko

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! Chibi Snoker 12 15-03-2007 00:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:11.