|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
|
Hva bør jeg ha som underlag til leo'ser. Vet at man bør ha sand siden det er det de har i opprinnelsesområdet.
Men sand syntes jeg er ganske kjipt ![]() Har sand nå, og leoen min virker jo som hun trives men det er vanskeligere å innrede skikkelig fint og det virker som hun sliter litt med å gå på det.er veldig fin sand) Vet at leo77 bruker kunstgress. Noen som har noen synspunkter på dette? (gjerne leo77 og) Og hva med torv/grus eller noe lignende? Tenkte på kunstgress med litt sand i 1/5 av terrarie. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Limbo
Alder: 24
|
Jeg bruker kunstgress pga av min ene bommer så sinnsvakt mye på maten i terra og spiser mye sand i prosessen :S vet jeg har muligheten til å mate utenfor terra men kunstgress fungerer like fint og da trenger jeg ikke tenke på forstoppelse eller lignende :S
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Moss
|
Hvor får man egentlig kjøpt kunstgress i små porsjoner?
Vi var og spurte på plantasjen en gang, men da fikk man bare kjøpt sånne digre ruller... :confused: |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Limbo
Alder: 24
|
Jeg var på en butikk som het teppeland elns på Lillestrøm senteret :O antar de fleste teppebutikker selger etter meteren.
Om noen er på utkikk så si ifra om dere finner andre farger enn grønn :O Er på utkikk etter grått eller lysebrunt ish =S |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Okey, da tror jeg jeg kommer til å gå for kuntgress.
Og ja, sliter litt med det samme som deg Xull.men er det noen som vet hvor i Bergen man kan finne små porsjoner med kunstgress? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Member
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Norge
|
Det er mange underlag som er å annbefale til leoser.
Det jeg liker best er flislim (slik som brukes på kjøkken/badfliser) som jer kler over utskårede isoporplater. Papirduker/håndkle er det også mange som bruker. Disse er enkle å bytte ut og derfor hygenisk. Grunnen til at jeg ikke liker det er fordi mat gjemmer seg under og når leoser ser maten så skinner de vekk underlaget. Naturstein/heller er ypperlig underlag og veldig likt det du ville finne der leoser ville oppholde seg i naturen. Faren med disse er at hvis du stabler de for å lage hjemmesteder er det en liten rissiko for at de faleer ned på beboerne, eller vipper hvis det er flere som spankulerer rundt. Røtter o.l. er ypperlig så lenge du barker og renser de godt før du setter de inn. Under/mellom kan de gjemme seg og resten kan de klatre/morsjonere på, som er noe de liker spesielt om natten når lyset er av og det ikke er noen som iakttar de ![]() ----------------------------- Listen over det du ikke bør bruke. Dette kunne en egentlig slått sammen til et - Ikke bruk noe som er mindre enn hodene deres da det er en sjans for at det kan svelges i mislykkede jakter på mat. Sand - Det er veldig mange som tror at dette ville være et naturlig substrat for Leoser siden de kommer fra ørkenområder, men dette er ikke tilfelle. Leoser holder til i steinformasjoner/klippelignende områder. Det er 2 hovedgrunner til å ikke bruke sand; Den ene er at de får i seg mye når de anngriper byttet sitt og dette kan enten lage en momentant forstoppelse eller det kan komme over lengre tid og legge seg i veggene på tarmene. Dette sier seg selv at ikke er bra for de og hvis det går så langt at det ikke kan kureres med vannbad er operasjon den eneste løsningen og da er det egentlig ikke mye håp. Den andre grunnen til å ikke bruke det er at de kan byne å spise av det dersom de har et lavt kalsiumnivå i kroppen, dette fører med seg de samme plagene som over. Et annet veldig mye brukt substrat er Calci-sand (heldigvis er det ikke mange som bruker det i Norge): Dette er sand som etter produsent er kun laget av kalsium slik at det brukes både som substrat og næringskilde. Det som derimot ikke står på pakken er at det er bare en relativt liten anndel som faktisk er kalsium og resten er ufordøybart materiale som som har samme effektene som vanlig sand. Barkebiter: Det er mange grunner for å ikke bruke dette: 1 - Kan svelges - se sand 2 - Maten gjemmer seg under/mellom bitene 3 - Bakteriesvamp til tusen. Håper det var litt hjelp i dette
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
Jeg har vel en tråd på terra siden et sted om mitt lille substrat prosjekt. Da får du det slik de egentlig har det, men det er innmari mye jobb å fikse det. Men jeg er svært fornøyd med resultatet. Det leder varme svært godt og hvis jeg søler vann, tørker det med en gang. Også er det lett å fjerne dritten^^
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Tusen takk for utfyllende svar. Vurdere å gå for heller her nå Kunne jo blitt ganske stillig.
|
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| leoer, til, underlag |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|