|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2007
|
Jeg har begynt å forelske meg i disse dyrene, og leser meg grønn rundt temaet. Slik jeg bor og lever nå tror jeg ikke er gunstig om jeg skal ha ei sånn øgle, så venter derfor til jeg er ferdig med utdanningen og slikt. altså om et par år. Men siden disse dyrene fasinerer meg veldig, er det jo lurt å lese litt om de. Har allerede planer for et mega-terrarie som mitt fremtidige dyr skal få kose seg i.
Det virker som det er veldig mye forskjellige meniinger rundt hvordan dyrene skal behandles. tenker da på miljøet i terrariet. Lister opp spørsmålene mine med nummer slik at dere kan svare på de dere vet svaret på. 1. Flere mener leoser ikke trenger uv lys siden de er nattaktive. Stemmer dette? Og hva med skjeggagamer? 2. Har lest at både agamene og leosene skal ha veldig høy luftfuktighet, mens da jeg var inne på en dansk side i tidligere i dag, sto det at det var ingen krav til det med disse to øglene, da de gjerne foretrakk tørt terrarie. 3. Hva med underlag til skjekkis/leos? Leste flere steder at de skal ha avis, kunstgress-underlag, og jeg har også lest de skal ha torv. hva med sand og stein? 4. Hva gjør dere når dere må reise? Altså tar dere med dyret på flyet? 5. Hva heter skjeggagam på engelsk? 6. Noen som vet av folk som driver med eller har dverg-skjeggagam? 7. Må øglene ha mat hver dag? tenker ikke å droppe å mate de, men i naturen er det vel også vanlig å ikke finne mat absolutt hver dag..? 8. Noen som har blitt, eller vet av noen som har blitt straffet for å ha en slik øgle. Har liksom ikke lyst til å gjøre meg selv til kriminell pga. dette. Gi meg gjerne linker til steder jeg kan lese om disse to øgletypene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2005
|
5. Skjeggagam, Bearded dragon (Pogona vitticeps)
Linker:Faktablad: http://www.repti.net/repti2/index.ph...&PAGE=2&ID=112 Faktablad: http://www.repti.net/repti2/index.ph...&PAGE=2&ID=498 Faktablad: http://www.repti.net/repti2/index.ph...&PAGE=2&ID=116 Skjegg agam side på dansk med folk som har skikkelig peiling! www.pogonavitticeps.net/forums/index.php?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
Leos kommer fra ørkenen så en veldig høy fuktighet er ikke nødvendig. Bare normal luft.. Ha en fuktboks derimot i terrarie. Denne skal fylles litt med verimculite(eller no sant) og med vann. her kan leos gå inn om den ønsker! seff med lokk på og et lite hull den kan gå inn gjennom! Bruker ikke Uv lys på min leos, og dette funker helt fint. Er leosen ung bør du kanskje bruke papp uten farge stoff. da disse dyrene har en vane for å spise på underlaget. Når den blir rundt et halvt år til et år kan du gjøre som meg, la den gå på gunstgress teppe. Dette trives min svært godt på, eller du kan la den gå på papp. Jeg lar mine bekjente reptil erfarte og venner passe på når jeg skal ut å reise^^
Mater stort sett leosen min hver dag, men hun får en pause fra mat en gang i uka, for å passe på at hun får dreti skikkelig og hvilt magen sin. Tross allt ikke store dyret... Har desverre ikke noen linker, men mange her inne har MYE erfaring med nettop disse to øglene
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Jepp leoser å noen skikkelige fine dyr/reptiler
![]() Ã… jeg mener at hvist man ikke klarer å ta seg av leoser så greier man ikke noen andre geckoer/ølgler heller
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
hva er verimculite? Mose eller no slikt?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
Nei, er no tørka greier som avgir god fukt. får kjøpt det på aquazoo
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
En ting til jeg ikke skjønner helt. Leopard-geckoer er ørkendyr, men man skal ikke ha sand i terrariumet fordi geckoen kan få i seg sand og dø av fortoppelse. Får ikke dette til å stemme helt jeg.
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
|
|
![]() |
| Emner |
| Leopardgekko |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Noen spørsmål ang Boa C | SpontaN | Boa og pyton | 8 | 13-04-2008 20:06 |
| Noen spørsmål ang snok | ztiian | Snoker | 10 | 06-11-2007 22:26 |
| noen spørsmål ang. leo | anniken | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 20 | 21-08-2007 12:41 |
| Noen spørsmål ang. Reptiler | Tarantell? | Generelt om reptiler | 27 | 28-01-2007 21:01 |
| Noen spørsmål ang. Smithi | Tarantell? | Taranteller | 3 | 14-01-2007 14:46 |