"
Gammel 31-03-2007, 17:31   #1
Senior Member

Psiv sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Moss
Meldinger: 174
Standard Vanskjøttet gecko :(

Jeg har for en times tid siden fått i hus en liten tass, som jeg tror kan være en african fat-tailed gecko.
Vi fikk helt plutselig en forespørsel om å ta i mot den fra en fyr som hadde fått den på kjøpet da han kjøpte et terrarie av noen nå nettopp.
(Vedkommende hadde ingen mulighet til å ta seg av den, spesielt ikke i dn tilstanden den var i.)
Vi aner ikke noe om den tidligere eieren, bortsett fra at det må ha vært en IDIOT!!
Det stakkars dyret er radmagert og kan nesten ikke gå, fordi bakføttene er så innkapslet i gammelt skinn at de er helt forkrøplet, det ser ut som om det nesten bare er stumper igjen!
Ellers virker den våken og beveger seg nogenlunde ok (omstendighetene tatt i betraktning), men den har ikke vist noen særlig interesse for mat (vedkommende vi fikk den av, hadde forsøkt å mate den i hele dag).
Jeg kjøpte et glass med babymat (under 4 mnd), og har blandet litt ut med vann, som jeg drypper på nesen dens.
Den har fått i seg 2-3 dråper, og virket fornøyd med det.
Jeg gav den også et lite bad (prøvd å stresse den minst mulig), for å se om ikke det kunne hjelpe litt på bakføttene...
Men hva i huleste gjør jeg nå??
Er det i det hele tatt barmhjertig av oss å la den leve videre?
Skal jeg kontakte dyrlege?
Er det noe annet jeg burde gjøre?
Vær så snill og hjelpe....!
Psiv er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 17:36   #2
Guest

Meldinger: n/a

Får du lagt opp noen bilder av den?
Hvordan temp har den nå?

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 17:39   #3
Reptilfreak

Lottiz sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Degerfors, Sverige
Alder: 43
Meldinger: 122

Oj, oj...stackars liten! Fattails ska ha det lite fuktigare Àn leoparder och en rejÀl fuktlåda för ömsning. Låt den gå varmt och fuktigt om fötterna ett atg så kanske det tora skinnet lossnar...

Bild vore som sagt intressant...

godkänd av Djurskyddsmyndigheten för yrkesverksam avel av leopardgecko & fattail
Lottiz er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 18:05   #4
Senior Member

Psiv sin avatar

Standard Re: Vanskjøttet gecko :(

Det var ca 30 grader der han lå for 5 min siden.

Hmmm, ok, det gikk tydeligvis ikke an å legge ut bilde på den måten...
Hvordan gjør jeg det egentlig?

Nå har jeg ordnet en fuktboks til ham, ser ut til at han trives bra oppi den.
Psiv er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 18:16   #5
Guest

Meldinger: n/a

last opp bildene http://photobucket.com/
så kopierer du IMG Code linken,å limer den inn her

Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 18:50   #6
Senior Member

Psiv sin avatar

Prøver igjen:

Det synes ikke så godt på bildet, men ryggraden synes så godt at man kan telle ryggvirvlene...
Psiv er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 19:02   #7
Reptilfreak

parahybana_freak sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 19
Meldinger: 444
Blog Entries: 2

nå har ikke jeg noe særlig peiling på gekkoer men er ikke det en leopard gekko?
Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 19:12   #8
Senior Member

Psiv sin avatar

Ifølge boken min om leopardgeckoer så er det en fat-tail.
De er ganske like på leopardceckoene, men har andre farger og vanligvis kraftigere kroppsbygning, og de lever i et litt annerledes miljø osv..
Psiv er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 19:15   #9
Senior Member

Psiv sin avatar

Nå har vi klart å få i den enda mer babymat, en god del vann og litt kalk og vitaminer!
Psiv er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2007, 19:19   #10
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
Meldinger: 814

Blir så sint når folk gjør sant" Ser jeg hudrester på geckoen mi etter skiftet er det rett opp i et bad for å mykne huden og få den vekk! Og at folk ikke kan lære seg i vertfall mest basice tingene når det gjelder hold av reptiler.... Disse typene er av de mest hardføre og de beste første gangs geckoene, og likevel klarer de å ødelegge dyret?!?! Blir så sint! Får håpe ting ordner seg, og at stakkaren får enten et bedre liv i dine hender, eller i himmelen.... Få se bilder når den har kommet seg litt da...
Chibi er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
gecko, vanskjøttet

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Frog eye gecko (wonder gecko) Ricky-man Gekkoer 5 01-05-2008 14:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:56.