|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2012
Sted: Helsingborg, Sverige
Alder: 24
|
Jeg får en hanne og en gravid hunne på fredag.
Terrariet er 60x40x60 og nå sitter jeg å lurer på hvordan jeg skal innrede det. Det jeg har tenkt er bambus og noen tynnere kvister til klatre på, blomsterjord uten kalk (har brukt dette til øgler før og det har funket bra), en stein og en mix av plast/levende planter. Har noen tips til planter som klarer seg bra i varmen? Bedre alternativ til blomsterjord? Har varmelape om dagen for å oppnå rett dagtemperatur, samt varmesten. På natten hadde jeg tenkt å ha varmestenen på for å oppnå riktig natttemp. Noen som vil komme med tips og dele sine erfaringer med sine terras og williamsier? ![]() Mottas med glede!!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Du må ha Uv lys, en varmestein er bortkasta penger.. Dette er dyr som lever for det meste i høyden, dessuten kan en varmestein klikke og bli direkte farlig for dyrene. Bruk heller en varmematte og ha på en av sidene i terrariet.
Om du ikke er flink med planter, kan jeg i grunn anbefale gullranke, da har dyrene en plante de fint kan klatre på, du kan ha ficus pumila i bakgrunn, diverse bregner osv. Pass på at det ikke er gjødsel torven du bruker, husk at terra MÅ være rømnings sikkert, og at du trenger liten mat. banan fluer, små kakerlakker, små sirisser. Du burde begynne å avle på banan fluer med en gang, så har du det klart.
|
|
|
#3 |
|
Member
Sted: Østfold
Alder: 15
|
Ossen type dyr er dette egentlig? ^^ hadde vært nytig å vite >D
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Member
Sted: Østfold
Alder: 15
|
Åjaaa øgle
Vi har hatt 4 øgler før som jeg kan huske. 3 av de var Leopard Geckoer, mens de 2 andre var skjeggagamer. Vi hadde et enormt terrarie til skjeggagamene som hadde ca 160 Cm i lengde og ca 40 cm rett opp. De hadde stor plass, og elsket å være på varmesteinen sin. De hadde både varmelampe og stein + ting vi lagde grotter til dem av >D Til og med en hodeskalle de gikk inn og ut av fra munnen De fikk tilslutt 24 unger, men de er ekstremt varsomme, og det minste dulket i eggeskallet kan ta livet av de skjære små SOm jeg husker spiste de bare sirriser. Sikkert masse annet også. Geckoene husker jeg ikke stort av, men terrariet der var på 70 cm lengde, og de var ganske late |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
|
hørt at varmestein er en skikkelig uting å ha i terra..
hadde aldri turt å ha det, tenk å gå inn til synet av stekt dyr.. http://iguanaden.org/health/img/medical/hotrockburn.gif varmematter/varmekabler med termostat er det beste, better safe than sorry!
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Sitat:
Så williamser trenger MYE høyere luftfuktighet enn en leos eller skjeggis og dessuten planter. Søk på Google så ser du nok en ganske stor forskjell |
|
|
|
|
|
|
#8 | ||
|
Reptilfreak
Sted: Helsingborg, Sverige
Alder: 24
|
Sitat:
Da fikser jeg en varmematte også, må jo ha noe å holde tempen på på natta! Skal ta en tur innom Plantasjen på onsdag for å finne planter da. Anbefaler du at jeg har jord litt oppetter veggen bakerst i terrariet? Typen avler på sirisser og kakkerlakker så kan få de små av han, så får jeg fikse bananfluer! Takker for info! Sitat:
Fått masse utstyr av typen som har taranteller og da bla. en varmestein. Vil ikke ha noe stekt dyr, huff. Ikke på tallerknen eller i terrat! HeheVarmematte til reptiler burde de kanskje ha på dyrebutikkene her? De har jo relativt mye reptil stuff |
||
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Bergen
Alder: 17
|
heldige jævel... Lygodactylus williamsi er utrolig fine! menne vet desverre ingenting om de..
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Jeg ville bare kjørt på med et sterkere uv lys over hele terrariet(husk at dette ikke går gjennom glass og må derfor gå direkte på dyrene, heng lampen inne i terrariet eller over lufterist), dette vil gi nok lys til å skille mellom dag og natt, og evt. en lampe som gir mer varme kan være lurt i tilegg, men denne bør plasseres utenfor terrariet. Du kan også ha en varmematte for eksempel langs bakveggen, på yttersiden av terrariet det og. Ugjødslet torv er det beste, om du ikke finner det på plantasjen(Sveriges svar på dette?) har ofte dyrebutikker slike blokker du kan blande ut med vann. Ellers er levende planter mer naturlig, holder på fuktigheten og som oftest ganske mye finere, og plantetips har du jo fått her. Lykke til og legg ut bilde og hva det blir til etterhvert
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilken jord? L williamsi | irisceline | Øgler | 13 | 01-02-2012 18:31 |