"
Gammel 30-01-2012, 00:36   #1
Reptilfreak

irisceline sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Helsingborg, Sverige
Alder: 24
Meldinger: 74
Standard Lygodactylus williamsi

Jeg får en hanne og en gravid hunne på fredag.

Terrariet er 60x40x60 og nå sitter jeg å lurer på hvordan jeg skal innrede det.

Det jeg har tenkt er bambus og noen tynnere kvister til klatre på, blomsterjord uten kalk (har brukt dette til øgler før og det har funket bra), en stein og en mix av plast/levende planter.
Har noen tips til planter som klarer seg bra i varmen?
Bedre alternativ til blomsterjord?

Har varmelape om dagen for å oppnå rett dagtemperatur, samt varmesten. På natten hadde jeg tenkt å ha varmestenen på for å oppnå riktig natttemp.

Noen som vil komme med tips og dele sine erfaringer med sine terras og williamsier?

Mottas med glede!!
irisceline er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-01-2012, 01:00   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Du må ha Uv lys, en varmestein er bortkasta penger.. Dette er dyr som lever for det meste i høyden, dessuten kan en varmestein klikke og bli direkte farlig for dyrene. Bruk heller en varmematte og ha på en av sidene i terrariet.

Om du ikke er flink med planter, kan jeg i grunn anbefale gullranke, da har dyrene en plante de fint kan klatre på, du kan ha ficus pumila i bakgrunn, diverse bregner osv.

Pass på at det ikke er gjødsel torven du bruker, husk at terra MÅ være rømnings sikkert, og at du trenger liten mat. banan fluer, små kakerlakker, små sirisser. Du burde begynne å avle på banan fluer med en gang, så har du det klart.
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-01-2012, 01:04   #3
Member

Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 60
Standard

Ossen type dyr er dette egentlig? ^^ hadde vært nytig å vite >D
UKF_Reptil er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-01-2012, 01:16   #4
Member

Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 60
Standard

Åjaaa øgle Vi har hatt 4 øgler før som jeg kan huske. 3 av de var Leopard Geckoer, mens de 2 andre var skjeggagamer. Vi hadde et enormt terrarie til skjeggagamene som hadde ca 160 Cm i lengde og ca 40 cm rett opp. De hadde stor plass, og elsket å være på varmesteinen sin. De hadde både varmelampe og stein + ting vi lagde grotter til dem av >D Til og med en hodeskalle de gikk inn og ut av fra munnen De fikk tilslutt 24 unger, men de er ekstremt varsomme, og det minste dulket i eggeskallet kan ta livet av de skjære små SOm jeg husker spiste de bare sirriser. Sikkert masse annet også. Geckoene husker jeg ikke stort av, men terrariet der var på 70 cm lengde, og de var ganske late Er ikke helt sikker, men tror den ene minsta halen også fikk den tilbake senere. Husker ikke, ellers er de noe jeg bare setter på ^^
UKF_Reptil er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-01-2012, 01:16   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

FOTO: THOR HÅKONSEN
Frogger er offline  
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Frogger sitt innlegg:
Gammel 30-01-2012, 06:46   #6
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

hørt at varmestein er en skikkelig uting å ha i terra..
hadde aldri turt å ha det, tenk å gå inn til synet av stekt dyr..
http://iguanaden.org/health/img/medical/hotrockburn.gif

varmematter/varmekabler med termostat er det beste, better safe than sorry!
Svar med sitat
Gammel 30-01-2012, 08:01   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av UKF_Reptil Vis post
Åjaaa øgle Vi har hatt 4 øgler før som jeg kan huske. 3 av de var Leopard Geckoer, mens de 2 andre var skjeggagamer. Vi hadde et enormt terrarie til skjeggagamene som hadde ca 160 Cm i lengde og ca 40 cm rett opp. De hadde stor plass, og elsket å være på varmesteinen sin. De hadde både varmelampe og stein + ting vi lagde grotter til dem av >D Til og med en hodeskalle de gikk inn og ut av fra munnen De fikk tilslutt 24 unger, men de er ekstremt varsomme, og det minste dulket i eggeskallet kan ta livet av de skjære små SOm jeg husker spiste de bare sirriser. Sikkert masse annet også. Geckoene husker jeg ikke stort av, men terrariet der var på 70 cm lengde, og de var ganske late Er ikke helt sikker, men tror den ene minsta halen også fikk den tilbake senere. Husker ikke, ellers er de noe jeg bare setter på ^^
Williamser er ikke øgle men gekko, dessuten lever williams i tropisk klima mens skjeggagam og leos lever i ørken klima. Du kan ikke sammenligne disse dyrene på noen som helst måte bortsett fra at dem er herptiler osv. Dem legger også egg på en helt annen måte enn skjeggis og leos. Williamser vil finne en hard glatt overflate og klistre eggene sine fast til denne og er da vanskelig å ta bort eggene på grunn av dette klisteret så de fleste velger å klekke williamsene inne i terrariet isteden for.

Så williamser trenger MYE høyere luftfuktighet enn en leos eller skjeggis og dessuten planter. Søk på Google så ser du nok en ganske stor forskjell
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-01-2012, 13:06   #8
Reptilfreak

irisceline sin avatar

Sted: Helsingborg, Sverige
Alder: 24
Meldinger: 74
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
Du må ha Uv lys, en varmestein er bortkasta penger.. Dette er dyr som lever for det meste i høyden, dessuten kan en varmestein klikke og bli direkte farlig for dyrene. Bruk heller en varmematte og ha på en av sidene i terrariet.

Om du ikke er flink med planter, kan jeg i grunn anbefale gullranke, da har dyrene en plante de fint kan klatre på, du kan ha ficus pumila i bakgrunn, diverse bregner osv.

Pass på at det ikke er gjødsel torven du bruker, husk at terra MÅ være rømnings sikkert, og at du trenger liten mat. banan fluer, små kakerlakker, små sirisser. Du burde begynne å avle på banan fluer med en gang, så har du det klart.
Alright, høres jo vettig ut det. Det er varmelys med UV jeg har Da fikser jeg en varmematte også, må jo ha noe å holde tempen på på natta!
Skal ta en tur innom Plantasjen på onsdag for å finne planter da. Anbefaler du at jeg har jord litt oppetter veggen bakerst i terrariet?
Typen avler på sirisser og kakkerlakker så kan få de små av han, så får jeg fikse bananfluer!

Takker for info!

Sitat:
Opprinnelig postet av christoffer90 Vis post
hørt at varmestein er en skikkelig uting å ha i terra..
hadde aldri turt å ha det, tenk å gå inn til synet av stekt dyr..
http://iguanaden.org/health/img/medical/hotrockburn.gif

varmematter/varmekabler med termostat er det beste, better safe than sorry!
Da lærte man noe nytt i dag også Fått masse utstyr av typen som har taranteller og da bla. en varmestein. Vil ikke ha noe stekt dyr, huff. Ikke på tallerknen eller i terrat! Hehe
Varmematte til reptiler burde de kanskje ha på dyrebutikkene her? De har jo relativt mye reptil stuff
irisceline er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-01-2012, 14:33   #9
Reptilfreak

kitiket sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Bergen
Alder: 17
Meldinger: 128
Standard .Lygodactylus williamsi

heldige jævel... Lygodactylus williamsi er utrolig fine! menne vet desverre ingenting om de..
kitiket er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-01-2012, 18:02   #10
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Jeg ville bare kjørt på med et sterkere uv lys over hele terrariet(husk at dette ikke går gjennom glass og må derfor gå direkte på dyrene, heng lampen inne i terrariet eller over lufterist), dette vil gi nok lys til å skille mellom dag og natt, og evt. en lampe som gir mer varme kan være lurt i tilegg, men denne bør plasseres utenfor terrariet. Du kan også ha en varmematte for eksempel langs bakveggen, på yttersiden av terrariet det og. Ugjødslet torv er det beste, om du ikke finner det på plantasjen(Sveriges svar på dette?) har ofte dyrebutikker slike blokker du kan blande ut med vann. Ellers er levende planter mer naturlig, holder på fuktigheten og som oftest ganske mye finere, og plantetips har du jo fått her. Lykke til og legg ut bilde og hva det blir til etterhvert
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilken jord? L williamsi irisceline Øgler 13 01-02-2012 18:31
Lygodactylus kimhowelli nidhogg Gekkoer 11 25-11-2007 13:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:43.