![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 20
|
Hei alle sammen!
Jeg har to krokkodillegekkoer (tarentola mauritanica), en hann og ei hunn. I dag da jeg skulle renske buret, la jeg merke til at det lå 2 hvite klumper i sanden. Det ser temmelig ut som egg. Dette er første gang noen av dyrene mine faktisk legger egg. Er det noen av dere her i forumet som har opplevd det samme med slike gekkoer, leo, eller andre typer reptiler? Spørsmål jeg kunne tenkt meg å fått svar på: Det er jo veldig kjekt at de har lagt egg, men jeg har også noen ting jeg lurer på. Som: går det greit at eggene ligger i samme bur som foreldrene, må jeg tilføre ekstra værme til dem eller vil moren sørge for å holde dem værme? kan de etter de er klekt være i samme bur som de andre? Utenom det har jeg en keiserskorpion som har brukket det ene beinet på den ant ytterste delen. det ser ikke ut som den vokser ut igjen, men den lever nå ennå. Vet noen om det er nødvendig å rive av hele beinet for at det skal gro ut igjen? Jeg setter hjertelig pris på alle svar, og det er hyggelig hvis noen kommer med annen informasjon som de ser som nyttig som jeg ikke har skrevet opp. Ha en fin helg alle sammen!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Heihei
Gratulere med egg De bør legges i en plastboks med fuktig vermiculite og legges i en inkubator. Moren vil neppe ruge ut eggene sine selv, hehe Googlet litt og leste at de bør ha ca 80F (som er ca 26,6 celsius), og tar ca 2-2,5mnd å klekke Du finner mange faktaark om du googler arten Det er lurt å sjekke flere faktaark for av og til står det litt forskjellig på de.. Om de kan inkuberes i en plastboks inni terra til foreldrene aner jeg ikke, burde vel være mulig om du finner en plass i terra som er temmelig konstant ca 80F?! Sjansen for å lykkes med klekking er nok større om du har en inkubator Det kommer jo mer egg, leste på det faktaarket jeg fant at de legger 2 egg 2-5 ganger i løpet av vår/sommer Så om det ikke blir noe utav disse første 2, så kan du jo kjøpe/lage en inkubator som du har klar til neste gang![]() Knekt fot på skorpion vet jeg ikke noe om, men mener jeg har lest at det ikke er alltid(heller sjelden?) at knekte kroppsdeler vokser ut igjen på skorpioner. Hos taranteller kommer som regel ben som er borte tilbake ved neste hamskifte.. Noen som har peiling bør kunne svare deg veldig mye bedre enn dette Lykke til med egg og skorpionen ![]() EDIT: This species is cannibalistic so the young should be reared separately from the adults.
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Bergen
Alder: 32
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
tusen takk for informasjonen om gekkoene nileas.
desverre må jeg fortelle at eggene ble spist opp. de var i hverfall ikke der da jeg kom hjem i dag, og det var bittelitt bløtt i sanden. jeg har jo nettopp skiftet sand så mye tyder på at de har blitt spist. det var gledelig å lese infoen din i etterkant der du sier at de legge egg opptill flere ganger i sesongen. håper på å få ut noen gekkobebier i nær framtid. Å få se noen gekkoer komme til live og å ta vare på dem fra de eg nyfødte ville vært virkelig interessant Neste gang skal jeg være forsiktig med å prøve å oppdage eggene i god tid og å isolere dem fra den sultne hannen, som jeg mistenker har vært borti dem. det er ikke noen som tilfeldigvis vet om gekkoene kan leve sammen med foreldrene når de har blitt større?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
jo kanskje det tord.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Sitat:
Men jeg bør poengtere at jeg ikke har noen som helst erfaring med gekkoarten du har, browset bare kjapt gjennom noen nettsider Så du får ta inforen med en klype salt, og google opp helt korrekt info for å dobbelsjekke at det stemmer Synd med eggene, men ja det kommer jo heldigvis flere Og du vil nok kunne se på jenta når eggene nesten er klar til å legges, hun skal bli større i magen da. Kanskje lurt da å sette inn en eggleggingsboks med fuktet vermeculite(eller torv/sand blanding?) så hun har en egnet plass å legge eggene![]() Nei ungene kan ikke vokse opp sammen med foreldrene, foreldrene vil mest sannsynligvis se på de som mat:/ Se på siste setning i forrige svar jeg skrev, kopierte bare fra en side jeg fant på engelsk Så du må nok ha eget terra til de.
:D Sist endret av nileas; 14-01-2012 kl 04:31. Begrunnelse: skriveleif |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
ok
får håpe at etter jeg har matet dem opp og at de har vukset litt at jeg kan legge dem tilbake med foreldrene. har lest at hanner ikke bør være sammen. så det kan fint være det blir trøbbel slik dersom det kommer en hann til |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
|
Når du setter sammen 1.1 av en art, burde du ha lest litt om parring, egglegging og inkubering av egg, da det i grunn sier seg selv at det vil bli avkom. Ser du har fått litt tips nå, følg dem og les masse om hvordan hele breeding prosessen fungerer på dyrene dine og hva som skal til for å holde både dyrene og eggene friske underveis. Lykke til
|
![]() |
| Emner |
| gekko, reptil, skorpion |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Brukket beinet | JoranWa | Skorpioner | 1 | 15-12-2011 18:46 |
| Rosea med brukket ben.. What to do? | lanzin | Taranteller | 8 | 10-10-2011 05:23 |
| Kan jeg ta mosen ifra gekkoene inn til slangen? | Bredo | Reptiler | 7 | 20-03-2009 22:56 |
| Farger på gekkoene mine? | Ravn | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 37 | 22-11-2008 13:30 |
| Hjelp...Brukket ben | nidhogg | Helse og sykdommer hos reptiler | 1 | 19-08-2005 18:27 |