"
Gammel 19-11-2011, 23:45   #1
Reptilfreak

valiant sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Møre Og Romsdal
Meldinger: 119
Standard Agamer eller geckoer?

Jeg lurer på hvilke geckoer eller agmer som ikkje trenger så mykkje stell. Og so som kan gå i 45.40.45 terra.

Takker på forhånd MVH Valiant
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-11-2011, 23:48   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av valiant Vis post
Jeg lurer på hvilke geckoer eller agmer som ikkje trenger så mykkje stell. Og so som kan gå i 45.40.45 terra.

Takker på forhånd MVH Valiant

Alle dyr skal ha stell i form av ferskt vann hver dag, og mat når det skal mates. Eventuelt ekstra jobb med salat om det er en del av kostholdet.
Avføring skal fjernes med en gang den oppdages. Ellers er det jo ikke mye ''stell'' med mindre du tenker på diverse regnskogsarter.

I tillegg er vel nødvendige vitaminer, kalsium og eventuelt uva/uvb om det trengs.

I 45x45x45 er det ikke store greiene som går i..
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-11-2011, 23:52   #3
Reptilfreak

valiant sin avatar

Standard

Ja det var det jeg tenkte på vitaminer å sånn.
En art som er for nybegynnere når jeg bare har hatt en kneler før

MVH Valiant
Svar med sitat
Gammel 19-11-2011, 23:58   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Ja det var det jeg tenkte på vitaminer å sånn.
En art som er for nybegynnere når jeg bare har hatt en kneler før

MVH Valiant
Fordyrene blir dustet med vitaminer, så det er ikke slik at du må drive og gi den gummibjørner annenhver dag

Til nybegynnere anbefaler man som oftest leopardgecko eller skjeggagam, men der blir terraet ditt for lite.. hvertfall til sistnevnte. Om du har plass til minst 60x40x40 vil jeg si en leos.
Der trenger du ikke tenke på uva/uvb. Kun fjerne avføring så snart du ser den, huske og skifte vann hver morgen og duste fordyrene og mate ofte nok. Og fuktboks riktignok, men det er lite ''styr''.

Og selv om leopardgecko eller skjeggagam er anbefalte nybegynner dyr, betyr ikke det at man må gå den veien.
Om du ser en litt mer krevende art du har lyst på, så er det ikke vits og kjøpe seg ett reptil basert på at det er lettholdt og krever lite av deg. Les, les, les og les, så går du etterhvert for den arten du faktisk virkelig vil ha. Og kjøpe ett dyr du ikke har interesse av er ikke vits.
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2011, 00:13   #5
Reptilfreak

valiant sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Fordyrene blir dustet med vitaminer, så det er ikke slik at du må drive og gi den gummibjørner annenhver dag

Til nybegynnere anbefaler man som oftest leopardgecko eller skjeggagam, men der blir terraet ditt for lite.. hvertfall til sistnevnte. Om du har plass til minst 60x40x40 vil jeg si en leos.
Der trenger du ikke tenke på uva/uvb. Kun fjerne avføring så snart du ser den, huske og skifte vann hver morgen og duste fordyrene og mate ofte nok. Og fuktboks riktignok, men det er lite ''styr''.

Og selv om leopardgecko eller skjeggagam er anbefalte nybegynner dyr, betyr ikke det at man må gå den veien.
Om du ser en litt mer krevende art du har lyst på, så er det ikke vits og kjøpe seg ett reptil basert på at det er lettholdt og krever lite av deg. Les, les, les og les, så går du etterhvert for den arten du faktisk virkelig vil ha. Og kjøpe ett dyr du ikke har interesse av er ikke vits.
Hvor får jeg tak i vitaminbjørner.
Svar med sitat
Gammel 20-11-2011, 00:14   #6
Reptilfreak

valiant sin avatar

Standard

Sorry vart feil de der xD hvor får jeg tak i vitamin utstyr
Svar med sitat
Gammel 20-11-2011, 00:44   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Sorry vart feil de der xD hvor får jeg tak i vitamin utstyr

Vitaminbjørner har dårlig effekt på reptiler!
Vitaminer derrimot kan du handle på blandt annet Dyrebutikk på nett - Bristols, det enkle alternativet.
Hvilke vitaminer du skal ha varierer litt fra reptil til reptil, men om du går for leos så fungerer det utmerket med ett nesten hvilket som helst kalsium. Her brukes det T-rex bone aid microstick kalsium.

Det er tilført statisk elektrisitet, så det hefter godt på fordyrene. Ellers er det ett godt valk av ett kjent merke. Vitaminene du trenger er noe som inneholder D3.

Her bruker jeg Nekton REP color. både kalsiumet og vitaminene som er nevnt over blir brukt av svært mange.
Som sagt er terraet ditt litt for lite til en leopardgecko, du bør ha minst 60x40x40 for en leos.

Og som sagt, har du ikke den store interessen for leoser, så syns jeg du skal vente til du enten finner noe reptil du virkelig er fascinert av, eller til du har bedre plass / råd til større terra.
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2011, 00:58   #8
Reptilfreak

valiant sin avatar

Standard

Jeg har selvfølgelig råd og er facinert av arten men vet du hvem eller hvor å få tak i arten? Ps: tusen takk for svar har lest faka ark flere ganger nå
Svar med sitat
Gammel 20-11-2011, 01:33   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg har selvfølgelig råd og er facinert av arten men vet du hvem eller hvor å få tak i arten? Ps: tusen takk for svar har lest faka ark flere ganger nå
repti.net

Bare og sende en PM om det er noe mere du skulle lure på
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2011, 02:16   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Sted: akershus
Meldinger: 124
Standard

så en annonse på repti i dag. "leopard gecko og skjeggagam selges."
reptimagnus er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Agamer og sanser snuppedilla Slanger, øgler og skilpadder 6 25-02-2009 15:36
Slappe agamer LarsO Helse og sykdommer hos reptiler 0 25-12-2005 21:04
20 til 30 år gamle agamer?? Gibbs Agamer 0 02-11-2005 23:28
hjelp om agamer abj79 Agamer 5 23-10-2005 15:50
Agamer nidhogg Agamer 0 28-01-2005 21:44

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:38.