"
Gammel 18-05-2011, 16:43   #1
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard Sørgegekko og babymat

Jeg ser at flere gir babymat med frukt til sine sørgegekkoer (Lepidodactylus lugubris).
Hvilken type babymat er det dere bruker? Sørgegekkoer bør ikke få sitrusfrukter og det begrenser mye av utvalget. De babymatene jeg har funnet med frukt inneholder mye annet som jeg antar at ikke er så bra for gekkoen (eks yoghurt).

Takk for svar
MVH
Kristian
Kristian262 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-05-2011, 19:03   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Nå er ikke gekkoer helt mitt område, men jeg tror det som gjelder hos de fleste dyr også gjelder her.

Jeg lever i den troen at alle dyr skal ha mat beregnet på akkurat dette dyret. Derfor vil jeg våge å påstå er at de eneste som skal ha babymat, er juvenile homo sapiens. Kan se for meg at dette kan settes i samme kategori som det å gi kattemat til skilpadder.

Igjen, ingen ekspert, men tror at de som kan dette bedre vil vøre enig.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-05-2011, 19:25   #3
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Nå er ikke gekkoer helt mitt område, men jeg tror det som gjelder hos de fleste dyr også gjelder her.

Jeg lever i den troen at alle dyr skal ha mat beregnet på akkurat dette dyret. Derfor vil jeg våge å påstå er at de eneste som skal ha babymat, er juvenile homo sapiens. Kan se for meg at dette kan settes i samme kategori som det å gi kattemat til skilpadder.

Igjen, ingen ekspert, men tror at de som kan dette bedre vil vøre enig.
Jeg tenker også dette, men obeligz' skriver i et faktaark at det fungerer fint, og han har lang erfaring med disse.

Sitat:
Opprinnelig postet av Vålen Gånev (obeligz)
Føde:
...
Frukt delen av dietten kan bestå av godt modne moste mango, papaya, fersken, banan pære og annen myk frukt. Citrus frukt som sitron, appelsin, ananas, eple og lignende er ikke å anbefale. De vil også spise frukt babymat (for barn under 4 mnd er å foretrekke), favorittene er blandinger som inneholder ovenfor nevnte frukter. Bland inn vitamin og kalktilskudd i babymaten en gang i uken. En grei måte å mose frukt på er å putte den frøfrie frukten i en stor 50ml sprøyte og tyte den ut gjennom tuten. En liten skål med eggeskall som er knust til så fint pulver som mulig bør også stå framme slik at hunner han spise ved behov.
--> Hentet fra Pasningsveiledning for sørgegecko (Lepidodactylus lugubris) av Vålen Gånev, repti.net
MVH
Kristian
Kristian262 er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-05-2011, 08:01   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Finnes mye babymat som ikke bare fungerer for juvenile homo sapiens. Nestle' har flere fruktpure'er som fungerer veldig bra. De inneholder kun frukt. Vær obs på at produkter med eple også inneholder litt sitron for fargens del. Styr unna disse.

Jeg har brukt Nestle' sine fruktpurèer i lang tid til bla dagekkoer fungerer kjempefint, men blir fort veldig dyrt. Da man ikke har sjanse til å bruke opp all babymaten før den går ut på dato og mygler.
En alternativ variant er å kjøpe inn litt frukt, som f.eks banan, mango, fersken, aprikos, pasjonsfrukt, jordbær. Hive det i blenderen og fryse ned i isbit terninger. Tar ut en bit når det trengs, tin den og bland inn litt ekstra vitaminer og kalk før servering.

Alternativet er å fôre med instant produktene til daggekkoer eller crested gekkoer, f.eks CGD, DGD. I lengden tror jeg faktisk det er det billigste.

Sist endret av Frogger; 19-05-2011 kl 08:34.
Frogger er online nå  
Svar med sitat
Gammel 21-05-2011, 16:03   #5
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Finnes mye babymat som ikke bare fungerer for juvenile homo sapiens. Nestle' har flere fruktpure'er som fungerer veldig bra. De inneholder kun frukt. Vær obs på at produkter med eple også inneholder litt sitron for fargens del. Styr unna disse.
Har du navn på en av disse fruktpureene?

MVH
Kristian
Kristian262 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sørgegekko Seatre Terrarier 2 13-04-2011 13:30
Indiske pinner vs Sørgegekko Hignoria Terrarier 4 04-02-2011 17:08
Sørgegekko skilpaddgutten Gekkoer 5 12-10-2010 17:09
sørgegekko edland Gekkoer 3 16-10-2007 17:24
Sørgegekko - Min første reptil =) skorpion Gekkoer 41 26-02-2007 14:43

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:24.