"
Gammel 08-05-2011, 12:38   #1
Junior Member

Medlem siden: May 2011
Sted: vest agder
Meldinger: 11
Standard passe irritert trenger kjapt svar!

Så, Foreldrene mine sa ja til at jeg fikk en leo men nå sa hun nei grunnet en jente med sumpskilpadder sa at man kan få prikk på rullebladet selv på leopardgekko om du blir tatt med en hjemme?

er det sant at man får prikk på rullebladet hvis man blir tatt for og kjøpe en leo i norge? hvis dette ikke er sant får jeg enda lov til og ha en gekko, hvis ikke er jeg nødt til og skaffe en av de kjedelige dyrene som en hamster eller noe - som jeg IKKE er begeistret for..
emzoni er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-05-2011, 12:46   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Du KAN få prikk på rullebladet for ulovlig reptilhold, men om du kun har en leopardgekko så er nok den største risikoen et forenklet forelegg (bot).

Er du ikke interessert i hamster - ikke kjøp hamster.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-05-2011, 13:29   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

I all verden for en holdning da. MÅ du kjøpe hamster, når du ikke er interessert i hamster? Gjør dyret en tjeneste, og ikke kjøp hamster da vel?? Ingen dyr bør havne i hender hos noen som ikke er interessert i det!
Og nå som det er sagt, så er det mer action i hamster enn hva det er hos leopardgekkoer, og man får et nærmere forhold med gnagere enn med reptiler. Så hva som er "kjedelig" er veldig relativt til hva man finner interessant.

Ang prikk på rullebladet så virker det som det varierer noe veldig. Enkelte får bare bot, enkelte har hatt politibesøk hos seg av andre grunner hvor politiet ikke har brydd seg om reptilholdet, enkelte får prikk på rullebladet, og mener det er et par stk som har fått fengselstraff?

Nå er det kun tre ting som gjør at man blir tatt med reptilhold, da. Enorm uflaks i bisarre hendelser, at man ikke klarer å holde kjeft om sitt ulovlige dyr til folk som ikke burde vite om det, eller at man henger i allerede kriminelle miljøer som narko.

Nå skal det godt gjøres å bli tatt med èn gekko, da.. Jeg har iallefall ikke hørt om noen som blir tatt for bare gekko-hold, og spesielt ikke med bare 1-2 gekkoer. Det er gjerne slanger folk liker å sladre på hvis det først sladres. Så hold tåta, hold deg unna dop og plasser terrariet på et rom hvor ikke hvem som helst ferdes igjennom og unna vinduer som folk kan se inn til, så er du rimelig safe.

Uansett, hvor gammel er du? Jeg tror at hvis du er ung, så vil prikken komme på foreldrene dine og ikke deg i så fall. Så hvis foreldrene dine har en jobb hvor en prikk ville ødelagt, så må du bare respektere at dem ikke vil ha ulovlige dyr i huset.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-05-2011, 14:15   #4
Junior Member

Standard

Først og fremst brukte jeg hamsteren som et eksempel.. jeg kommer ikke til og kjøpe et dyr jeg ikke finner interrese av og ikke vil ta vare på.

jeg er ikke bekymret for boten, jeg er bekymret for prikken på rullebladet.

jeg hørte fra en venn at nye regler var satt inn for noen dager siden og da får man prikk på rullebladet selv med bare EN gekko? dette virker helt feil..

jeg fyller 16 i år, jeg har råd til og passe på en gekko og alt som er nødvendig for dyret og foreldrene mine gir meg lov hvis man bare får en bot om man blir tatt og ikke prikk på rullebladet.
emzoni er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-05-2011, 14:38   #5
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Hvis du skal ha et ordentlig svar på spm ditt så må du nesten studere jus. Det er ikke sånn at en "prikk" er en liten fysisk prikk i et rulleblad du evt har. Når man sier "prikk i rullebladet" så mener man rett og slett "merknad i papirene hos politiet".

Det er ikke sånn at man får "prikk i rullebladet" for å bli tatt for narko, eller leopard gecko, eller sette trimsett på mopeden. Det avhenger individuelt fra sak til sak.

Når du blir tatt av politiet så må du inn til avhør. Med mindre dem har standard prosedyre på slike saker (f.eks urinering på offentlig sted). I avhøret har du mulighet (om du vil) til å forklare deg for politiet om hva du har gjort. Deretter blir du spurt om du er villig til å godta ett forelegg om det blir nødvendig. Er du ikke det, kan saken enten bli henlagt eller du må møte i retten.

Uansett.. Etter avhøret ringer politiet en jurist som avgjør hvordan utfallet skal bli.

Juristen har da mulighet til å enten gi deg et forelegg, eller evt at du må møte i retten.

Det er først når du havner i retten ting går utover ditt rulleblad.
Et forenklet forelegg er ikke noe verre enn en parkeringsbot.

Det er også et forenklet forelegg du vil motta for en leopardgecko. Altså, hold og stell av ÉN enkelt gecko. Plusser du på 30 til, og kanskje noe avling så skal du ikke se bort ifra at du må en liten tur innom stolen.

EDIT.

Jeg må bare legge til at det er en veldig innviklet sak. Og at utfallet varierer fra politi til politi og person til person og jurist til jurist. Det blir litt som å spørre "hva slags straff får jeg for å kaste svamp på læreren?". Men i all hovedsak, en 16 åring med en gecko på barnerommet, tror jeg politiet synes er like kjipt å ta seg av som du synes det er å miste geckoen. Så jeg ville ikke bekymret meg.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-05-2011, 17:13   #6
Junior Member

Standard

Takk jeg skal vise dette til foreldrene mine og se hva hun syntes. takk for alle svar! det er fortsatt fritt og kommentere mer men jeg TROR jeg har det jeg trenger ^^
emzoni er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen som kan Passe på Chucky? Phobos Medlemmene 8 06-10-2010 17:51
Kjapt spørsmål... Dufman Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 26-05-2009 12:17
Passe inredning for en Kornsnok? leogecko Terrarier 4 30-11-2007 23:11
Terrariestørrelse vandrende pinner; hva er passe? Trude Pinnedyr 54 22-03-2006 14:51
noen som vil passe 2skjeggiser mats123 Generelt om reptiler 3 02-04-2005 21:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:23.