"
Gammel 03-05-2011, 22:11   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Nordland
Meldinger: 32
Standard Trenger hjelp! Gekkoen er blitt veldig tynn.

Jeg prøver igjen. Jeg hadde problemer tidligere med og få leosen min til og spise, men nå spiser hun normalt, men faller i vekta.

Har 25-30 grader i terra, og hun er mye i fuktboks. Gir henne mat 2-3 ganger i uken og da spiser hun til hun er mett (4-7 melormer). Har papir som substrat fordi at dyrebutikken i mitt nærområde ikke har rett sand til henne. Så, problemet er ikke at hun ikke spiser, men at hun ikke legger på seg. Hun er så tynn at jeg tror hu kommer til og dø snart. Hun har normal avføring. Hun har også hatt 3 hamskifter på 2 mnd, dette er vel ikke normalt?

Jeg har også oppdaget egg i fuktboksen 2 ganger. 2 egg begge gangene, men hun har ingen partner, hvordan er dette mulig? Hun ligger og ruger på dem i flere dager og så slutter hun og være i fuktboksen.
Vedlagte miniatyrbilder
Trenger hjelp! Gekkoen er blitt veldig tynn.-2011-04-02-18.09.14.jpg  
slangenoscar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 22:13   #2
Reptilfreak

Standard

Hun var fin størrelse, men som dere ser er hun sykt tynn nå... hva skal jeg gjøre?
Vedlagte miniatyrbilder
Trenger hjelp! Gekkoen er blitt veldig tynn.-dsc_0069.jpg   Trenger hjelp! Gekkoen er blitt veldig tynn.-dsc00737.jpg  
slangenoscar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 22:32   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Eggene hun legger er ubefruktet. Leoser samt de aller fleste egglegende syr kan legge egg uten at de må ha parret. Så eggene er det nok bare å kaste.
Grunnen til at hun er mye i fuktboksen ekstra mye er at hun skal legge egg. De vil helst legge dem på et fuktig sted altså fuktboksen er perfekt. Mine la sine i vannskålen pga jeg hadde vert borte noen få dager og fuktboksen var ikke da fuktig nok. Når Leoser egg så legger de i forskjellige omganger. 2 og 2 egg som oftest. De kan legge opp til 6 kull tror jeg det var. Tar ca 1 måned mellom hver gang.

Når det kommer til selve geckoen din så vet jeg ikke. Enig at den så ekstremt tynn ut. Har du vert i kontakt med dyrlege? Kanskje lurt? Prøve å mate litt oftere? Prøv med zophobas larver. De er større og veldig fetende. Kanskje du skulle prøve å fore oftere også?

Håper det går bra for deg! Lykke til!
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 22:36   #4
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av reptilesboy Vis post
Eggene hun legger er ubefruktet. Leoser samt de aller fleste egglegende syr kan legge egg uten at de må ha parret. Så eggene er det nok bare å kaste

Når det kommer til selve geckoen din så vet jeg ikke. Enig at den så ekstremt tyn ut. Har du vert i kontakt med dyrlege? Kanskje lurt? Prøve å mate litt oftere? Prøv med zophobas larver. De er større og veldig fetende. Kanskje du skulle prøve å fore oftere også?

Håper det går bra for deg! Lykke til!
Jeg har prøvd og fore oftere, men da vil hun ikke ha maten. Hvor kan jeg få tak i slike larver?
Dyrebutikken her jeg bor har lite av utvalg. De har nå sluttet og selge melormer, mus og kakkerlakker. Så de som har reptiler i denne byen har ingen plass og kjøpe mat til dyrene sine lengre Takk for svar
slangenoscar er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 22:43   #5
Reptilfreak

Standard

Nei da er det ikke veldig lett å gi oftere dessvere.
Slike. Larver for man jo kjøpt f.eks i Dyrebutikk. Og veldig uheldig for deg så har jo du en reva Dyrebutikk. Jeg bestiller mine zophobas larver fra en engelsk nettside. Men disse er ikke garantert at kommer fram og det tar fra 1 uke og utover. Vet om en dansk side som sender også. Men de sender bare på mandager og da for du dem etter noen dager mest sansynelig. Hadde du bodd i nærheten skulle du gjerne fått noen av meg. Vis du ønsker adressen på sidene skal jeg bla dem opp med engang.

Men din gecko var så tynn at jeg lurer nesten ikke på om dem klarer å ta en hel zophobas :S

Vis du har mulighet er vel det beste å oppsøke en dyrlege? Så for han/hun bestemme hva som skal gjøres med dyret og om det er mulig å redde.
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 22:48   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Egglegging tærer både på fett og kalsium reservene til gekkoen.
Om du vil den skal gå opp i vekt må du mate med skikkelig for som sirisser eller dubia kakerlakker, godt drysset med kalsium pulver. Melormer inneholder veldig lite næring og egner seg ikke til annet enn som en godbit en gang i mellom.
Frogger er online nå  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 22:49   #7
Reptilfreak

Standard

dyrelegene vi har her har ingen kunnskap om reptiler, men skal ringe og høre med dem. Er veldig redd for lille jenta mi. Kan det være at det er for lite næring i melormene at det er derfor hun er blitt så tynn?
det er så rart, for når hun ikke spiste var hun i fin størrelse, mens nå når hun spiser blir hun bare tynnere. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hun vil ikke spise noe annet enn melormer. Sirisser har hun ingen interesse for, og var nødt til og gi henne moset mat gjennom pipett i en periode (tvangsforing). Men nå er ikke det et problem, her for en uke siden spiste hun 11 melormer, men har ikke lagt på seg mer enn 1 gram siden da. Dette er veldig vanskelig..
slangenoscar er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 22:50   #8
Reptilfreak

Standard

Repti.net / Reptile forum / SYKELIG tynn leo...

Her er det en tråd fra repti.net om en som hadde en tynn gecko. Kan lese den. Din gecko kan være syk så dyrlege er absolutt å anbefale. Også som frogger sier så tærer egglegging og bæring av egg veldig.
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 22:58   #9
Reptilfreak

Standard

hun har lagt egg 2 ganger på 2 mnd, og det er i denne perioden hun er blitt så tynn. Håper at dyrebutikken kan bestille noe zophobas larver og kanskje dubia kakerlakker. Skal dra dit i morgen og høre, skal også ringe vet.
Håper bare at jeg kan få henne frisk igjen.
slangenoscar er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 23:00   #10
Reptilfreak

Standard

Det for vi også håpe vis du absolutt ikke for tak kan jeg få sendt noen til deg. Det gjør jeg gjerne for et sykt dyr. Har hauevis av begge tingene. Bare send en melding.

Ønsker deg masse lykke til og håper dyret ditt blir bra igjen
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
gekko

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Blitt altfor tynn... Leogirlz Leopardgekkoer og andre Eublepharis 9 30-03-2011 22:34
Øgler Hjelp! Gekkoen spiser ikke slangenoscar Slanger, øgler og skilpadder 9 19-01-2011 09:29
Min kjære B.smithi er blitt veldig slapp... Christer Taranteller 2 05-03-2009 18:34
hjelp snik er blitt for stor for terrarie sitt. milo Helse og sykdommer hos reptiler 2 23-09-2008 20:22
Hjelp! Pinnedyret mitt har blitt svart! emil Pinnedyr 22 01-09-2007 14:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:22.