"
Gammel 22-01-2011, 19:59   #1
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard Sørgis er stukket av!

Ja, nå er ene sørgegekkoen min på 1 måned stukket av! Hva gjør jeg nå? Tips og triks mottaes med STOR takk!
Hun rakk å være i buret i kun 1 døgn før hun har funnet veien ut av buret, og jeg som trodde jeg hadde sikkret buret helt da. Hun drev å klatret mye oppå bakgrunnen før hun ble borte, men etter ett forsøk på å rømme så sikret jeg alle små hull med myggnetting, men nå er hun altså ikke å finne noen plass i buret og jeg er så og si sikker på at hun har fått seg ut, spørsmålet er bare hvor hun er.
Noen som har opplevd det samme kanskje? og har funnet den igjen? Vi har en katt også som jeg bekymrer meg for, om han finner henne før oss så er det nok ille ute med henne..
Svar med sitat
Gammel 22-01-2011, 21:42   #2
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Hei!

Har skjedd med meg og dette her.. Utbryterkonger.

Lengste rømningen hos ene min var vell 5 dager, fant den igjen rett utafor terraet.

Men ta å let skikkelig inni terra. Er flere ganger jeg har trodd jeg har mista de, men så var de i terra likevel.

Etter mye leting sist gang, den på 5 dager, tok eg resten av sørgisene i en plastbeholder, og satt den ved siden av terra, da var alle synlige, og lagde litt lyd. Dagen etterpå sto den "forsvunnede" sørgisen oppå plastbeholderen.. Kanskje jeg bare var heldig, men de kommuniserer jo, så er kanskje verdt forsøket.

Legg også kanskje noe banan ut, eller bananfluer på en liten gjennomsiktig beholder over natta, ved siden av terra.

Lykke til!
Svar med sitat
Gammel 22-01-2011, 23:05   #3
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Hei takk for tipsene! Har gransket igjennom terraet nå, men den er rett og slett helt vekke. Jeg har satt ut banan nå ved buret og håper den finner frem. Vi har snudd hele stua på hodet, men den er sporløst forsvunnet. Da vi fikk de hadde forrje eier lagt med flyvende bananfluer så desverre er fluene over hele leiligheta nå, så fluer i boks vil nok ikke hjelpe da det er fluer å finne alle andre plasser også.
Vi lot katten se seg litt rundt i stua tidligere også, og han begynte å snuse etter noe under sofaen flere ganger og oppførte seg veldig rart, men vi fant ikke ut hva den så eller luktet. Vi har nå egentlig sett nøye over i hele stua, finkjemmet den rett og slett, men uten hell.. jeg håper nå på at bananen kanskje kan friste den til å komme frem.
Det er bare så synd å miste enda en, da vi mistet to på reisen hit også. Vi skulle ha 4 stk men står igjen med bare 1..
Svar med sitat
Gammel 23-01-2011, 00:18   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

De forsvinner i sprekker og overalt, men brått kan de dukke opp.. Men jo mindre de er, jo lettere blir det for dem å forsvinne. Du kan ta en kopp/glass, teipe fast en trakt, og slenge noen fluer oppi der.. Når gekkoen kommer ned i trakta, så blir det vanskeligere å komme ut igjen.
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2011, 10:23   #5
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Og følg med på vegger og hyller i høyden om kvelden/natta.
Svar med sitat
Gammel 23-01-2011, 11:00   #6
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Jeg satt opp litt i natt mens det var mørkt for å se etter den, men det var ingenting som dukket opp. Så litt etter den på "rare" steder også. Skal lete litt i lyset i dag heller.
Vet dere om den tiltrekks av f.eks varme? Altså er den mest sannsynlig å finne på varme og lune plasser, eller på f.eks kjøkkenet? Det jeg lurer på er vel hvor det er mest sannsynlig å finne den.. Kan legge ut bilde etterpå av hvordan området rundt buret ser ut så kanskje dere ser noe jeg ikke har tenkt på.
Svar med sitat
Gammel 23-01-2011, 11:30   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Jeg fant igjen en voksen sørgis i ett plastik glass med kalk i en gang, helt tilfedig.. Fant også en unge under ett feiebrett.
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2011, 14:22   #8
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Litt bilder her.
Her står buret nå...

Slik ser den ut (dette er den som fortsatt er i buret)

Svar med sitat
Gammel 23-01-2011, 16:45   #9
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Ett sted jeg har erfart små gekkoer kommer ut av på exo terrarier er bakerst på toppen. Hvertfall på de gamle modellene, er det slike hull til ledninger, og disse har en list til å skyve over.. Men enden av den lista(om du ser mer på midten) så er det ett hull.. Vanskelig å forklare, men hadde noen dag gekkoer som kom seg ut av disse hulle en gang. Så om du tetter igjen hele den sprekken i midten bakerst på toppen, så kanskje sørgissene slutter å rømme. Kan også være en glippe mellom dørene og sidene på terra?
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-01-2011, 17:12   #10
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Det er det jeg snakket om tidligere. Jeg har tettet alt baki med både myggnetting og papp, det kan ingenting komme seg ut, men jeg tror den kan ha kommet seg ut når vi bare hadde netting der og funnet en vei igjennom.
Alle inn og utganger er tettet til og buret er nå rømingssikkert.
Jeg vet nå at den ikke er i buret så det gjenstår bare å finne ut hvor den har bosatt seg i leiligheta.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Stukket av skorpion- hva gjør man? gurine Skorpioner 3 12-10-2010 13:13
HJELP! Tarantellen min har stukket av! Iselin Taranteller 11 24-07-2010 15:56
Dagens fangst! (sørgis og leos S.4) Androctonus Skorpioner 38 02-11-2007 18:14
Stukket av skorpion på fly. Eggy Media 3 16-01-2007 17:32
Sørgis formering john Gekkoer 10 08-01-2007 17:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:17.