"
Gammel 03-07-2010, 15:42   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 30
Meldinger: 4,139
Standard Crested gekko og varme sommere.

Hva gjør man?

Jeg har overhode ingen ekstra varme til mine cresteds eller gargoyle, men temperaturen i selve rommet er nå over 27-28 grader, og det blir ikke veldig mange grader kaldere om natten nå, kanskje maks 25.

Crested gekkoer skal jo ha maks 26 grader, så jeg fukter nå terrariet deres 2-4 ganger pr dag for å holde temperaturen et par grader lavere.

Men det er jo ikke nok. Temperaturen er lav i rundt 1-2 timer og så er den opp igjen til 28-29 grader. Så hva gjør man? Vi har ingen ekstra varme i leiligheten og alle lys som gir fra seg varme er skrudd av. Vinduer er satt opp så langt det går, og vi har to vifter gående i leiligheten.

Jeg vet ikke hvor lenge hetebølgen kommer til å vare, men tror dere at gekkoene vil klare seg greit selv om? Eventuelt om dere har noen ideer til hvordan holde terrarietemperaturen nede?
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 16:04   #2
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
Meldinger: 174
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Hva gjør man?

Jeg har overhode ingen ekstra varme til mine cresteds eller gargoyle, men temperaturen i selve rommet er nå over 27-28 grader, og det blir ikke veldig mange grader kaldere om natten nå, kanskje maks 25.

Crested gekkoer skal jo ha maks 26 grader, så jeg fukter nå terrariet deres 2-4 ganger pr dag for å holde temperaturen et par grader lavere.

Men det er jo ikke nok. Temperaturen er lav i rundt 1-2 timer og så er den opp igjen til 28-29 grader. Så hva gjør man? Vi har ingen ekstra varme i leiligheten og alle lys som gir fra seg varme er skrudd av. Vinduer er satt opp så langt det går, og vi har to vifter gående i leiligheten.

Jeg vet ikke hvor lenge hetebølgen kommer til å vare, men tror dere at gekkoene vil klare seg greit selv om? Eventuelt om dere har noen ideer til hvordan holde terrarietemperaturen nede?

har du ingen litt kaldere rom du kan plasere de i ? Håper det ordner seg for deg
Zpider er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 16:04   #3
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 84
Standard

Uten at jeg har noen veldig stor kompetanse når det gjelder geckoer men de har da årstider der dem kommer fra.

Hentet fra wikipedia:

New Caledonia lies astride the Tropic of Capricorn, between 19° and 23° south latitude. The climate of the islands is tropical, and rainfall is highly seasonal, brought by trade winds that usually come from the east. Rainfall averages about 1,500 millimetres (59 in) yearly on the Loyalty Islands, 2,000 millimetres (79 in) at low elevations on eastern Grande Terre, and 2,000-4,000 millimetres (79–157.5 in) at high elevations on the Grande Terre. The western side of the Grande Terre lies in the rain shadow of the central mountains, and rainfall averages 1,200 millimetres (47 in) per year.
There are two main seasons: a dry season, and a warm and wet season. The dry cooler months are from April to November with daily temperature ranges from 17-27 °C. During the wet season (December to March) the temperature can reach 32 °C. The south-east trade winds temper the heat, and evenings are pleasantly cool. The wet season sees the occasional cyclone hitting the islands.

New Caledonia - Wikipedia, the free encyclopedia

Her er det lov å skyte meg i foten vist jeg har bommet på hvor cresteden kommer fra. I følge informasjonen her så kommer tempen tidvis opp i 32c så jeg vil tro at du er ganske trygg når det kommer til tempen du har hjemme.
Gammel 03-07-2010, 17:02   #4
Reptilfreak

Busy sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 32
Meldinger: 38
Standard

Kjøpe en airconditioner, men det er jo en veldig dyr løsning da.
Busy er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 17:04   #5
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 41
Meldinger: 1,646
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Gjennomtrekk i huset hjelper ofte på varmen i rommet/huset.
Vifter bruker jeg får å avkjøle litt, hender at kattene legger seg foran vifta for å avkjøle seg litt. hehe
shelob er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 18:44   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

På de varmeste dagene kan du snu døgnet.. Lys på om natten av om dagen. Da unngår du at lyset varmer opp terrariet mer enn nødvendig.
Spray terrariet når det er som varmest.. Vann senker temperaturen i terrariet.
Luftsirkulasjon, monter en vifte (pc vifte) som suger ut den varme luften fra terrariet.
Som Shelob sier, gjennomtrekk i huset.

Om ikke noe av dette funker så flytt dyret eller kjøp en liten aircondition.

BTW: Tviler Cresteden din dør av noen dager med temp rundt 30 grader.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 21:21   #7
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Meldinger: 805
Standard

Kjøp inn en ladning kjøleelementer og legg et oppå terra når det er varmest, det gjør en del chamaeleo jacksonii-folk i utlandet når de må kjøle ned terra.
Gammel 03-07-2010, 21:32   #8
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 625
Standard

Jeg måtte bite i eplet å kjøpe en sånn frittstående AC i varmeperioden 2005. Med pilgift var det ingen diskusjon.

Nå har jeg etter styret i fjor fått varmepumpe (med ac), og effektforskjellen mellom de to er vannvittig(føles som å gå av spaniaflyet/hhv hjemflyet flere ganger daglig når man går fra ac rom til ikke, hihi).
Dette er noe jeg synes man bør spare til dersom man har dyr som er varmesensitive (og egentlig uansett pga strømsparingen)

Men billig er det jo ikke, og sparing tar tid.
Gammel 03-07-2010, 22:48   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

KJøpte meg en frittstående AC på tilbud i vår og angrer ikke et sekund.. Nå slipper jeg å bekymre meg over kokte gekkoer om det skulle bli varmt.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 04-07-2010, 10:27   #10
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Meldinger: 2,292
Standard

Har vurdert å skaffe meg en frittsåtende AC selv, men jeg føler det fort blir litt overdrevet, medmindre rommet går over 30grader i en lengere periode. Jeg personlig stresser ikke så ekstremt om tempraturene går litt over 25grader en periode, er jo ikke som om det ikke skjer i naturen også, selv om det ikke er gjennomsnittstempraturen. Denne uken har jeg hat det opp i 28grader, men gekkoene er oppfører seg helt normalt. Sprayer alle terrariene ekstra med skikkelig kaldt vann fra springen av og ti.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Crested på eventyr! ederlezi Gekkoer 4 23-06-2010 14:06
Crested gecko nidhogg Gekkoer 16 03-12-2009 10:38
Crested gekko CamStatic Mine Herptiler 5 02-06-2009 14:32
Crested gjesp stickman Øgler 0 30-05-2009 22:32
crested gecko myraas Gekkoer 3 26-05-2005 20:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:18.